När får vi 16.5" på gata?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Som rubriken lyder, när kommer det en standardhoj med 16.5" fälgar i butikerna?
Och vilket märke/modell kommer det först till?
Yamaha kan ju lansera det på sina SP modeller om några år medans Honda kanske har tradition att vara snabb ute med ny teknik från racebanorna.
Jag gissar vilt på att CBR 1000RR kommer att ha det -08.
Någon som säger emot?

Tror inte det kommer....... dom som kör på gata känner ingen skillnad. ´Åsså finns det ju ett inkört koncept med 17" som fungerar.

Victor skrev:
Som rubriken lyder, när kommer det en standardhoj med 16.5" fälgar i butikerna?
Och vilket märke/modell kommer det först till?
Yamaha kan ju lansera det på sina SP modeller om några år medans Honda kanske har tradition att vara snabb ute med ny teknik från racebanorna.
Jag gissar vilt på att CBR 1000RR kommer att ha det -08.
Någon som säger emot?

Livets stora fråga...Varför?? :confused:

Jag tror inte det kommer komma förns flera tillverkare enas om att använda det på gathojjar.

Krippa skrev:
Vad ska de vara bra för då? :confused: :va
Ett 16.5tums däck ger mer kontaktyta med marken vid nerlägg än 17tummaren då det har en rundare profil.

UrbanTiger skrev:
Vem vill betala typ 1000:- per däck extra för 13mm mindre diameter på fälgen på en gathoj :va

Så som vår underbara kapitalistiska marknadsekonomi fungerar så är det ju faktiskt så att om en tillverkare skulle sätta detta som standard på sina cyklar skulle marknaden växa för dessa däck och fler producenter skulle ge sig in i striden om konsumenterna. Detta leder i sin tur till att priserna pressas ned till en behagligare nivå.
Så ja, varför inte?

Det finns Maxxis-däck att tillgå för 17" som ger en profil motsvarande ett 16,5"-hjul. Visserligen rena rejsdäck, men ändå...

Ymmot skrev:
Ett 16.5tums däck ger mer kontaktyta med marken vid nerlägg än 17tummaren då det har en rundare profil.

Ok, men hur kommer de sig att dom bara är en halv tum mindre då? Borde de inte bli ännu bättre då men 16 tum....eller är de något annat som blir sämre då?

Varför vänta på att det blir standard? Jag kör med 16,5" och skurna slicks.
Coolt? Ja
Smart? Nja

UrbanTiger skrev:
Visst är det så.. kolla bara på bildäcksmarknaden.

Frågan är väl om någon MC-fakrikant törs sticka ut på marknaden med 16,5 tums hjul och försöka övertyga kunderna att köpa en hoj med 30% högre däckskonto än konkurrentrena. På en egenskap som inte har någon praktisk betydelse.

Radialmonterade bromsok blev ju en hit när dom kom på gathojar. Och nu sägs det ju att det inte går att köra på toppnivå med vanliga 17":are så då borde ju det komma till gathojar snart med.
Visst har vissa däck samma profil som 16.5" men det är ändå inte samma sak. Varför eller hur vet jag inte, nån får gärna förklara.

Jag tror inte 16.5" kommer bli någon hit på gata alls, eftersom då får alla med R1'a ännu större chickenstripe... Låg profil och brett däck ser mycket tuffare ut. och dessutom behöver man inte luta cykeln för att det ska se fräckt ut :rolleyes:

Victor skrev:
Radialmonterade bromsok blev ju en hit när dom kom på gathojar. Och nu sägs det ju att det inte går att köra på toppnivå med vanliga 17":are så då borde ju det komma till gathojar snart med.

Det är lite samma sak med det mesta på hojar. Hur många märker egentligen skillnad på racebromsvätska, lättare fälgar osv på gata? :va Jag tror det mest handlar om marknadsföring, nån hittar på något som sägs ge högre prestanda, och då måste alla ha det för att inte verka efter...

Hoztic skrev:
Det är lite samma sak med det mesta på hojar. Hur många märker egentligen skillnad på racebromsvätska, lättare fälgar osv på gata? :va Jag tror det mest handlar om marknadsföring, nån hittar på något som sägs ge högre prestanda, och då måste alla ha det för att inte verka efter...
Lättare fälgar märker du garanterat skillnad på även på gata.

Jag tror att dom som inte tycker det är nödvändigt även sa samma sak om att byta ut sina diagonaldäck, skaffa ramar i aluminium eller upsidedown-gafflar.
Om det är bra nog för GP-förare så kan det duga åt mig.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!