När fjädringen bak på en sportbåge trycks ner...spänns kedjan eller slackar den dÅ?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Försökt hitta tråden som hette något med "frågor man inte vågar ställa" eller vad den nu hette utan lycka..så inga elakheter nu ;)

åtminstone min spänns, vet inte om alla bågar är som min i det fallet men de flesta borde vara det.
en cbr är väl knappast unik när det gäller sådant här. (vet ju inte vad du har för båge)

vilket ger att om du tex skall ha skjuts osv så gäller det att inte kedjan är för spänd för då finns risken att du slutar belasta fjädringen och att du belastar kedjan istället.
vilket kan resultera i att kedjan töjs, kärvar eller i värsta fall går av.

vill du se det är det bara att be polaren sätta sig på hojen medan du mäter spelet (hur mkt du kan röra kedjan upp o ner) och jämföra med när ingen sitter på den.

lycka till

Last edited:
Generellt sett ja. Svingen/ramen trycks ner lite och bakdrevet hamnar då lite längre ut när du sitter på hojen än när den är obelastad.

Om hojen är korrekt konstruerad, så ja - den spänns.

Anledningen är dels ett önskat anti-squat, vilket motsatt ger att kedjan sträcker ut fjädringen när kedjan sträcks. = Hojen reser sig när du gasar.

Enda sättet att uppnå konstant kedjespel är att ha svingaxeln genom utgående drevaxel, och enda hojen jag vet som har det är BMW 450x.

I alla andra fall spänns kedjan när bakfjädringen komprimeras.

fan bra tråd. Fick höra på besiktningen att dom tyckte min kedja slackade lite mycket så jag tänkte spänna den innan jag drar på semester men då ska det fan kontrolleras med all packning och en förare på också.

Det spelar ingen roll om man har last på hojen eller ej.
Man måste ALLTID har tillräckligt spel på kedjan så att fjädringen kan bottna.
Det kan hända även om kör själv.

BIMOTA har "nog" en modell från 80 talet som har satt svinglagringen utanför framdrevet.
Kedjan får ett bra liv, men å andra sidan sätter sig, som sagt, hojen lite mer vid acceleration.

Mats

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back