När kommer luftfjädring till sporthojar?

När kommer luftfjädring till MC?

• Antal röstningar
    0

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Luftfjädring finns ju numera till snöskotrar och har funnits till DH-cyklar ett tag, men när kommer de till mc? Sporthojstillverkare påstår ju att de gör allt för att spara vikt, men varför har de då inte börjat med luftfjädring redan? Min gissning är att det kommer dröja några år (tyvärr) då man är lite för konservativa.
För er som inte vet vad luftfjädring är så är här en länk.
Det handlar alltså att man tagit bort den tunga fjädern och låter komprimerad luft göra jobbet. Lättare, enklare och mer långlivat. Bör kunna användas i både framgafflar och bakfjädring och torde spara något kilo i vikt.

Wunder skrev:
Luftfjädring finns ju numera till snöskotrar och har funnits till DH-cyklar ett tag, men när kommer de till mc? Sporthojstillverkare påstår ju att de gör allt för att spara vikt, men varför har de då inte börjat med luftfjädring redan? Min gissning är att det kommer dröja några år (tyvärr) då man är lite för konservativa.
Det handlar alltså att man tagit bort den tunga fjädern och låter komprimerad luft göra jobbet. Lättare, enklare och mer långlivat. Bör kunna användas i både framgafflar och bakfjädring och torde spara något kilo i vikt.

Varianter på luftfjädring har redan förkommit på sporthojar GPZ1100 i början av 80talet och det var inte specielt lyckat. Men utveklingen har gått framåt så det kanske kommer igen (Luftfjädringen inte GPZ1100)

Bimotas "nya" version av navstyrda Tesi ska ha luftfjädring.
Inte så lätt å verifiera IRL då de inte e nån dussinhoj direkt ;)

Eftersom det inte finns på tävlinghojar ( eller bilar ) så antar jag att det fungerar dåligt på sportigare fordon.

HD = finns luftdämpare

Lowriders = finns luftdämpare

Entreprenadmaskiner = finns luftdämpare

Do the math :3freak

Wunder skrev:

Ni kanske inte var där men på [elmia] så var det en som hade det.. finns nog redan.. undra om frågan inte är när dom kommer kunna sänka priset på det har för mig det är mycket dyrt...

Om jag minns rätt finns de redan att fås. Och som tidigere nämdes har detta provats redan. Mest lyckad var nog Kawasaki Voyager redan 1986-89 och dessa funkar utmäkt ännu. Har haft det stora nöjet att köra dena vackra skapelse och fjädringen bak(luft, är ställbar enligt last och körstil med ett enkelt knapptryck)
är den skönaste i klassen.

Men vänta nu har! Innebär inte luftfjädring alltid att den blir progresiv?!
Skall man köra rajsing är det linjär som gäller, men glidare passar bättre med progresiv...

Alltså progresiv är ju bra för att man kan ha olika vikt på hojen/föraren och det kommer att funka hyfsat, men skall man åka fort vill man sätt rätt fjäderkonstant till förare och kör stil!

triple skrev:
Skall man köra rajsing är det linjär som gäller, men glidare passar bättre med progresiv...

Alltså progresiv är ju bra för att man kan ha olika vikt på hojen/föraren och det kommer att funka hyfsat, men skall man åka fort vill man sätt rätt fjäderkonstant till förare och kör stil!

Det där borde väl inte vara något större problem att lösa med dagens teknik.
Det borde snarare vara en fördel att du kan få oanade möjligheter till att ställa in fjädringen.
Det borde även vara enklare att justera om man nu kan styra det elektroniskt.
Men jag har inte satt mig in i tekniken så det är möjligt att det inte passar på avacerade sportmaskiner, men det låter ju bra :)

Luftfjädring används på Volvolastbilar.

Skall du ha luftfjädring på hojen så behöver du nog ha mer än bara bälgarna. Du behöver förmodligen en lufttank och en lufttork, dessutom behöver du ha tryckgivare och nån form av nivågivare. Tror att det blir mer vikt i slutändan med luftfjädring.

Luftfjädring används väl i de flesta fall för att få komfort (turistbussar, lastbilar) eller få en möjlighet att justera fjädringsvägen/höjden (choppers, färdtjänstbussar).Dessa system har väl som någon skrev en trycktank, kompressor, ventiler mm. -Har svårt att tänka mig att detta skulle vara ett alternativ när man önskar sportiga egenskaper i första hand.

Har svårt att tänka mig att man sparar så mycket vikt ens om man enbart ser till själva fjädern. Luften måste ju inneslutas i något (en cylinder med tätningar eller en gummibälg etc.) och detta väger ju också. Dämpardelen måste man väl andå ha kvar? -den väger väl i så fall lika mycket?

Luft (o dom flesta gaser) har den nackdelen att trycket varierar väldigt med
tempen. I princip blir den alltså väldigt mycket hårdare efter en stund.
Hur dom löst det här, har jag inte kollat.

För att få samma hårdhet som fjädern i en singeldämp kanske det krävs väldigt
höga tryck eller stora dämpare. Dvs. kanske inte så lätt för hoj.

Kommer ihåg att Tony Foale skrivit nåt om det i sin bok om chassi design...

Så länge man inte vet konkreta saker som pris, vikt, servicebarhet/behov så är det svårt att tycka nåt speciellt.
/u

ulf_lundin skrev:
Luft (o dom flesta gaser) har den nackdelen att trycket varierar väldigt med
tempen. I princip blir den alltså väldigt mycket hårdare efter en stund.
Hur dom löst det här, har jag inte kollat.

För att få samma hårdhet som fjädern i en singeldämp kanske det krävs väldigt
höga tryck eller stora dämpare. Dvs. kanske inte så lätt för hoj.

Kommer ihåg att Tony Foale skrivit nåt om det i sin bok om chassi design...

Så länge man inte vet konkreta saker som pris, vikt, servicebarhet/behov så är det svårt att tycka nåt speciellt.
/u

På lastbilarna sitter det en tryckgivare vid varje bälg.

Chronic skrev:
Eftersom det inte finns på tävlinghojar ( eller bilar ) så antar jag att det fungerar dåligt på sportigare fordon.

HD = finns luftdämpare

Lowriders = finns luftdämpare

Entreprenadmaskiner = finns luftdämpare

Do the math :3freak

Märkligt nog så sitter det på de värsta snöskotrarna..

triple skrev:

Inga problem med detta alls. Ett enkelt knapptryck och du kan få stum fjädring om så önskas.

Thundercat skrev:
Luftfjädring används på Volvolastbilar.

Skall du ha luftfjädring på hojen så behöver du nog ha mer än bara bälgarna. Du behöver förmodligen en lufttank och en lufttork, dessutom behöver du ha tryckgivare och nån form av nivågivare. Tror att det blir mer vikt i slutändan med luftfjädring.

Kan ej jämföras med bälgarna på en lastbil. Litermängden i en bälg på lastbil är större än vad all fjädring är tillsammans på hojen..
Lufttorken på lastb. e anpassad för året runt körning och stora mängder luft, men använder du minimalt med luft och sommar hetta så behöver du ej så stor lufttork eller ingen alls. Lufttanken räcker med vad kompressorn ger som oftast är en liten encylindrig 12v grj :4skrika

Är jag dum som har fyllt på med vanlig luft i dämparna i massor med fram och bakdämpare på crossar och då även motarder? Fast iofs sitter där nog fjädrar oxå.... :confused:

junnu skrev:
Om jag minns rätt finns de redan att fås. Och som tidigere nämdes har detta provats redan. Mest lyckad var nog Kawasaki Voyager redan 1986-89 och dessa funkar utmäkt ännu. Har haft det stora nöjet att köra dena vackra skapelse och fjädringen bak(luft, är ställbar enligt last och körstil med ett enkelt knapptryck)
är den skönaste i klassen.

Som Junnu säger..

Jag åker Voyager -85:a...
Har full luftfjädring runt om....o vill jag justera nåt behöver jag inte ens leta en soppamack iom att jag en kompressor inbyggd i fartyget...bara att trycka på nåra knappar...först välja fram eller bak...o sen hur mycket luft jag vill ha..
Funkar suveränt....o kom ihåg att detta tillverkades 20 år sen!!

Ha det

Alltså den luftfjädring jag avser är inte dom "gamla" gummibälgarna som kräver kompressor och trycktank. På dessa "nya" luftfjädringar så fyller man i förväg i hur mycket luft man vill ha i dämparen genom en vanlig separat pump. Luften är då innesluten i en metallcylinder och kommer inte ut. Eftersom luftmängden är konstant förblir också temperaturen relativt konstant oavsett kompression/expansion.

Har cyklat rätt mycket i mina dagar, och jobbat i cykelbutik också, luftdämpade gafflar är väldigt bra på det sättet att de väger väldigt lite, däremot så verkar de fortfarande vara lite problem med att få till progressiviteten riktigt, jämför man med den jag har på min skogshoj som är en "open oil bath" variant så har luftdämparna väldigt långt kvar!

Tyckte även att luftvarianten har lättare att bottna ur, kanske därför man inte har de på mc? borde iochförsig gå o fixa med någon form av "anti dive" eller nåt klurigt

har jämför mellan Marzocchi (luft o min me olja) även usa tillverkade RST lättvikts luftvariant (jo de görs även i usa, deras "top of the line") XMO.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...