När dör en mc?

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
När dör en MC? Hur gammal blir den hur många mil går den, innan det blir för dyrt för att laga/serva den?

Bilar blir ju ca 20år/20-25000mil (ja jag vet att det finns bilar som e 55år gamla och att det finns bilar som har 55000mil på mätaren)

Vad e snittet på en MC om den är servad enligt boken?
 
En hoj dör när den inte längre är kul att åka på eller när den går sönder och inte är värd att laga.

En generell milgräns finns inte.

/H
 
Så länge det finns folk som gillar veteranfordon finns det knappast någon "död" för en MC, bara en dålig husse.
 
jag är mest intresserad av sporthojar...är det värt att köpa tex en r1 som gått 8000mil -2001

En R1 som gått som en R1 ska göra i 8000 mil hade jag aldrig köpt själv om jag vetat med mig att jag tänkte använda den som en R1 själv också.
*bara mina $.02* :rolleyes:
 
Tror inte att hela hojen "självförstörs" bara för att den slår över till 8000 mil, men visst, somliga delar kanske inte är dimensionerade för att hålla längre, andra delar kanske håller det dubbla, medans rätt många delar redan är renoverade/bytta vid det miltalet.. Klart man får en något högre service/rep kostnad på en sån hoj än en -08:a, men som sagt, med rätt service och dom reparationer som krävs bör man kunna köra den "hur långt som helst"..

Helt klart är ju dock att många är rädda för "långmilare" och att den blir mer svårsåld/värd mindre än lika hoj, samma årsmodell men halva miltalet..

/Robban
 
Har för mig att medellivslängden på bilar i Sverige är 17år.
Milen spelar inte SÅ stor roll nu för tiden.
Oljor och material har blivit obegripligt bra från 80talet och framåt.
Har rivit 70 och 80talsmotorer, med 8-9000 mil på mätaren som bara behövt en uppfriskning.
Hening, nya ringar och inslipning av ventilerna så är det som nytt.
Om servicen är skött!
Men det brukar den vara på hojjar.
Växelådorna kan vara lite misshandlade, men det känner man vid provkörning.
Japanska elsystem är inte heller gjorda för längre livslängd än 10 år, verkar det som..
 
Du undrar säkert hur många hoj-mil 20.000 bil-mil är. Ifall man kan jämföra.
En bil som gått 20.000mil är kanske lika som en hoj som gått 5.000?
 
Motorcyklar skrotas ju inte bort på samma sätt som gamla bilar skrotas bort när dom blir för dyra att reparera för besiktningen.
Det finns ju alltid någon ny entusiast som är berädd att ta över stafettpinnen och skruva/köra vidare med en MC hur gammal och skrotig den än är.
 
Du undrar säkert hur många hoj-mil 20.000 bil-mil är. Ifall man kan jämföra.
En bil som gått 20.000mil är kanske lika som en hoj som gått 5.000?

det känns lite lite med 5000 men det kanske e så???
 
Jag tror bara att det e vi som är petiga med milen. om man ser på spanjorerna så tycker dom att en hoj som gått 5000 mil e nästintill ny. Där är väl inte så ovanligt att en hoj har gått 15000 mil, men dom använder hojen som transport fordon iofs vilket mer talet svenskar inte gör.
 
jag är mest intresserad av sporthojar...är det värt att köpa tex en r1 som gått 8000mil -2001

Nej, inte om du planerat att kunna sälja den sen såvida du inte får den för snusklite pengar. Sad but true.
 
Jag tror bara att det e vi som är petiga med milen. om man ser på spanjorerna så tycker dom att en hoj som gått 5000 mil e nästintill ny. Där är väl inte så ovanligt att en hoj har gått 15000 mil, men dom använder hojen som transport fordon iofs vilket mer talet svenskar inte gör.

sen e de ju som sagt skillnad på hoj, en harley som gått 5000mil e ju ingenting men en sport hoj...Samma med bilar en volvo som gått 20000mil kan man ju köpa men vem fan köper en dodge viper som gått 20000mil??
 
Back
Top