Den dagen Kinesiska tillverkare väljer att satsa på tex den europeiska marknaden. Den satsningen har börjat men går väl inte jättesnabbt framåt och kommer att kosta mycket pengar för att lyckas.
I början av 90-talet satsade VW på Skoda och idag kostar de en bra slant och har en bra kvalité. Kia mfl från Sydkorea satsar också hårt sedan 10-15 år och priserna för deras modeller är ofta desamma eller högre än europeiska motsvarigheter (inte de europeiska premiummärkena så klart så som tex BMW, Audi, Mercedes mfl).
Volvo har tex kinesiska ägare och alla som biltillverkare som även vill tillverka bilar i Kina måste släppa ett visst antal % till den kinesiska staten för att få lov att tillverka bilar där (alltså inte % på moderbolaget utan på deras kinatillverkade bilar som byggs för den kinesiska marknaden).
Redan idag plagierar många kinesiska tillverkare sina europeiska konkurrenter. BMW, Mercedes mfl har stämt de kinesiska tillverkarna för plagiat men då de tillverkas av kineser för kineser blir det svårt att lyckas med en stämning
Alla kanske minns Ducati 1198-kopian på ca 300cc som florerade i media nyligen? Fast med ett chongxhong-namn istället för Ducati
En enkel mc är nog däremot inte så svår att bygga i relativt hög kvalité, de kopierar ju ändå rätt av så man kan nog nästan känna sig säker på att de har kommit över några gamla ritningar
Edit: använde Skoda och Kia som ett exempel bara för hur lång tid det tar att bygga upp ett varumärke som man även kan ta betalt för.