när komm 11kw lagen

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hej

när komm det att det fick lov att ha max 11kw i en lätt mc :va

tack för svar MVH Tomas :)

2hjul skrev:
Hej

när komm det att det fick lov att ha max 11kw i en lätt mc :va

tack för svar MVH Tomas :)

Lagen är väl 9-10 år gammal tror jag...

Innan dess fick man ha 16kw på lätt mc, var det inte så?

Google... :tummenupp

Freerider88 skrev:
Lagen är väl 9-10 år gammal tror jag...

Innan dess fick man ha 16kw på lätt mc, var det inte så?

Google... :tummenupp

vet inte vilket år men då fick de ha hur många som helst...farsan hade runt 15- 17 kw :hihi det va rätt bra då

Oddjob skrev:
Var det inte obegränsad effekt förr?

Eller originaleffekt iallafall?

Lär ju varit nedstrypta, eller??

Det är iofs 10 år sedan, hur mycket kräm fick man ut ur en 125 från tidiga 90-talet?

Freerider88 skrev:
Lär ju varit nedstrypta, eller??

Det är iofs 10 år sedan, hur mycket kräm fick man ut ur en 125 från tidiga 90-talet?
Man fick ut lika mycket effekt som man får ut nu. Det var många 125or som hade en bra bit över 30hk då.
Innan 11kw-lagen var det ingen begränsning angående effekt.

för typ lääänge sedan så var det en viktbegränsning istället, 75 kg. Jag tror att den försvann någon gång på 70-talet, men frågan är om 11KW ersatte på en gång, eller om det fanns ytterligare något mellanting :va

Jezze_irsta skrev:
för typ lääänge sedan så var det en viktbegränsning istället, 75 kg. Jag tror att den försvann någon gång på 70-talet, men frågan är om 11KW ersatte på en gång, eller om det fanns ytterligare något mellanting :va

Det måste ha funnits nåt mellanting. CB125T hojarna väger ju över 100kg och har aldrig vart strypta, så ett tag fanns det ingen begränsning alls, förutom 125cc.

Jezze_irsta skrev:
Viktbegränsning och sen fick man ha hur stor motor man ville, gissa om det var en avsaknad på bromsar?

Jezze_irsta skrev:
Runt 1970 kom lagen om att en lätt mc får ha max 125 kubik, men det var ingen begränsning i effekt eller vikt. Tidigare fick en lätt mc ha hur mycket kubik som hellst, bara den inte vägde över 75 kilo. Husqvarna Silverpilen är en sån hoj. Nån gång i mitten av 90-talet kom begränsningen att en lätt mc får ha max 11kw.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT