När det regnar på fejjan!

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
xt660r
Tänkte höra vad ni har för tips angående vattenavlägsning på visiret.
Köpte en flaska på biltema, som skulle avlägsna den förfäriska dimman som fastnar på visiret.... Det höll kanske bara några turer sen slutade det funka.

Hur gör ni?

:confused:

Jag öppnar visiret nån mm och vipps så är det borta.

Jag har köpt en plastfilm som jag monetat på insidan av visiret, som är väldigt bra på att hålla imman borta. Tyvärr vet jag inte vad den heter, men den kostade runt 200kr. På tal om det måste jag nog byta min snart då den vitnat av slitage..

Ett annat tips är att gnida insidan av visiret med tvål och sen torka torrt med papper, det kör jag med som imskydd på solglasögon när jag kör med sådana.

Köp en ny hjälm med immfritt visir funkar mycket bra
Jag har shoie xr 1000.

hjelmfrillan skrev:
nu tänkte jag mer på regnet.... mitt visir kanske är gammalt :va

är det något grejjs på hjälmar, som när dom är nya håller dropparna borta?
Jag använder ett medel som Touringbutiken sålde, vet ej om det finns
kvar. Det heter Plastic Cleaner och tar bort mindre repor samt gör att
regnet ''glider'' av visiret.
Bilvax går också bra att använda.

Möbelpolish "Pledge" har funkat perfekt i massor av år. :tummenupp
Döljer mindre repor och vatten och allt annat sk-t halkar av lätt.

Finns ju massor med produkter för det ändamålet.
Kolla på besninmacken efter "rainclear" eller nåt liknande.

Jag brukar även vaxa/polera mitt visir med vanligt bilvax eller polermedel, funkar oxå klockrent, och underlättar även att få bort massa insektskadaver sen efter åkturen.
Kan dock förstöra spegelvisir som brukar vara känsliga. Det där spegelskiktet är ibland rätt tunnt.. Så var lite försiktig med polermedel då...

gör som riktiga män. Vrid huvudet lite åt sidan så tar fartvinden hand om det...alt torka av lite då och då med tassen...trist när man har race hanskarna på för då blir fingarna blöta efter ett tag...

hjelmfrillan skrev:
nu tänkte jag mer på regnet.... mitt visir kanske är gammalt :va

är det något grejjs på hjälmar, som när dom är nya håller dropparna borta?
tandkräm! :) montera av visiret.. blöt upp det med vatten... ta vanlig tandkräm som inte innehåller slip effekts grejjor... *den gammla varianten av tandkräm* sen gnider du in insidan av visiret å sköljer av å tordar lite lätt med papper torka inte av för hårt då försvinner den skyddande hinnan...

har funkat för mig både med visir till hjälmar så som till mina googels, å mitt dykarcyklop :) funkar kalas för att hålla imman borta :)

Klrz skrev:
gör som riktiga män. Vrid huvudet lite åt sidan så tar fartvinden hand om det...alt torka av lite då och då med tassen...trist när man har race hanskarna på för då blir fingarna blöta efter ett tag...

Sitter du på händerna när du kör så att inte dom oxå blir blöta av regnet?

Edit: Stafvel

Last edited:
zilog skrev:
Jag har köpt en plastfilm som jag monetat på insidan av visiret, som är väldigt bra på att hålla imman borta. Tyvärr vet jag inte vad den heter, men den kostade runt 200kr. På tal om det måste jag nog byta min snart då den vitnat av slitage..

Ett annat tips är att gnida insidan av visiret med tvål och sen torka torrt med papper, det kör jag med som imskydd på solglasögon när jag kör med sådana.

Är det fogcity du menar? Jag kör själv med Fogcity och det är det bästa jag någonsin provat! Det GÅR inte att få imma, totalt omöjligt. Du kan andas hur mycket du vill på plastfilmen, det händer inget.
Rekommenderas!

enhjuling skrev:
Möbelpolish "Pledge" har funkat perfekt i massor av år. :tummenupp
Döljer mindre repor och vatten och allt annat sk-t halkar av lätt.

Pledge regerar!

köpes på ICA eller annat snabbköp.

McFille skrev:
Är det fogcity du menar? Jag kör själv med Fogcity och det är det bästa jag någonsin provat! Det GÅR inte att få imma, totalt omöjligt. Du kan andas hur mycket du vill på plastfilmen, det händer inget.
Rekommenderas!

Tror det är fogcity. En visirformad plastbit som fästes med plastpluppar på insidan av visiret. dock lyckas jag ibland få imma mellan plasterna.

zilog skrev:
Tror det är fogcity. En visirformad plastbit som fästes med plastpluppar på insidan av visiret. dock lyckas jag ibland få imma mellan plasterna.
Då är det nog Pinlock du har. Sitter orginalmonterat på en del hjälmar. Köpte två lösa i olika toningar och monterade i min Shohej, funkar kanon.

När det regnar på hjälmen så brukar handskarna vara ganska blöta också av förklarliga skäl och åtminstone mina handskar funkar skitbra som vindrutetorkare när skinnet är blött, jag drar bara med pekfingret längs med visiret så rinner allt vatten av på sidorna.

Regnar det överjävligt så får jag upprepa manövern en gång i minuten, men det funkar :D

Kör med crosshjälm. Då sticker det så förb*nnat i ansiktet så fort det regnar att du inte kan koncentrera dig på ett par vattendroppar på en liten plastbit framför ögonen... :tungan

"AutoSmart Polish med Hårdwax" har fungerat bra för mig på crossbrillor och visir.

Om du ska testa någon produkt eller metod som du inte testat förut: testa det bara på en liten del av visiret som ligger utanför synfältet. Inte kul om man testar något som ger en massa små repor och man har det mitt framför ögonen. :)

zilog skrev:

A, det låter som pinlock. Fogcity är en tunn tunn plastfilm som du klistrar fast på visiret...grymt bra iaf!

zilog skrev:

"Fogcity" limmas på insidan däremot "pinlock" sätts fast med plastpluppar. Jag har provat bägge. Funktionellt är de likvärdiga men pinlock går att demontera. Demonterbarheten kan vara en fördel då man kan ha både ett mörkt och ett ljust att byta med.

http://www.phoenixnw.com/fogcity.html

http://www.pinlock.com/

För de som vill läsa mer.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...