När har en mc gått långt??

En grej som kan vara bra att tänka på om man ska köpa en gammal hoj i år räknat: Kolla allt som är i plast eller gummi! Bromsslangar, insugsgummin, tätningar till hjullager mm. kan vara spruckna eller slitna och behöva bytas och sånt kan vara ganska dyrt att köpa nytt. Kan ju vara värt att pruta nån tusing om bromsslangarna är dåliga till exempel.

affären är klar och betalning och överskrivning sker första veckan i augusti, hojen är nu avställd och nyservad

TERMINATOR skrev:
affären är klar och betalning och överskrivning sker första veckan i augusti, hojen är nu avställd och nyservad
Kul att det blev en twin i varje fall!
Lycka till!

tack jag hoppas nu bara att skattemyndigheterna tycker om mina avdrag och att dagarna går fort som fan nu

En hoj har gått långt anser jag när den gått 25tusen mil.

Sköter man dem som man ska så går de det dubbla.

Jag har inte märkt något med motorfunktionen på de hojar jag haft men däremot missljud på ett par växlar på min fd. DR600 -85 med 5000 mil bakom sig. Min nuvarande GPZ har rullat 7000 och går fint i motorn men låter lite på 3:ans växel.
Jag har också haft en GPZ600 som hade gått 6000 mil men där lade jag inte märke till några växellådsljud.
Kan det vara så att växellådan behöver översyn innan motorn i allmänhet?

triple skrev:
... Det beror mer på trimningsgraden. T.ex. en topfuel motor går inte många varv innan den behöver totalrenoveras trotts att den inte är så högvarvig (ganska, men inte SÅ...) ...
En tf-motor varvar massor. Jag vet inte exakt hur mycket men det är mycket! Min polare håller startvarv 5500 på sin Camaro (smallblock) med redline vid 9000 rpm. Jag är rätt säker på att en tf ligger runt dessa varvtal.
Lägg därtill att dessa (tf) har slaglängder oftast en god bit över 4 tum!
Stora masskrafter till följd av höga varvtal, stor slaglängd och (jämfört med mindre motorer) tunga komponenter ger ett enormt slitage.
Skyhögt förbränningstryck bidrar givetvis liksom bränsle som är ohälsosamt (inte bara för människor) när det kommer ner i vevhuset. Och kommer ner i vevhuset gör det eftersom det är så höga tryck.

Men jag håller med om att trimningsgraden (dvs litereffekten) ger en fingervisning om livslängd men det räcker inte, livslängden är mer modellspecifik än nåt annat. Se bara på VFR-exemplen ovan.
Alltså kan man inte generellt säga nåt om vad som är kort eller lång livslängd.

TERMINATOR skrev:
sitter och spånar på när har en mc gått långt??
en bil som gått 15 000 mil har ju inte gått så långt men hur är det med mc?
En bil som gått 15 000 mil har ju gått lika långt som en mc som gått 15 000 mil?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back