När får man köra med hojen avställd?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag undrar helt enkelt om det är lagligt att köra hojen till bilprovningen för omreg och besiktning när hojen är avställd....

Osså en fråga till. Får jag köra till verkstan och byta däck och tillbaka hem när hojen är avställd?

Vad händer om jag crashar emellan? Räknas den som påställd då?

(Anledningen att jag frågar är att jag tänkte besikta hojen i april istället för i mars som jag egentligen måste. Om jag då ställer på hojen i april för att jag ska till bilprovningen eller verkstan så får jag ju körförbud).

Tacksam för svar från nån som VET.
MVH/Johan

Du kan teckna försäkring för sträckan/tiden till och från verkstaden. Hur det är med besiktning vet jag inte men kan tänka mig att det är samma.

yonsson skrev:
Jag undrar helt enkelt om det är lagligt att köra hojen till bilprovningen för omreg och besiktning när hojen är avställd....

Osså en fråga till. Får jag köra till verkstan och byta däck och tillbaka hem när hojen är avställd?

(Anledningen att jag frågar är att jag tänkte besikta hojen i april istället för i mars som jag egentligen måste. Om jag då ställer på hojen i april för att jag ska till bilprovningen eller verkstan så får jag ju körförbud).

MVH/Johan

yonsson skrev:

MVH/Johan

Avställd får du aldrig köra den, den måste alltid vara försäkrad och då måste det ju vara påställd. Kraschar du då så gäller försäkringen om du har kört snabbaste vägen.

Men du får ju köra den obesiktigad till besiktningen, det var kanske det du tänkte på? Då täcks du av försäkringen om du kraschar på väg till besiktningen förutsatt att du kört rimligt kortaste väg och inte agerat oaktsamt på andra sätt.

yonsson skrev:

MVH/Johan

tja de låter vanskligt :va
men själv ringde jag o hörde med mitt försäkringsbolag ,,detta gällde en bil , jag fick nå spec försäkring av dom utifall de skulle hända...dom bjöd på de (första o enda gången dom va :tummenupp ) men de va på den gammla goda tiden då en bilförsäkring kosta 120 spänn i månaden o vi hade wasa i stan :rolleyes:

yonsson skrev:

MVH/Johan

Om jag inte har helt fel så står det i teorbökerna att man får göra besök på verkstan om den är avstäld, körförbud.
En kompis till mig skulle byta växellådan på sin Camaro mitt i vintern inan besiktningen. Han blev stoppad men dom gorde inget för han sa till dom att den kommer från verkstaden och att den skulle hem sedan till besiktningen. Polisen sa att det är lungt, dom stoppa han bara för att dom ville se bilen.

Pratade precis med IF. Jag får köra till besiktningen, men inte till verkstan med den avställd.

Det innebär alltså att jag kommer vara tvungen att regga om och besikta den med dåligt bakdäck, vilket kommer leda till ombesiktning. :huvet
Då kanske man ska testa att besikta med slip-onet på bara för sakens skull.
Det kvittar ju om jag får ombesikta för det oxå om jag ändå måste ombesikta för bakdäcket :yoparty

yonsson skrev:
Pratade precis med IF. Jag får köra till besiktningen, men inte till verkstan med den avställd.

Det innebär alltså att jag kommer vara tvungen att regga om och besikta den med dåligt bakdäck, vilket kommer leda till ombesiktning. :huvet
Då kanske man ska testa att besikta med slip-onet på bara för sakens skull.
Det kvittar ju om jag får ombesikta för det oxå om jag ändå måste ombesikta för bakdäcket :yoparty

Jag hade ett kvitto på ett bakdäck med mig till besiktningen när mitt dåvarande var under all kritik detta gjorde att jag slapp ombesiktning men det beror ju på hur sammarbetsvillig han på bilprovningen är...

/Urban

Du får INTE köra med ett avställt fordon. Om du ställer på fordonet efter beiktningsperioden och det medför att det är körförbud på fordonet får du köra kortase vägen till verkstad, och till å från besiktning.

Ställ på hojen, byt däck å kör till besiktningen.

Den där biten du skriver om ombsiktning begriper jag inte vad du menar med. Varför i hela friden skull edu vara tvungen att besikta med dåligt bakdäck??

/Andreas

RSV_Ante skrev:
Du får INTE köra med ett avställt fordon. Om du ställer på fordonet efter beiktningsperioden och det medför att det är körförbud på fordonet får du köra kortase vägen till verkstad, och till å från besiktning.

Ställ på hojen, byt däck å kör till besiktningen.

Den där biten du skriver om ombsiktning begriper jag inte vad du menar med. Varför i hela friden skull edu vara tvungen att besikta med dåligt bakdäck??

/Andreas

Men snälla... läs alla inlägg innan du "vet" vad man får och inte, han har ju kollat upp det och det ÄR ok till besiktning.

Har själv kollat upp just detta för nåt år sen och det var lungt då med...

Kan av egen (tråkig) erfarenhet säga att du inte får köra med körförbud från verkstan och hem. Du får köra TILL verkstan och sedan direkt därifrån till besiktingen....600 pix

Suomalainen skrev:
Men snälla... läs alla inlägg innan du "vet" vad man får och inte, han har ju kollat upp det och det ÄR ok till besiktning.

Har själv kollat upp just detta för nåt år sen och det var lungt då med...

Jorå.. men han verkar inte veta vad som gäller angående verkstaden och räknar med ombesiktning för att han inte får köra till däckverkstaden. det får han göra även om den inte är besiktigad.

Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

Källa Vägverket:

http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx

/B

stephenj skrev:
Kan av egen (tråkig) erfarenhet säga att du inte får köra med körförbud från verkstan och hem. Du får köra TILL verkstan och sedan direkt därifrån till besiktingen....600 pix

Mycket märkligt då det ska vara tilåtet eatt köra till å från verkstad.

RSV_Ante skrev:
Enligt IF får jag INTE köra till verkstan med hojen avställd. "Då får du ta den på släp" sa hon till mig. Däremot var det ok till bilprovningen, men då räknas garageförsäkringen som trafikförsäkring.

Och anledningen att jag inte byter däck innnan besiktningen är alltså att jag när jag ställer på den får körförbud på den så det enda alternativet blir att ta den på släp, vilket är för dyrt.
Då får jag ju ta och resikta den med kass bakdäck för att senare åka och byta däck....

RSV_Ante skrev:

Får jag köra en bil som har körförbud?
Att en bil har körförbud kan i huvudsak bero på två saker:

1. Bilen är inte besiktigad hos bilprovningen inom rätt besiktningsperiod, körförbudet får då en administrativ karaktär, men bilen har inga eller endast brister som har ur trafiksäkerhetssynpunkt ringa betydelse.

2. Bilen har så allvarliga tekniska brister att den inte kan användas utan stor fara för trafiksäkerheten, t. ex. har styrning, framvagn eller bromsar så stora defekter att bilen blir svår att manövrera på ett tillförlitligt sätt.

En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

En bil med körförbud enligt punkt 2. ovan Ett sådan fordon måste bärgas (från uppställningsplatsen för tranport till den plats den där den skall repareras). Därefter får bilen endast köras kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

Källa polisen: (och antar att det är samma regler för MC som för bil)
http://www.polisen.se/inter/nodeid=9204&pageversion=1.html

Tror att reglerna ändrades för ett tag sedan.Tidigare var det tillåtet att "provköra" i samband med reperation osv

/B

En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

Jag får alltså köra till verkstan och byta däck om jag ställer på den, men inte hem igen från verkstan för att besikta den nån annan dag, precis som nån skrev i tråden.

yonsson skrev:

Jag får alltså köra till verkstan och byta däck om jag ställer på den, men inte hem igen från verkstan för att besikta den nån annan dag, precis som nån skrev i tråden.

Du får köra hem imellan. Tänk om du skulle ha fler problem, som ska åtgärdas på olika verkstäder. Vore ju inte så bra om du inte fick köra hem imellan. Kan ju vara så att du har tid hos en verkstad kl 12.00 en dag å en annan anna dagen därpå. Inte måste du köra raka vägen imellan då.

Jag tycker således att du ska ställa på, köra å byta däck. Å sen besikta när du har fått din tid. Det är ju idé att föröka få tid på däckfirman bara nån dag innan så slipper du ha försäkrad å påställd hoj utan att kunna köra med den..

/Andreas

Last edited:
Så här skulle jag göra i motsvarande situation. Om besiktningen är på t ex en tisdag skulle jag boka in ett däckbyte på verkstaden redan på måndagen. Det skulle innebära att du kan ställa på den på måndagen morgon för att sedan ställa av den på tisdag eftermiddag. Är besiktningen på en eftermiddag kan du ju redan samma morgon byta däck på en verkstad om det rent prakiskt skulle vara att föredra. När det gäller försäkringen har det ingen betydelse. Man kan nämligen inte ställa av och på under samma dygn.

Det kommer att ske in och utbetalningar gällande försäkringspremie och vägskatt så du kanske får ligga ute med pengar under tiden det tar för systemen att korrigera dessa så att de stämmer. Du kommer då att endast betala för de försäkring och vägskatt för de två dagarna som motorcykeln står påställd och garageförsäkring övrig tid.

Det är möjligt försäkringsbolagen har någon speciallösning om man pratar med dem som underlättar både för dem och för dig ifall du förklarar att du endast ska till verkstaden för att sedan besikta den. Det hade ju varit det enklaste. I annat fall gör som ovan.

Det är inte värt att chansa och köra avställt. Man vet aldrig när olyckan är framme om du nu skulle överväga det alternativet.

Tack för tipset!
Hur som helst så blir det jävligt krångligt. Det måste ju vara många som råkar ut för detta. Inte fan tänkte jag på att jag skulle byta däck i september för att jag ska besikta senast mars enligt pappren. Men det är väl bara hoppas att däcken inte är för slitna till nästa gång antar jag.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år