När har en mc gått långt??

TERMINATOR skrev:
det kostar att ha kul jag vet det, men nu kom jag från ämnet, så åter dit,
ni tror asså att det inte är några problem med en hoj som gått 3700 mil
Inte om lådan verkar fräsch och motorn låter som den ska. Under 5k ser inte jag som mycket.

triple skrev:
Jag tror inte på det där med motorkonfiguration. Iså fall skulle en Ferrari V12:a hålla länge än en B18

Tja visst spelar trimningsgraden in mycket men då får du jämföra samma motorkonfigurationer.
Jag tror inte obalans är bra för motorn i längden och tex stånkor är inte direkt bra balanserade.
Men 3700 mil tycker jag i vilket fall är ganska lite på en rätt skött hoj.

TERMINATOR skrev:
det kostar att ha kul jag vet det, men nu kom jag från ämnet, så åter dit,
ni tror asså att det inte är några problem med en hoj som gått 3700 mil
det viktigaste är väl hur de 3700 milen avverkats? maxvarv, inga oljebyten, bara slangkörning? => mycket normal körning, regelbunden service=> no probs...

HansJ skrev:
det viktigaste är väl hur de 3700 milen avverkats? maxvarv, inga oljebyten, bara slangkörning? => mycket normal körning, regelbunden service=> no probs...
han har aldrig slanggat med den full skriven servicbok, jag känner han som har den och visst har han gasat med den men han kör oftast lugnt

TERMINATOR skrev:
hojen är pedant skött, inga missljud vad jag har hört

Alla hojar är pedantskötta... eftersom alla som har hoj (nästan) älskar sin hoj och vårdar dom ömt.

Men provkör en sprillans falco, den är väll fortfarande i produktion!? så vet du EXAKT hur sliten den är!

Aprilia SL1000 Falco å.m
00 Röd.
3720 mil, servad enligt bok på verkstad.
Sebring Oval Carbon Slipons
Carbon Hugger
K&N Filter
PowerCommander III
Styrdämpare
Tankväska
Drivpaket bytt vid 2700 mil
2 lås medföljer: Abus granit bygellås samt Abus
skivbromslås

jag får ge 55000

... och priset är...?

EDIT: du är snabbare på edit än jag är på att skriva...

55' låter okej, du borde kunna pruta någon tusing eller tre...

hum, 62' säger han på blrsen...

Last edited:
klart jag gör men jag kan för lite om hojar och därför frågar jag på sh

Bifogat

• leftside.jpg
    leftside.jpg
    46.6 KB · Visningar: 104
  • johan1xliten.jpg
    johan1xliten.jpg
    28 KB · Visningar: 215
Last edited:
TERMINATOR skrev:
klart jag gör men jag kan för lite om hojar och därför frågar jag på sh
men vad är priset då?
och vad vill du ha för svar?
Folk som gillar det märket kommer tycka att du ska köpa den, så är det här.

Jag är inte inne på uddamärken alls så jag tycker du ska avgöra själv efter provkörning om hojen är nåt för dig.

tack för alla bra svar och för lite mindre bra svar, ska nog slå till, anledningen till att den ligger på blocket är för jag sa till honom att jag var så velig men nu har jag bestämt mej och ringer honom nu :tummenupp

Last edited:
TERMINATOR skrev:
tack för alla bra svar och för lite mindre svar, ska nog slå till, anledningen till att den ligger på blocket är för jag sa till honom att jag var så velig men nu har jag bestämt mej och ringer honom nu :tummenupp
köp! annorlunda är annorlunda (men ollad är ollad...)

Ett entydigt svar går tyvärr inte att ge. Men generellt sett kan man väl säga att man får titta nogrannare (läs mer) på skicket och hur servicen har skötts när hojen har många mil på "nacken"!

Personligen skulle jag nog också valt att väga in vilket märke som har byggt hojen även om det inte borde vara så stora skillnader som det faktiskt är. Jag skall ge några exempel.

Personligen körde jag 22 500 mil med min gamla VFR 750 -89 (köpte den ny) och hade då en oljeförbrukning på ca. 0,1 l/1000 mil (dvs. ingenting att oroa sig för). Min nuvarande hoj, Honda VFR 750 -97, har gått 10 300 mil (varav jag har kört 6 300) utan några problem och utan att öppna motorn.

Både på 89:an och på 97:an fick jag byta stötdämpare efter ca. 7500 - 8000 mil och satte då på piratprylar (Öhlins resp. Wilbers) vilket jag aldrig gör annars!

Kompisen körde sin VFR -88 18 500 mil innan han sålde den till Bike i Trollhättan som satte ett försäljningspris på 41' kr (dvs. de hittade INGENTING att anmärka på.

Hans nuvarande (VFR 750 -95) har gått drygt 20 000 mil idag och man har ALDRIG behövt justera ventilerna på den. Kontroll har räckt! DET är anmärkninsvärt bra!

En gubbe i en angränsande klubb har nyss kört runt 18 000 mil med sin BMW K75 vilket renderade i en motorrenovering för drygt 13 000 kr vilket inte jag tycker är speciellt bra jämfört med Hondorna.

En annan kille i en angränsande klubb körde drygt 9000 mil med sin Kawa GTR som då var skrotfärdig och hade en oljeförbrukning långt över vad som anses vara ok. Och då hade han skött den enl. instruktionsboken med service gjord på mc-verkstäder. Likaså för BMW-ägaren.

Jag antar att jag har "snöat" in lite på Hondas tidigae kvalité. Tyvärr märker man försämringar även från deras sida. Ta VFR 800 från förra året som exempel. Det finns inte en sprotslig chans att man skall kunna köra långt mer än 20 000 mil utan att behöva göra ett skvatt åt kamdrivningen som är av kedjedrift. DET är en miss dvs. att man gått ifrån kuggdrift som visat sig vara oslagbar vad avser serviceintervall.

Nu hinner jag inte skriva mer måste iväg men tittar in senare under dagen och kompletterar ev. med mer personlig erfarenhet!

Edit: Vad jag vill ha sagt igentligen är att livslängden på en motorcykel, utan större renoveringar vill säga, är oerhört olika för olika märken. Och generells kan nog sägas att udda märken har större variation än mer kända märken.

Vad man alltid skall kolla på en beg. hoj är, förutom hur servicen är skött enl. kvitton eller servicebok, är de dyra sakerna som kostar skjortan att byta/reparera. Dit hör bla.:
- Bromsskivor (inte ovanligt med priser bra bit över 3000 kr/st.)
- Stötdämpare (bra pirat kostar inte under 5500 kr)

Allt annat hör mer eller mindre till regelbunden service. Så som hjullager/styrlager/packboxar till framgaffeln/bromsbelägg/renovering av bromsok/bränslefilter/luftfilter mm. mm Och är heller inte så fruktansvärt dyrt att fixa. Speciellt inte om man är lite händig själv!

Slut Edit.

// Niklas

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back