När byter ni ringar?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Snackade med Mascot motor om kolvbyte i min YamahaDT125R, dom sa att man skulle kolla kolven 1000 mil.
Såg den dålig ut skulle man byta och om den såg fin ut så skulle man iaf byta till nya ringar.

Min har gått 900 mil snart...orkar man riva motorn när det funkar perfekt nu, eller finns det risker med att inte byta ringar?

Nån som har bytt på sin, mycket skillnad?

Och framför allt, hur ser man att dom är dåliga när det inte är som moppe ringar att det är vassa kanter på dom?
(eller blir det bara dålig spenst i dom?)

Mvh erik.

bossjan skrev:
Snackade med Mascot motor om kolvbyte i min YamahaDT125R, dom sa att man skulle kolla kolven 1000 mil.
Såg den dålig ut skulle man byta och om den såg fin ut så skulle man iaf byta till nya ringar.

Min har gått 900 mil snart...orkar man riva motorn när det funkar perfekt nu, eller finns det risker med att inte byta ringar?

Nån som har bytt på sin, mycket skillnad?

Och framför allt, hur ser man att dom är dåliga när det inte är som moppe ringar att det är vassa kanter på dom?
(eller blir det bara dålig spenst i dom?)

Mvh erik.

Kolvar är nog inget du ska snålla på byt kolv!

Det är dålig spänst i kolvringen/kolvringarna, kolven kan vara almänt sliten det ser du leta efter repor hack såna saker men byt hela skiten:)

beror på hur din körnings ser ut och om du har trimmat/ostrypt den.

Högre varv= fler varv totalt = mer slitage = byt oftare

Kör du å andra sidan på lägre varv = mindre varvtotalt = mindre slitage = byt med längre intervaller.

Vid 1000 bör du absolut byta kolv, ger mindre slitage på cylinder som är betydligt dyrare

Kobolt skrev:
Vid 1000 bör du absolut byta kolv, ger mindre slitage på cylinder som är betydligt dyrare

Varför byta när det funkar? Min kolv har rullat runt 2500 mil, funkar hur bra som helst.

Mvh/// Steen

Steen_Tzr skrev:
Varför byta när det funkar? Min kolv har rullat runt 2500 mil, funkar hur bra som helst.

Mvh/// Steen

Varför tjafsa och ställa motfrågor när du ser ett svar som att det sliter mindre om du byter? :kocko

När jag hade ner min tidigt i våras då den gått 3800 mil nånting, varav nästan 1000 med ny kolv och cylinder så såg kolven (vad jag kunde bedömma) fin ut, inga större repor eller så. Kolvringarna fanns det också spänst kvar i, fast de var lite fastsotade.

Men plocka du ner och kolla, så känns det kanske lite tryggare att köra i sommar ifall det ser fint ut. :tummenupp

Man mäter ringarnas tjocklek och jämför mot verkstadshandboken för att konstatera hur slitna dom är

När du väl rivit det = byt ringar i vilket fall, kostar inte så mkt

Jag skulle byta kolv ist.

jag skulle byta hela rasket med kolv och kolvbultslager, kolvbult. när man ändå har den nerplockat, kostar inte så mycket mer

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...