När det låter KLADONK

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
När det låter typ "KLADONK" när man lägger i ettans växel från neutral, och ibland när man går från 1 ->2 så låter det så oxå. Även ibland när man växlar ner från 3 -> 2 och från 2 ->1. Är det då dax att titta efter nya lameller eller vad?

Ja,ja jag vet att det blev konstigt formulerat men ni fattar nog. :huvet

Så har alla mina hojar låtit mer eller mindre. Tror inte det är något att bry sig om.

Maciver skrev:
2223915 När det låter typ "KLADONK" när man lägger i ettans växel från neutral, och ibland när man går från 1 ->2 så låter det så oxå. Även ibland när man växlar ner från 3 -> 2 och från 2 ->1. Är det då dax att titta efter nya lameller eller vad?

Ja,ja jag vet att det blev konstigt formulerat men ni fattar nog. :huvet

Har nyligen haft liknande problem, jag gick igenom hela kedjan
länk för länk
och smörjde upp och fixade rent.
Sen så la jag på tok mycket vax och åkte ut och körde,
efter 10 minuters hård körning så försvan det.
Hur ser ditt drivpaket ut?

Jompa05 skrev:
2223929 Har nyligen haft liknande problem, jag gick igenom hela kedjan
länk för länk
Nästan nytt, smörjs ganska ofta.

Det låter hemskt när man står vid ett stoppljus och man har stått i neutral och ska ha i ettan. Dels får man trycka till ganska ordentligt på växelföraren och sen "Kladonkar" det till :brinnerup ibland är det till och med så att det är svårt, nästan omöjligt att få i ettan.

Jompa05 skrev:
2223945 okej... du borde nog gå igenom länkarna iallafall..glöm inte vaxet..

lycka till
MVH:
/Jompa

Min låter precis likadant och mitt drivpaket har inte ens gått 10 mil än och det är välsmort kan jag lova... :)

Den lät visserligen så innan också och så gjorde även min gamla 125:a från 1900-frös-ihjäl och körskolans hoj och den sprillans nya Buellen jag provkörde i höstas... :)

imaster skrev:
2223956 Min låter precis likadant och mitt drivpaket har inte ens gått 10 mil än och det är välsmort kan jag lova... :)

Den lät visserligen så innan också och så gjorde även min gamla 125:a från 1900-frös-ihjäl och körskolans hoj och den sprillans nya Buellen jag provkörde i höstas... :)

okej :va då är det nog bara någonting som ligger emot de första milen antagligen? vad tror ni? jag skulle tippa på att det försvinner efter några 200 Km/h och lakrits i asfalten ? :) :pannkyss

Jompa05 skrev:
2223966 okej :va då är det nog bara någonting som ligger emot de första milen antagligen? vad tror ni? jag skulle tippa på att det försvinner efter några 200 Km/h och lakrits i asfalten ? :) :pannkyss

Nä, du får helt enkelt vänja dig. :crash

Maciver skrev:
2223937 Nästan nytt, smörjs ganska ofta.

Det låter hemskt när man står vid ett stoppljus och man har stått i neutral och ska ha i ettan. Dels får man trycka till ganska ordentligt på växelföraren och sen "Kladonkar" det till :brinnerup ibland är det till och med så att det är svårt, nästan omöjligt att få i ettan.
Vad har du för olja? Min 750F blev sådär av Biltema-olja (10-40), växellådan blev knappt användbar när hojen började få driftstemp. Efter ett oljebyte till Motul 5100 (15-50) blev växellådan helt underbar. Jämförelsen varm kniv i smör passar ganska bra :tummenupp

Det har inte med kedjan att göra i alla fall.
Men en Suzuki ska inte klonka i lådan. Det är Kawasaki som gör det.

Men prova följande saker.

1. (Om det är kopplingsvajjer och inte hydralisk koppling). Justera kopplingen så att det bara är ett litet glapp. Förmodligen kopplar du inte ur ordentligt. Räcker inte det, kan kopplingshöljet vara gammalt och redo att bytas. (Kopplingshöljet trycks ihop i stället för att sträcka kopplingsvajern).
2. Sänk tomgången till lagom nivå. Runt 800 varv.
3. Köp riktig olja och byt. Seg olja gör att kopplingskorgen snurrar med även om man kopplat ur.

Nu borde det fungera som en symaskin.
Lycka till :tummenupp

Eskilsson skrev:
2224278
2. Sänk tomgången till lagom nivå. Runt 800 varv.

Det bör man nog inte göra på en luftoljekyld suzuki, av typ GSX750F(katana)eller bandit, då kan man få problem med dålig smörjning av kamaxlarna. Den behöver snarare en tomgång på runt 12-1300 varv.

Till trådstartaren. Som KGK och Erol skrev, Min suzuki har låtit så sedan ny oavsett olja/kedja eller nåt och den har snart gått 5000 mil utan att växellådan verkar ha gått sönder för sdet.

Jompa05 skrev:
2223929 Har nyligen haft liknande problem, jag gick igenom hela kedjan
länk för länk
Det är knappast kedjan.

När han står still och lägger i 1'an, så rör sig ju inte kedjan alls.

Nä, det har med växellådan att göra.
Det är normalt på dom flesta hojar, så även mina.

Maciver skrev:
2223937 Nästan nytt, smörjs ganska ofta.

Du kan ju pröva rulla lite framåt lr bakåt när inte växeln vill i.

Billigaste sättet att eliminera, den för en hoj helt normala, symptomen för en osynkad låda är att stoppa in hörselvadd i öronen.

Sätt på honda dekaler å kör in på verkstan... ( typ toyotareklamen) :tungan

Tror inte heller det är kedjeproblem.. se först å främst till att den kopplar ur som den ska (vajern). Därefter byt olja. Om det fortfarande låter så är det nog utsliten koppling (lameller). Annars får du helt enkelt dra in greppet hela vägen... :D

Anders R skrev:
2224525 Det bör man nog inte göra på en luftoljekyld suzuki, av typ GSX750F(katana)eller bandit, då kan man få problem med dålig smörjning av kamaxlarna. Den behöver snarare en tomgång på runt 12-1300 varv..

Tack för tipset, det visste jag faktiskt inte :rolleyes:

Det borde gälla för min rad 4a också?

AdamGS500 skrev:
2225032 Tack för tipset, det visste jag faktiskt inte :rolleyes:

Det borde gälla för min rad 4a också?

4cyl GS500 då torde det vara en 70-talare och ärligt talat har jag ingen aning. Den generation motorer jag menar kom 1985(GSXR750) men kolla http://www.thegsresources.com/ för mer data om de äldre

Eskilsson skrev:
2224278 Det har inte med kedjan att göra i alla fall.
Men en Suzuki ska inte klonka i lådan. Det är Kawasaki som gör det.

Jo tjena vakande du sen eller? min klonkar inte det minsta och då kör jag som jag stulit cyklen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg