När blinka med helljuset inte räcker

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Den här måste jag f-n bara skaffa till hojen :tummenupp

Nautilus II Air Horn

55e04751-2487-6c36.jpg


http://www.sportrider.com/industry_news/146_1109_nautilus_ii_air_horn/index.html
 
Last edited:

De är ju gjorda i Italien... :gnissla

Saken är den att jag ville ha ett vackrare ljud i horneriet på mercasinen. Så jag köpte dels TM80 Magnum (tvåtons elektromagnetiskta) dels Nautilus Compact (tvåtons kompressor) och provlyssnade. Det är ju rätt billiga tutor. Så lika bra att verkligen få det ljud som jag tycker passar bilen. Ett västtyskt kruppstål från gamla onda tiden, får ju inte pipa som en spädgris de få ggr jag vill honka.
Och jag tyckte det var vackrare ljud och ngt lägre frevens på TM80 Magnum. Dessa passade dessutom rakt av som ersättare till original Bosch-hornen. Så Nautilus vart över.

Här kan man lyssna på alla Stebels tuttor.
http://www.stebel.it/stebel2009/products.asp?IDserie=3&uso=1&tipologia=auto
 
Last edited:
De är ju gjorda i Italien... :gnissla

Saken är den att jag ville ha ett vackrare ljud i honeriet på mercasinen. Så jag köpte dels TM80 Magnum (tvåtons elektromagnetiskta) dels Nautilus Compact (tvåtons kompressor) och provlyssnade. Det är ju rätt billiga tutor. Så lika bra att verkligen få det ljud som jag tycker passar bilen. Ett västtyskt kruppstål från gamla onda tiden, får ju inte pipa som en spädgris de få ggr jag vill honka.
Och jag tyckte det var vackrare ljud och ngt lägre frevens på TM80 Magnum. Dessa passade dessutom rakt av som ersättare till original Bosch-hornen. Så Nautilus vart över.

Här kan man lyssna på alla Stebels tuttor.
http://www.stebel.it/stebel2009/products.asp?IDserie=3&uso=1&tipologia=auto

Såna här skulle du haft på släden. Lite extra metall kan väl inte skada. ;) Skämt åsido, det hade varit fränt med det ljudet i en lite smidigare förpackning. För det lär väl ta lite plats med en loktuta.

http://www.youtube.com/watch?v=UbKvHzCUKBA
 
Last edited:
VAR KÖPER MAN DEN!!!

Vill ha! :Bugar

Damned!
Jag hittade ett helt gäng! Hur många kan man montera på en 30 ampéres säkring? :)

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f...&_nkw=nautilus+horn&_sacat=See-All-Categories

Den är specad 18A. Om det är samma kompressor som till Nautilus (inte myggtutan compact! - du skulle köpt den riktiga Jörgen! http://www.stebel.it/stebel2009/suoni.asp?IDsuono=shnautilus.swf ) så drar den inte en ampère mindre än det, jag vet.. :tummenupp

Nautilus I låter nästan 3 ggr högre (139db istf 110) en jäkla skillnad i räckvidd och genomslagskraft om man vill nå fram och in i huvudet på allt och alla. Den har inte svikit mig än. ;)

http://www.berup.com/berupblackevo.html

Att denna II är mer lastbilsdov (300 Hz) gör det lite kul vid första trycket när det tolkas som att det finns risk för mos av en 30-tonnare. Om man nu går igång på sånt. Risken är ju att det lackas ur när omgivningen upptäcker att fallet inte är så. Lite som Lok-tutan i U-tubklippet. Kul att riskera ge folk tinitus..

Det hela blir väl kanske "vilken tuta är mest DU"

Jag hade gärna haft (om det inte vore för vikten) en "tutorgel" à la Vanheden-rishög i Jönssonligan - 70-talsraggarmodden. Men fullt programmerbar i melodin. Då kan man variera sig efter humör och dagsform. :D Här säger frugan att gränsen är passerad. Inte vad hon vill uppleva sig i centrum för allas blickar av.. Försökte blidka med att vi kan ju köra "Here comes the bride" eller "Mendelsohns Bröllopsmarsch" så det låter som ett följe är på G. Men det blev ett "nja" till svar.
 
Last edited:
Den är specad 18A. Om det är samma kompressor som till Nautilus (inte myggtutan compact! - du skulle köpt den riktiga Jörgen! http://www.stebel.it/stebel2009/suoni.asp?IDsuono=shnautilus.swf ) så drar den inte en ampère mindre än det, jag vet.. :tummenupp

Nautilus I låter nästan 3 ggr högre (139db istf 110) en jäkla skillnad i räckvidd och genomslagskraft om man vill nå fram och in i huvudet på allt och alla. Den har inte svikit mig än. ;)
http://www.berup.com/berupblackevo.html

Att denna II är mer lastbilsdov (300 Hz) gör det lite kul vid första trycket när det tolkas som att det finns risk för mos av en 30-tonnare. Om man nu går igång på sånt. Risken är ju att det lackas ur när omgivningen upptäcker att fallet inte är så. Lite som Lok-tutan i U-tubklippet. Kul att riskera ge folk tinitus..

Det hela blir väl oavsett "vilken tuta är mest DU" :D

Det är ju samma ljudstyrka på Compact som på den vanliga äldre Nautilus. http://www.stebel.it/public/stebel.pdf

De TM80 Magnum som jag valde låter dock mer än ngn av ovanstående. Men det var inte därför jag valde dem, det var för att jag tyckte att klangen och den ngt lägre frekvensen passade bilen bättre än Nautilus Compact. Man hör ju även den skillnaden i frekvens på Stebels sida. Dock så ska man ju komma ihåg att tex 110 dB/2m vid säg 300 Hz har större energiinehåll på håll (Längre räckvidd) än 110 dB/2m vid säg 400 Hz.

Det sitter dessutom samma kompressor på både Nautilus som på Compacten, endast den snäckformade tratten som har mindre yttermått på compacten. :confused:

Det är ju därför Compact passar så bra på motorcyklar.
 
Last edited:
Har en nautilus tvåtons på hojen, folk reagerar när dom ska byta
fil över en. :)
 
Funkar skitbra!! Har kanske räddat livet på mig några ggr! Speciellt bra när man kör en Yama XJ6 med originalrör (symaskin).
 
Hahaha, fasen va roligt det kan vara ibland. Detta påminner mig om när jag "jobbade" på balkan och vi hade en loktuta på fordonet jag körde. Inga problem i trafiken efter det :tummenupp
 
Det är ju samma ljudstyrka på Compact som på den vanliga äldre Nautilus.

De TM80 Magnum som jag valde låter dock mer än ngn av ovanstående. Men det var inte därför jag valde dem, det var för att jag tyckte att klangen och den ngt lägre frekvensen passade bilen bättre än Nautilus Compact. Man hör ju även den skillnaden i frekvens på Stebels sida. Dock så ska man ju komma ihåg att tex 110 dB/2m vid säg 300 Hz har mycket större energiinehåll (Längre räckvidd) än 110 dB/2m vid säg 400 Hz.

Det sitter dessutom samma kompressor på både Nautilus som på Compacten, endast den snäckformade tratten som har mindre yttermått på compacten. :confused:

Det är ju därför Compact passar så bra på motorcyklar.

Där ser man.. Tog för givet att Compact var en ljudsvagare variant. Stebels ljudklipp på Compact är svagare (av någon anledning) men annars lika original-tutan. En hint? En miss? För med samma kompressor och ett mindre horn (större motstånd, lägre flöde) kan det väl omöjligen bli samma dB om frekvenserna på hornen är desamma? En högre frekvens hade jag kunnat tänka mig men exakt samma egenskaper.. :confused: Du har bara jämfört Compact mot TM80 Magnum - inte mot normalstora Nautilus I? Eller??

edit: ser nu att hornen ser hyggligt snarlika ut. Måtten verkar främst minskade på annat sätt. Frekvenserna är för hornen andra än de som nämnts, men det har ingen betydelse i sammanhanget i det frekvensregister de ligger (se ISO 226:2003-diagrammet nedan).

Givetvis är din lastbilstuta kuligare på bilen - håller med dig där. På mc blir det lite löjeväckande med mörkt horn. Lite som den norska räkan "jej er en hummer.." ;)

Örat har olika känslighet för olika frekvenser men skillnaden för de här frekvenserna är mycket liten. Ish i höga ljudstyrkor.

Återstår egentligen bara dämpning när ljudet ska ta sig in i kupén. Här kan kanske TM80:n ta sig längre.
File:Lindos1.svg


Men som vanligt är ju test i samma verklighet kung..

matnyttig länk: http://www.sengpielaudio.com/TableOfSoundPressureLevels.htm
 
Last edited:
Ja jag har som sagt bara jämfört TM80/2 med Nautilus Compact live.
Det jag skrev var att energiinnehållet vid en låg ton är större än vid en hög ton, om båda tutorna har samma ljudnivå vid 2m.
Det fodras mer energi att exitera lufthavet till en lägre frekvens, således hörs det längre. Så om mitt intrycket från Stebel-hemsidan stämmer, att den vanliga Nautilus tycks låta med ngt lägre frekvens än compacten. Ja då är det så att det är lägre energi i Compacten (den den av hornen med den högre frekvensen)

Det jag menade i mitt resonemang om energiinnehåll, var inte alls menat att bevisa att ngn av stebels tutor bättre än ngn annan.
Det var mer ämnat att visa att tex deras truckhorn i förstainläggen, trots en lägre ljudnivå men också med lägre frekvens, (300 Hz tror jag det var), än många av de andra tutorna med högre frekvens, trots allt kan innehålla mer energi per areaenhet vid tex sfärisk utbredning. Således hörs det längre, kan extitera strukturer (som byggnader och farkoster) mer, samt även pga av den större diffraktionen iom den ökade våglängden tar sig runt hörn och genom öppningar bättre.

Så kontentan var, att trots att det uppges samma dB-tal på min Nautilus Compact och din vanliga Nautilus, så kan det vara mer räckvidd på din tuta. Jag försökte mao säga att du kan ha rätt, fast du läste fel på prestanda. Energi är alltså tex W/M2. Energin är frekvensberoende.

Det är därför som en lastbil på tomgång utanför ett hus kan få det att låta i hela huset, trots att man kan stå bredvid lastbilen och pratat i normal samtalston. Det är också därför som fartygstyfoner har låg frekvens, så att de ska höras milsvida och kännas även inne på bryggan på närliggande ftg. Det är också därför folk i skärgården hör min tändkulemotor långt i förväg, trots att man kan stå ombord och prata utan att skrika. Det är också därför man bara hör umfz umfz umfz när man står utanför ett disco. Det är frekvensrelaterat, lågfrekvens har mer energiinnehåll.

Men nu har den här tråden börjat spåra ur. Jag arbetar en del med buller och hydroakustik. Och jag har en ny Nautilus Compact för halva priset om ngt vill ha.


Där ser man.. Tog för givet att Compact var en ljudsvagare variant. Stebels ljudklipp på Compact är svagare (av någon anledning) men annars lika original-tutan. En hint? En miss? För med samma kompressor och ett mindre horn (större motstånd, lägre flöde) kan det väl omöjligen bli samma dB om frekvenserna på hornen är desamma? En högre frekvens hade jag kunnat tänka mig men exakt samma egenskaper.. :confused: Du har bara jämfört Compact mot TM80 Magnum - inte mot normalstora Nautilus I? Eller??

Givetvis är din lastbilstuta kuligare på bilen - håller med dig där. På mc blir det lite löjeväckande med mörkt horn. Lite som den norska räkan "jej er en hummer.." ;)

Angående energinivåer: Varken ljudintensiteten eller ljudtrycket är högre för 300 Hz 110 dB än 400/600 Hz i 139 dB mätt på samma avstånd. Ljudintensiteten som angetts för hornen är 110 resp 139 dB. Detta ger en upplevd skillnad på ljudstyrka med 2^(139-110/10) = 7,5 ggr och ca 800 ggr högre ljudintensitet. 10^[(139-110)/10]= ca 794 ggr

Örat har olika känslighet för olika frekvenser men skillnaden för 300 Hz resp 400/600 Hz är i höga ljudstyrkor mycket liten.

Återstår dämpning när ljudet ska ta sig in i kupén. Men eftersom energinivåerna skiljer en faktor 794 och frekvenserna ligger relativt nära är det orimligt att anta att 400/600 Hz skulle dämpas så mycket mer än 300 Hz. Det kan däremot finnas lägre frekvenser i TM80:n som dämpas sämre men detta kompenseras av att örats känslighet snabbt avtar i lägre frekvenser.
File:Lindos1.svg


Men som vanligt är ju test i samma verklighet kung..
 
Last edited:
Det jag menade i mitt resonemang om energiinnehåll, var inte alls menat att bevisa att ngn av stebels tutor bättre än ngn annan.
Det var mer ämnat att visa att tex deras truckhorn i förstainläggen, trots en lägre ljudnivå men också med lägre frekvens, (300 Hz tror jag det var), än många av de andra tutorna med högre frekvens, trots allt kan innehålla mer energi per areaenhet vid tex sfärisk utbredning. Således hörs det längre, kan extitera strukturer (som byggnader och farkoster) mer, samt även pga av den större diffraktionen iom den ökade våglängden tar sig runt hörn och genom öppningar bättre.

...

Men nu har den här tråden börjat spåra ur. Jag arbetar en del med buller och hydroakustik. Och jag har en ny Nautilus Compact för halva priset om ngt vill ha.

Så länge det handlar om högt ljud så..

Fast om hornens ljudstyrka anges i samma dB avger de samma ljudintensitet och därmed samma energi i W/m2 oavsett grundfrekvensen. Den upplevda frekvensen beror på kroppsliga egenskaper i främst örat. (Men skillnader är försumbara mellan låga frekvenser).

Frekvensberoendet är mer luft varje svängning eller mindre luft fast fler svängningar - per sekund då. Samma mängd "luftarbete" vid samma värde på ljudintensitetsmätningen. Eller är det något jag glömt?!

Stebels 300 Hz lastbilstuta som avger 110 dB kommer inte bära lika långt idealt som 139 dB i t ex 600 Hz. Det skiljer 7.5 ggr i upplevd ljudstyrka på samma avstånd och 794 ggr högre ljudintensitet 110->139 dB. Dämpning påverkar - det nämde jag i förra inlägget. Att dämpning skulle verka 800 ggr effektivare på 600 Hz än 300 Hz är knappast troligt väl.. Låga undertoner och resonanser i omgivningen möjligen.

Att ett disco och andra ljudkällor tar sig fram genom materia beror ju på att lägre frekvenser dämpas mindre än högre. Det ligger närmare byggkonstruktioners resonansfrekvenser etc. Amplituderna är ju större. (tunga, djupa andetag ur bashögtalarna - mot piezon hyperventileringar..)

Jag är inte heller speciellt "kukmätare" vad gäller tutorna eller annat.. För gammal för att bry mig om prestige. Så du kan sitta still i båten vad det gäller det. Hehe ;) Bara kul att använda mekanikplugget till något.
 
Last edited:
Fast om hornens ljudstyrka anges i samma dB avger de samma ljudintensitet och därmed samma energi i W/m2 oavsett grundfrekvensen. Den upplevda frekvensen beror på kroppsliga egenskaper i främst örat. (Men är försumbara mellan låga frekvenser). Mer luft varje svängning eller mindre luft fast fler svängningar - per sekund då. Samma mängd "luftarbete".

Stebels 300 Hz lastbilstuta som avger 110 dB kommer inte bära lika långt som 139 dB i t ex 600 Hz. Det skiljer 7.5 ggr i upplevd ljudstyrka på samma avstånd och 794 ggr högre ljudintensitet 110->139 dB. Dämpning påverkar - det nämde jag i förra inlägget. Att dämpning skulle verka 800 ggr effektivare på 600 Hz än 300 Hz är knappast troligt väl..

Jag är inte heller "kukmätare" vad gäller tutorna eller annat.. För gammal för att bry mig om prestige. Så du kan sitta still i båten vad det gäller det. Hehe ;)

Jo det är faktikst så, att på avstånd så klingar högfrekvens av snabbare. Dessutom inverkar vägningen, här används ju tex dB(B). Vägningen kommer från fonogramkurvor som svarar för hur människan uppfattar olika ljud. Detta ligger till grund för hur frekvenserna vägs i tex dB(B). Jag kan inte visa formler här. Men surfa upp och se vägningen, titta vad den är på tex 110 resp 600 Hz, och notera var faktorn kommer in i formeln
Så ljudnivån och W/m2 förhåller sig inte helt trivialt till varandra när det är på avstånd, eller om mätpunkten är inne i en bil som man tutar på.

Samma här, ingen kukmätare, och jag använder sällan tutan. Som jag skrev överst valde jag TM80 magnum för att den i mina öron hade en vackrare klang, jag ville ha ett sånt där skönt slött storstadssound, som när en bil honkade mellan skyskraporna i Baretta. Inte det ilskna Volvo 240 "Tyyt tyyt". Och jag vart nöjd med resultatet

Att ett disco och andra ljudkällor tar sig fram genom materia beror ju på att lägre frekvenser dämpas mindre än högre. Det ligger närmare byggkonstruktioners resonansfrekvenser etc. Amplituderna är ju större. (tunga, djupa andetag ur bashögtalarna - mot piezon hyperventileringar..)

Precis, och det gäller inte bara böjvågorna i stomljud (byggnader) utan även longitudinella vågor i fluider som tex luft. Därtill kommer även den större diffraktionen hos låga frekvenser, dvs att tack vare den längre våglängden så böjer det av runt hinder.

Bullerplank invid motorvägar funkar tex bättre mot en 115 dB radfyresporthoj, än mot en 115 dB HD.

Edit.
Nu vart tutan såld.

Tar bort mitt förstainlägg.
 
Last edited:
Jag har två Stebeltutor, en vanlig till hojen och en lastbilstuta till bilen. Hojens tut alåter Mycket gällare och känns högre, men med lastbilstutan får man det där dova goa ljudet som ekar mellan väggarna på husen. De är ungefär lika stora måttmässigt. Jättenöjd med dom faktiskt och killen som säljer dom är väldigt bra att ha att göra med.
 
Jag har köpt en tuta från berup till min gixxer, det jag fick problem med var att jag inte fick plats med den på något bra ställe, jag plocka isär den och montera slang så nu är den moterad i bakramen...
håller på att modda plasten under lyset så jag kan montera hornet där....
 
Sedan upplever jag att tonen påverkar hur folk reagerar på ljudet också.
Jag är inte säker på att det är lämpligt att en hoj låter som en lastbil, eftersom man har en tendens att se det man väntar sig.
Ger man en lasbilssignal från en motorcykel, så tittar man efter en lastbil och missar motorcykeln.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top