När får man köra med hojen avställd?

yonsson skrev:
Tack för tipset!
Hur som helst så blir det jävligt krångligt. Det måste ju vara många som råkar ut för detta. Inte fan tänkte jag på att jag skulle byta däck i september för att jag ska besikta senast mars enligt pappren. Men det är väl bara hoppas att däcken inte är för slitna till nästa gång antar jag.

Varför inte bara ta av hjulet och åka o byta däck, hem o skruva på och åka o besikta? (eller bara köpa däck o kränga själv. böt själv däck för första gången igår på slanglösa däck/fälgar. Va ju hur smutt som helst! Fast sen va ju det där med balancering...)

FreddaAbborre skrev:
Varför inte bara ta av hjulet och åka o byta däck, hem o skruva på och åka o besikta? (eller bara köpa däck o kränga själv. böt själv däck för första gången igår på slanglösa däck/fälgar. Va ju hur smutt som helst! Fast sen va ju det där med balancering...)

Det var ingen dum idé under förutsättning att man tycker att det är okej att köra endast trafikförsäkrat.

RSV_Ante skrev:
Du får köra hem imellan. Tänk om du skulle ha fler problem, som ska åtgärdas på olika verkstäder. Vore ju inte så bra om du inte fick köra hem imellan. Kan ju vara så att du har tid hos en verkstad kl 12.00 en dag å en annan anna dagen därpå. Inte måste du köra raka vägen imellan då.

Jag tycker således att du ska ställa på, köra å byta däck. Å sen besikta när du har fått din tid. Det är ju idé att föröka få tid på däckfirman bara nån dag innan så slipper du ha försäkrad å påställd hoj utan att kunna köra med den..

/Andreas

Men det ÄR ju så ävens om det inte är "bra", man FÅR INTE köra hem emellan.

stephenj skrev:
Men det ÄR ju så ävens om det inte är "bra", man FÅR INTE köra hem emellan.

Varför inte? jag gör så med mina gamla bilar väldigt ofta. Kör mellan verkstaden å hemmet. En del jag känner jobbar på verkstan å mekkar efter jobbet. Ingen har problem med att inte få köra hem.

Elig vv är det ju även så här..

En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

Kortast lämpliga väg... står inget om att man inte får köra hem. Jag anser att du blivit lurad när du fick bot.

Besserwisser skrev:
Det står inget om att man inte får köra på semesterresa heller... får man göra det då? :rolleyes:

tja du.. har inte tänkt på det..

Har nuss pratat med en polare som även han sätter in sej i ämnet i detta nu.. Kan vara så att regeln har ändrats i det senaste. Ska dubbelkolla detta och återkommer. Om jag har haft fel så får jag väl ursäkta mej, men då med gott samvete trots allt.. inte en lätt match att hålla koll på reglerna när dom ändrar dom hela tiden!!

RSV_Ante skrev:
tja du.. har inte tänkt på det..

Har nuss pratat med en polare som även han sätter in sej i ämnet i detta nu.. Kan vara så att regeln har ändrats i det senaste. Ska dubbelkolla detta och återkommer....

Det var ju det jag ringde och kollade. :fakta

FreddaAbborre skrev:
För att jag är totalt jävla värdelös på att meka...
Osså har jag 2 auktoriserade ducativerkstäder någorlunda nära.

Körförbud

Nu har jag suttit i ett långt samtal med en trevlig herre på vv. Enligt nuvarande regler (med påställt och försäkrat fordon med körförbud) får man INTE köra hem från vekrstaden, bara kortaste lämpliga väg till. Alltså måste man köra direkt till bilprovningen. Vilket kan tyckas märkligt då fordonet förmodligen är mer trafiksäkert på väg ifrån...

Jag hade således fel i tidigare inlägg. Reglerna skrevs om till -04, och jag var inte uppdaterad. Hoppas ni har överenséende med min bristande kunskap, har kört många bilar till å från verkstaden med körförbud det senaste året. Kan väl säga att jag haft tur!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!