När dör en mc?

Min VFR har gått över 7 000 mil. Bra motor är en del, men sen gäller det att fylla på med ny olja lite då o då med.

Nu är kanske inte VFR rätta cykeln att ställa mot R1, men ändå.

20 000 mil för en VFR borde funka.

Då är den ju nyss inkörd :tummenupp , jag hörde en Hondamek som just servat en VFR som gått 24000mil och endast gjort normal service genom åren, en och annan ventiljustering ingår också.
Jag har en polare som fick lite problem med kopplingen på sin Blackbird vid mätarställning 16200mil.
En riktig sporthoj typ R1, CBR100RR ,osv. som gått som dom är tänkta för inbillar jag mig att man får gå igenom litet tidigare.
 
Fan vad du tjyvlånar! :hihi "Old Harleys never die, they just go faster" ska det ju vara :tungan

Inte riktigt!
Här är originalen!

The first one was no joke, I don't know why this was latched onto by
wittistines as it has been.

2-4 I think are classics, the rest are OK. I am looking for some more
classics.

Old soldiers never die, they just fade away. (Gen. Douglas MacArthur)

Old fishermen never die, they just smell that way.

Old professors never die, they just lose their faculties.

Old politicians never die, they just feud away.

Old quilters never die, they just go to pieces.

Old musicians never die, they just drift from bar to bar.

Old Elvis impersonators never die, they just go out of sequins.

Young Puerto Ricans never die they just change appearance and acquire
a Dominican accent.

Old Programmers never die, they just terminate and stay resident.

Old pinballers never die, they just flip out.

Old Hondas never die, they just get slower, lose compression and
devour oil.

Old jokes never die, they just seem to get smaller.

"95% of all harleys ever made are still on the road, the rest made it home."

:D

Sant!

Men MEST sann är iaf denna... vartefter man scrollar ner så får man sig ett sanningens ord... ;)

http://www.mek1.se/honda.html

:fakta
 
Last edited:
jag är mest intresserad av sporthojar...är det värt att köpa tex en r1 som gått 8000mil -2001

Helt klart är det ägarna som är avgörande. Första ventiljusteringen på R1 var i alla fall tidigare vid 4000 mil!! Sedan tycker jag det är det svår att säga vad som är som avgör när hojen är slut. Oljeförbrukning upp till en liter på 100 mil tror jag faktisk är mer eller mindre ok. I alla fall när jag hört med Yamaha (inte återförsäljare) :rolleyes:
 
Old Hondas never Die... - They just go faster!!!
hog.jpg

Eller Old Aprilias never get old they allways die:va hur tänkte jag nu det var inte så fördelaktigt för mitt märke va??????????:D
 
En riktig sporthoj typ R1, CBR100RR ,osv. som gått som dom är tänkta för inbillar jag mig att man får gå igenom litet tidigare.

Vad man än åker på gäller väl att kör du som en dåre o skiter i att serva slits grejorna och livslängden kanske inte blir så lång. Men att dra in HD och de andra glidaråkarna i det hela blir väl ändå fel.

Vilken typ av hojåkare har få mil på sina mätare, gillar att putsa och beundra skönheten i garaget, serva sin hoj efter konstens alla regler, smeka upp sin mc i brygga innan kvällsmackan och John Blund..?? Jo gammelskinnen som "åker försiktigt o städat". Knappast 28-årige r1-huliganen Tony från förorten som slangar om polisen i 250 och rödljusrejsar hela dagarna.

Klart som fan r1:an slits mer. Tror inte att CBR slits mindre än R1 lika lite som jag tror att Sportster slits mindre än Virago. Nu är jag full :fyllisar
 
Jo jag minns även den där klassiska hotrod-T-shirten från 70-talet med "Old Chevys never die, they just go faster" ovanför en bild på en Chevrolet -55 med kompressor. :D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3050812&postcount=400

Inte riktigt!
Här är originalen!

The first one was no joke, I don't know why this was latched onto by
wittistines as it has been.

2-4 I think are classics, the rest are OK. I am looking for some more
classics.

Old soldiers never die, they just fade away. (Gen. Douglas MacArthur)

Old fishermen never die, they just smell that way.

Old professors never die, they just lose their faculties.

Old politicians never die, they just feud away.

Old quilters never die, they just go to pieces.

Old musicians never die, they just drift from bar to bar.

Old Elvis impersonators never die, they just go out of sequins.

Young Puerto Ricans never die they just change appearance and acquire
a Dominican accent.

Old Programmers never die, they just terminate and stay resident.

Old pinballers never die, they just flip out.

Old Hondas never die, they just get slower, lose compression and
devour oil.

Old jokes never die, they just seem to get smaller.



:D

Sant!
 
Präxis den Tee-Schöörten jag tänkte på! :)

Men missa nu inte länken sist i mitt förra inlägg din phulqvoterare!

Jo jag läste den, känner till Båging och hans HD-verkstad från Harleyportalen. Verkar vara en kunnig man! Fina gamla pannor och hondor i länken!
 
Jo jag läste den, känner till Båging och hans HD-verkstad från Harleyportalen. Verkar vara en kunnig man! Fina gamla pannor och hondor i länken!

Ja och vilken fin verkstad!
*våta drömmar*

Så ska Racerepairs se ut.
(i 5 minuter :D)

Helt klart verkar det finnas mer stålar bland kromskutorna än bland fattiga sporthojsåkare som lever på studiebidrag...


Nåväl ingen hoj dör förrän man bestämmer sig för att inte underhålla den längre. Innan dess kan den bli hur gammal som helst.
(men det är säkert sagt?)
 
Jag tycker allt handlar om hur en hoj är skött. Finns ju exemplar som är 1-2år gammla och gått 1000mil fast så misshandlade att jag inte skulle vilja ta i dom, samtidigt som det finns motorcyklar som är 5-10år och gått bra mycket längre som jag mkt väl kan tänka mig att åka på. Men visst,givetvis väger jag in miltal vid köp,men omvårdnad väger minst lika tungt.
 
Ja och vilken fin verkstad!
*våta drömmar*

Så ska Racerepairs se ut.
(i 5 minuter :D)

Helt klart verkar det finnas mer stålar bland kromskutorna än bland fattiga sporthojsåkare som lever på studiebidrag...


Nåväl ingen hoj dör förrän man bestämmer sig för att inte underhålla den längre. Innan dess kan den bli hur gammal som helst.
(men det är säkert sagt?)

Ja det tycker jag också, underhåll och klok varmkörning är nog det viktigaste för motorns livslängd! :tummenupp

Det är nog lite tacksammare att hålla liv i en HD-motor över tid, där allt är rull-, kul- eller nållagrat. Många japanhojar är ju slitstarka men har ju tex kamaxlarna lagrade direkt i alumiumgodset osv. Att fixa såna toppar som har blivit slitna är det ju just ingen som gör, de byter topp istället. Såna finns de ju åas billiga begagnade i drivor till radfyror pga det ymniga kraschandet. En HD-topp kan man ju renovera i evighet men åas sidan är de liksom alla HD-delar dyra om man skulle vilja ha en ny eller begagnad.
 
va:va "Old Hondas never die, they just get slower, lose compression and
devour oil." jaha står det fel nu där uppe?
 
Jag tycker allt handlar om hur en hoj är skött. Finns ju exemplar som är 1-2år gammla och gått 1000mil fast så misshandlade att jag inte skulle vilja ta i dom, samtidigt som det finns motorcyklar som är 5-10år och gått bra mycket längre som jag mkt väl kan tänka mig att åka på. Men visst,givetvis väger jag in miltal vid köp,men omvårdnad väger minst lika tungt.

10 poäng av 10 möjliga :tummenupp
 
Last edited:
Vad man än åker på gäller väl att kör du som en dåre o skiter i att serva slits grejorna och livslängden kanske inte blir så lång. Men att dra in HD och de andra glidaråkarna i det hela blir väl ändå fel.

Vilken typ av hojåkare har få mil på sina mätare, gillar att putsa och beundra skönheten i garaget, serva sin hoj efter konstens alla regler, smeka upp sin mc i brygga innan kvällsmackan och John Blund..?? Jo gammelskinnen som "åker försiktigt o städat". Knappast 28-årige r1-huliganen Tony från förorten som slangar om polisen i 250 och rödljusrejsar hela dagarna.

Klart som fan r1:an slits mer. Tror inte att CBR slits mindre än R1 lika lite som jag tror att Sportster slits mindre än Virago. Nu är jag full :fyllisar
H-D, Sportster, Virago??????????? Har jag nämnt dessa?
 
Det var väl någon kille som åkte jorden runt på en r1a? (fanns nåt repotage?)
Den hade väl gått 21000 mil eller nåt sånt? Eller är det något jag bara fått för mig, jjaj borde ju gått långt iaf eftersom han åkte runt en del hehe :)
 
Det var väl någon kille som åkte jorden runt på en r1a? (fanns nåt repotage?)
Den hade väl gått 21000 mil eller nåt sånt? Eller är det något jag bara fått för mig, jjaj borde ju gått långt iaf eftersom han åkte runt en del hehe :)

Det är väl 4000 mil runt jorden fågelvägen så ska man köra bör det ju bli en bit ja. Men höll den ihop hela resan då?
 
Back
Top