När en kedja går av,täcker försäkringen det?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Ponera att kedjan går av och sliter sönder blocket mm. Går detta på helförsäkringen eller anses det som "onormalt slitage"?

Nån som vart med om likn?

Tacksam för svar.

//H

annars kanske hävda att ett murmeldjur hoppa upp ur diket och tog en stor tugga på motorn. :rolleyes:
ja, jag har tråkigt..

skulle va kul o se om de går igenom.

Om kedjan räknas som s.k. slitagedel och är undantagen så lär man inte få något.
MEN! Är hojen sprillans ny och det är garanti (obs kolla vad som gäller för kedjan i villkoren) och kedjan går av så borde det vara ett materialfel och garantin iaf gälla. Eller om det finns speciell försäkring för nya fordon där maskinskada ingår ska gälla.

OM hojen då e servad och man inte kan se onormalt slitage påkedja och drev och kedjan bara gått av så borde då garanti eller maskinskadeförsäkring gälla.
Men de lär man kolla vad FB har för kryphål i sina villkor i de finstilta där alla undantag finns och som dom inte upplyser försäkringstagaren om alltid och ibland till och med ljuger om för att man iaf ska teckna försäkringen.

Ibland verkar dt som FB är ett lotteri att anlita...

Ja onekligen ganska intressant fråga o få svar på. Då många kedjeras oftast även slutar med en vurpa.
Ersätter vagnskadan då inte motorn? utan bara det övriga som gått sönder på hojen?
Vid eventuell inlösen av hojen får man inte ersättning för motorn då?

Många kedjeras ??? Har kört hoj i över 30 år, med ca 1500-2500 mil om året, har aldrig haft ett kedjeras.

De som kör av kedjan har ett nog ett handhavandefel varit med å spökat.

Bristfälligt eller inte alls underhåll, felnitat eller felmonterade kedjelås, felspända kedjor, osv...rent kedjebrott för att det varit materialfel, det tror jag är mycket sällan.....

Däremot just ovan anledningar, det tror jag på mycket mer....

Många kedjeras ??? Har kört hoj i över 30 år, med ca 1500-2500 mil om året, har aldrig haft ett kedjeras.

De som kör av kedjan har ett nog ett handhavandefel varit med å spökat.

Bristfälligt eller inte alls underhåll, felnitat eller felmonterade kedjelås, felspända kedjor, osv...rent kedjebrott för att det varit materialfel, det tror jag är mycket sällan.....

Däremot just ovan anledningar, det tror jag på mycket mer....

Läs om läs rätt!

Jag skrev att när man får ett kedjeras slutar det ofta med en vurpa, ibland har folk tur o den rullar av snällt bakom hojen men ofta tar det tvärstopp.

Ja onekligen ganska intressant fråga o få svar på. Då många kedjeras oftast även slutar med en vurpa.
Ersätter vagnskadan då inte motorn? utan bara det övriga som gått sönder på hojen?
Vid eventuell inlösen av hojen får man inte ersättning för motorn då?
Om FB klassar det som en olycka att kedjan gick av så ersätts troligen hela hojen. Om orsaken däremot anses vara bristande underhåll kan man nog riskera nedsatt, eller i värsta fall utebliven ersättning.

Säkrast är nog att kontakta just sitt FB och höra då jag kan tänka mig att olika bolag har olika regler och rutiner kring detta.

annars kanske hävda att ett murmeldjur hoppa upp ur diket och tog en stor tugga på motorn. :rolleyes:
ja, jag har tråkigt..

skulle va kul o se om de går igenom.

de där var inte ens roligt, murmeldjur, jag tror mer på att en hungrigt litet års troll gjorde det.

Om kedjan går av utan yttre olyckshändelse krävs att du har maskinskadeförsäkring för att det överhuvudtaget skulle kunna bli tal om ersättning. Maskinskadeförsäkring är ganska sällsynt i mc-försäkringar. Och i de fall det finns så är det nog ändå tveksamt om du skulle få ersättning, en frisk kedja ska ju inte gå av.

Nu vill jag inte uppmuntra till nån form av bedrägeri, men skulle du gå omkull så kanske du inte ska fundera så mycket på om det var pga kedjebrott eller någon annan orsak.

..som sagt - ni som inte kan läsa. Jag hade en "vanlig" helförsäkring. Kedjan gick av och spräckte motorblocket. Jag fick en ersättning och satte i en "ny" (beggad) motor!!
Ingen extra försäkring, inget tjafs, inga konstigheter, inga problem. Folksam heter bolaget...

Du har väl köpt kättingen på Biltema antar jag...?:va

De finns det som kör med den kättingen på strippen med turbomatade hojar utan driftsproblem..tror du biltema tillverkar kedjan:va

Den lever upp till normerna i hållfasthet i dragprov så inget snickellerisnack om temakedjan iaf..

De finns det som kör med den kättingen på strippen med turbomatade hojar utan driftsproblem..tror du biltema tillverkar kedjan:va

Den lever upp till normerna i hållfasthet i dragprov så inget snickellerisnack om temakedjan iaf..

Den kedjan funkar lika bra som vilken annan.
När den är slut så är den slut och ska bytas.
Sen om den går lika länge som en dyrare kedja kan det nog diskuteras fram till jul 2010 utan slutsats i vanlig SH anda.

Men jag vet att försäkringsbolag ersätter motorskador om kedjan inte är sliten utöver gränsen för att den skall bytas.
Men är det hajfenor på dreven och kedjan är tokslut så får man allt skylla sig själv.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna