När Kolvbyte RS?

Ja den tappar effekt efter 9000varv, men den orkar varva vidare på dem 3 första växlarna, men inte på dem högre.
 
Min har gått ca 1170 och precis varit inne på 1200 mila service. Vet någon om de kollar hur det är med kolv och cylle på en sådan service. Dem sa iaf inte någonting om att det var nått som var dåligt. Jag har iaf inte märkt någe problem med min :)
 
Okej! skönt! Är den ostrypt lr? Hur fort går den?
 
Maveriq skrev:
Min har gått ca 1170 och precis varit inne på 1200 mila service. Vet någon om de kollar hur det är med kolv och cylle på en sådan service. Dem sa iaf inte någonting om att det var nått som var dåligt. Jag har iaf inte märkt någe problem med min :)

Nej dom lär inte riva någonting där inte...
Byt kolv nu
 
Behöver kolven bytas efter redan 1250mil?
 
Tzr91 skrev:
Behöver kolven bytas efter redan 1250mil?


Tjao.. ja.. Lite väl sent kan man tycka också (800-1000 mil brukar jag säga)

Bättre att vara på den säkra sidan (förhindra ras) och det blir ganska stor skillnad med en sprillans ny kolv i skutan
 
Okej! Vet du nåt billigt ställe som säljer det som behövs?
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Tjao.. ja.. Lite väl sent kan man tycka också (800-1000 mil brukar jag säga)

Bättre att vara på den säkra sidan (förhindra ras) och det blir ganska stor skillnad med en sprillans ny kolv i skutan

Cylindern bör väl också bytas, bäst med allt fräscht?

Jag har sett Aprilior som gått runt 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.
 
Tzr91 skrev:
Okej! Vet du nåt billigt ställe som säljer det som behövs?

Ring till ebos om du ska ha tag i kolv/nållager och hela kitet, Tyckte jag gav ganska shysst pris för alla mina grejor därifrån.
 
H4 skrev:
Cylindern bör väl också bytas, bäst med allt fräscht?

Jag har sett Aprilior som gått runt 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.

Min NSR hade gått 3300 mil utan skurigt eller andra skador i cylindern med samma kolv tills jag bytade.

Och efter bytet har den också gått bra hittentils (Presterar som dom ska) så cylinderbyte ska nog inte behövas.
 
H4 skrev:
Cylindern bör väl också bytas, bäst med allt fräscht?

Jag har sett Aprilior som gått runt 20 000 km utan kolv/cylinderbyte.


Nja, cylindern slits inte såpass som kolven gör.. Har man en cyl utan nicasyl kan man passa på att hona den men eftersom det inte går med nicasyl så är det inte värt pengarna med en ny cylinder


Yup jag tvivlar inte på att en 2taktare kan gå 5000 mil med samma kolv men varför chansa när det handlar om så små pengar i förhållande till vad en motorrenovering kostar
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Nja, cylindern slits inte såpass som kolven gör.. Har man en cyl utan nicasyl kan man passa på att hona den men eftersom det inte går med nicasyl så är det inte värt pengarna med en ny cylinder


Yup jag tvivlar inte på att en 2taktare kan gå 5000 mil med samma kolv men varför chansa när det handlar om så små pengar i förhållande till vad en motorrenovering kostar

Vad vore det värsta scenariot om hans hoj skär nu efter att ha rullat 12 000 km utan kolv/cylinderbyte?

Skriv gärna hur mycket renoveringen hade kostat.
 
H4 skrev:
Vad vore det värsta scenariot om hans hoj skär nu efter att ha rullat 12 000 km utan kolv/cylinderbyte?

Skriv gärna hur mycket renoveringen hade kostat.

Vad som "kan" hända? Elr?

Du kan ju få totalt motorhaveri och få byta vev/cylinder/kolv och det kostar. Klarar du inte göra det själv skulle jag nog inte ljuga om jag tippar på över eller ca 10k på verkstad. Dom skulle ha 6k bara för att dela och sätta i en ny packning mellan motorhalvorna på en Aprilia RS 125.
 
Vad är billigast, när det gäller kolvpaket o liknande, ebos eller geiwiz?
 
Tzr91 skrev:
Vad är billigast, när det gäller kolvpaket o liknande, ebos eller geiwiz?


geiwiz tror jag. 91e för en kolv med kolvringar och så.

Men mät upp cylindern!!!!!!! Det ska vara ett spel på 0.06mm mellan kolv och cylinder. Kom ihåg de när du beställer!!
 
H4 skrev:
Vad vore det värsta scenariot om hans hoj skär nu efter att ha rullat 12 000 km utan kolv/cylinderbyte?

Skriv gärna hur mycket renoveringen hade kostat.


Vet tyvär ganska lite om RS, men kan ta min TZR som exempel.
Gamla ägaren fick ett motorras och fick byta kolv, samtliga lager, packningar och vevparti. Det gick på 6000 spänn i delar, och TZR-delar är inte särskilt dyra.. Visserligen kan man kanske anse att han hade endel otur iom att han fick byta hela vevpartiet.

I rs är det cyl som gäller också (eftersom dom inte går att borra).. Går väl på 2000 ?

edit: P.s, tänk på att motorras vid fel tillfälle inte bara behöver drabba plånboken
 
Last edited:
Ja vet. Men tror kolven är sliten men håller ett bra tag till. Tror det kan va avgasporten som krånglar lite, för den vill/orkar ju inte varva över 9000varv på dem 3 sista växlarna, sen dör den under 3000varv när man har kopplingen inne. Vad tror ni?
 
Tzr91 skrev:
Ja vet. Men tror kolven är sliten men håller ett bra tag till. Tror det kan va avgasporten som krånglar lite, för den vill/orkar ju inte varva över 9000varv på dem 3 sista växlarna, sen dör den under 3000varv när man har kopplingen inne. Vad tror ni?

Att den bara dör när den ska puttra på tomgång tror jag inte har med att göra att kolven är kass så länge det inte är större skador på den.

Kollat så hojen går rent ordentligt och är korrekt inställd i förgasaren?
 
Ok, kör latstilen och ryck dän avgassystemet och slå ett kik på kolven med en ficklampa

Ser du iaf om den har några rejäla sidor.. på avgassidan

egentligen vill man kolla över hela kolven och mäta kolvringarnas tjocklek
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top