När byter ni bromsbelägg?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
När bör man byta racebeläggen? Jag kör med SBS Dual Carbon.
Har förstått att man bör byta dem avsevärt tidigare än gatbelägg för att bibehålla hygglig värmeavledning.

Hur många millimeters tjocklek är det när man anser att de ska förpassas till soptunnan?

Det där är väldigt olika! Vissa kör tills det inte är något kvar 0.5 mm.
Just K5an med DC har jag kört mycket. Brukar byta när det är 1.5-2 mm kvar om jag inte är på Anderstorp då vill jag ha väldigt frächa! Pga Suzukins bromsar!

Jag kör ner mina i botten. Så länge det bromsar utan att handtaget går mot gasen så är ju allt frid och fröjd.

Så länge det bromsar utan att handtaget går mot gasen så är ju allt frid och fröjd.
Tack för era svar.

Mitt problem är att bromshandtaget tar väldigt långt in efter längre pass så jag felsöker varje komponent. Det låter som att mina belägg inte är boven i dramat eftersom de har ca 4 mm kvar.

Förhoppningsvis är det bromsvätskan som spökat. Har bytt från "standardvätska" till Motul RBF600. Den ska ha avsevärt högre kokpunkt (312 C) än vanlig DOT4 från macken. Jag hoppas att den är lösningen på mitt problem :)

Motuls RBF600 är bra.
Castrol´s SRF (om du får tag i den) är sjukt stum. Endast i Castrol´s racing sortiment.

Skall man tro snacket så är det detta F1, SBK och GP åker på.

Har haft nöjet att åka med SRF i två av mina hojar och...tja....inga tvivel.
Om du får tag i skiten till vettiga pengar....

Last edited:
...bromshandtaget tar väldigt långt in efter längre pass så jag felsöker varje komponent. Det låter som att mina belägg inte är boven i dramat...
Boven stavas Suzuki :tungan

Skämt åsido, du behöver byta alla O-ringarna. T.ex Backlund byter dessa efter varje race, en Suka sjuka enligt Niklas F...

Boven stavas Suzuki :tungan
:smasha
Skämt åsido, du behöver byta alla O-ringarna. T.ex Backlund byter dessa efter varje race, en Suka sjuka enligt Niklas F...
Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Kanske får sättas upp på listan över vinterpyssel.

Om du får tag i skiten till vettiga pengar....
Det var just det. Var hittar man den vätskan till något som inte känns som ockerpris?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck