När blir Gotland ring en riktig tävlingsbana?

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Är kanske dåligt uppdaterad men vad händer med ringen igentligen?:confused:

Kommer den aldrig bli en tävlingsbana?

Var inte där i somras men förra sommaren åkte man genom en arbetsplats (mineralbrytning) för att komma dit och på plats fanns iof en najs bana men inga byggnader att tala om.

Den har ju potential att bli en fin tävlignsbana men vad är problemet?
Pengar?
Tillstånd?

Gotland ring klarade inte besiktnings kraven för bil men det ska dom fixa till i år 2,5km armco räcken vet ej var dom har för planer att få den mc godkänd

Blade skrev:
Den har ju potential att bli en fin tävlignsbana men vad är problemet? Pengar?
Pengar.
Ägaren var så sent som i somras begärd i konkurs men det redde ut sig i sista sekunden.
Det jag hörde sist vara att de skulle satsa på en ordentlig tillfartsväg.

Ett av grundproblemen som jag hört från folk som bor där och kör på banan ofta är att ägaren ser banan som sitt eget drömprojekt och inte vill låta eventuella delägare vara med och bestämma.

saint skrev:
2574931 Gotland ring klarade inte besiktnings kraven för bil men det ska dom fixa till i år 2,5km armco räcken vet ej var dom har för planer att få den mc godkänd
Avåkningszonerna måste också göras bättre och det skulle gå på 1-2 miljoner var det någon som snackade om förra året.

Last edited:
sandstream skrev:
2575575 Pengar.
Ägaren var så sent som i somras begärd i konkurs men det redde ut sig i sista sekunden.
Det jag hörde sist vara att de skulle satsa på en ordentlig tillfartsväg.

Ett av grundproblemen som jag hört från folk som bor där och kör på banan ofta är att ägaren ser banan som sitt eget drömprojekt och inte vill låta eventuella delägare vara med och bestämma.

Avåkningszonerna måste också göras bättre och det skulle gå på 1-2 miljoner var det någon som snackade om förra året.

Kanske är svårare att få en ny bana godkänd men visst har ringen bättre avåkningszoner än många av de andra svenska banorna?

Tänker tex på kurvan efter rakan på Gelleråsen!!

Tycker det är synd på ett sånt fint projekt om det inte skulle bli något av det.
Verkar ju som de har visioner i alla fall!

Om jag fattar det rätt fyller väl banan internationella regler. Tänker på banbredd osv...

Det sista ägaren sa till mig senast igår är att det är inte helt omöjligt att banan är godkänd redan till sommaren 2007. Frågan kom på tal då vi pratade om tidtagning, thats why.

Högsta prio inför 2007 är just som Sandstream sa,
- Räcken ska bli klart
- Ny infartsväg är påbörjad och troligen klar tills vårat evenemang i Juni
- Restaurangbyggnad

Och som sagt, pengar pengar pengar... money talks

/Nitrous

Neutral skrev:
2575788 Det måste ju innebära el, vatten och avlopp då och det är ju ett enormt steg jämfört med faciliteterna som finns i dag (kalkdamm). :D

Restaurangbyggnad på Gaåååtlendska kan betyda tak och väggar med en dörr!
Obs! jag skrev "byggnad" för det var precis vad GR upplös mig om, en "Restaurangbyggnad" är inte detsamma som en Restaurang :)

Avlopp lär nog inte hända där på mycket mycket länge.

Haha, ok då, ett vindskydd där man värmer raviolin i egen snuskburk. :D

De kanske vill att cateringfirmorna ska ha en bättre bas än egna tält, korvvagnar m m och det är ju ett bra första steg.

Bäst man börjar leta elverk igen då...

Neutral skrev:
2575830 Haha, ok då, ett vindskydd där man värmer raviolin i egen snuskburk. :D

De kanske vill att cateringfirmorna ska ha en bättre bas än egna tält, korvvagnar m m och det är ju ett bra första steg.

Bäst man börjar leta elverk igen då...
Vill du hyra :D

Jag var uppe på GR idag och byggnaden de hade där innan har nu lyxutrustats med ett golv som inte består av kalk samt två (2!) nya väggar och ett par glasdörrar. D.v.s med Gotlands mått mätt så är det en fullt godkänd restaurangbyggnad. :yoparty

Nitrous skrev:
2575774 Det sista ägaren sa till mig senast igår är att det är inte helt omöjligt att banan är godkänd redan till sommaren 2007.

Är det samma ägare som sa till mig 2003 att "Jorå, 3,2 är klar att köras på", och när vi kom dit så hittar vi en bana på 1,3Km som är klar och resten är någon form av transportsträcka ;)

Flatslide skrev:
2578070 Jag var uppe på GR idag och byggnaden de hade där innan...
Du menar tältet?

@neutral: Såg att JULA hade ett billigt elverk, tror det var på 2300 watt och kostade strax under 3.000:-
Ska nog fixa ett eget till nästa år.

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back