Där ser man.. Tog för givet att Compact var en ljudsvagare variant. Stebels ljudklipp på Compact är svagare (av någon anledning) men annars lika original-tutan. En hint? En miss? För med samma kompressor och ett mindre horn (större motstånd, lägre flöde) kan det väl omöjligen bli samma dB om frekvenserna på hornen är desamma? En högre frekvens hade jag kunnat tänka mig men exakt samma egenskaper..
Du har bara jämfört Compact mot TM80 Magnum - inte mot normalstora Nautilus I? Eller??
Givetvis är din lastbilstuta kuligare på bilen - håller med dig där. På mc blir det lite löjeväckande med mörkt horn. Lite som den norska räkan "jej er en hummer.."
Angående energinivåer: Varken ljudintensiteten eller ljudtrycket är högre för 300 Hz 110 dB än 400/600 Hz i 139 dB mätt på samma avstånd. Ljudintensiteten som angetts för hornen är 110 resp 139 dB. Detta ger en upplevd skillnad på ljudstyrka med 2^(139-110/10) = 7,5 ggr och ca 800 ggr högre ljudintensitet. 10^[(139-110)/10]= ca 794 ggr
Örat har olika känslighet för olika frekvenser men skillnaden för 300 Hz resp 400/600 Hz är i höga ljudstyrkor mycket liten.
Återstår dämpning när ljudet ska ta sig in i kupén. Men eftersom energinivåerna skiljer en faktor 794 och frekvenserna ligger relativt nära är det orimligt att anta att 400/600 Hz skulle dämpas så mycket mer än 300 Hz. Det kan däremot finnas lägre frekvenser i TM80:n som dämpas sämre men detta kompenseras av att örats känslighet snabbt avtar i lägre frekvenser.
Men som vanligt är ju test i samma verklighet kung..