När behöver man vinterdäck i Luleå?

Körde en hel vinter i Luleå på sommardäck,men jag är lite unik då jag både är dum i huvudet och en extremt skicklig förare på samma gång.

Som inte alls överskattar sina förmågor när man behöver tvärnita för något som kommer ut på vägen precis framför bilen....

Körde en hel vinter i Luleå på sommardäck,men jag är lite unik då jag både är dum i huvudet och en extremt skicklig förare på samma gång.

Ja det första ja...

Lovat herrejössesoväder här under kommande tiden.. Även om det mest var inlandet

Lägg på vinterdäcken och dubbfritt är för söder om dalälven :tummenupp

I min ungdum kasade jag ofta runt på dåliga däck och ansåg mig vara duktig.
När man fått ett ordentligt, oväntat fyrhjulssläpp på en raksträcka i moderat hastighet, så tänker man om.

Kör du fyrhjulsrivet så klarar du dig på dubbfritt, iaf om du frågar mig. Kör du däremot fram el bakhjulsdrivet så är dubbdäck att föredra.. Bromssträckan kanske blir lite längre utan dubb, fast å andra sida så kör en normalt funtad person försiktigare under vinterföre så.. Är inte spec mycket snö här i Norrbotten förrän mitten av november så.. Vinterdäck behövs nog, men du klarar dig med dubbfritt förutsatt att du kör som folk..Ty

Luleå ligger vid havet. Det är kallt som fan och det är rätt ostadigt väder...

Varit med om så halt väglag att sprillans nya hakka 4 inte förmått svänga i 20km/h..

Dubbfritt suger.. Med eller utan fyrhjulsdrift..

Bromsar du med sånt skit på is går det fortare..

Sluta tjafsa nu :fyllisar

Vissa förstod inte ironin i mitt onödiga inlägg, var 20 år dummare när det begav sig. Dubb ska det va, när man lägger på dem är dock svårt att svara på då det beror på hur vädret är. Nån gång läggs de på i oktober, en annan i december. I år väntar jag nog ett par veckor till innan jag funderar på att plocka fram fälgkorset.

Kör du fyrhjulsrivet så klarar du dig på dubbfritt, iaf om du frågar mig. Kör du däremot fram el bakhjulsdrivet så är dubbdäck att föredra.. Bromssträckan kanske blir lite längre utan dubb, fast å andra sida så kör en normalt funtad person försiktigare under vinterföre så.. Är inte spec mycket snö här i Norrbotten förrän mitten av november så.. Vinterdäck behövs nog, men du klarar dig med dubbfritt förutsatt att du kör som folk..Ty

För några år sedan skulle jag ha hållt med.
Inte längre.
Fyrhjulsdrift bjuder på otrevliga överraskningar när det väl släpper ordentligt.

För några år sedan skulle jag ha hållt med.
Inte längre.
Fyrhjulsdrift bjuder på otrevliga överraskningar när det väl släpper ordentligt.

Har kört 4wd de senaste 15åren, byter aldrig tillbaka... Skulle iofs inte komma på tanken att köra dubbfritt, Speciellt inte på en, oftast tung, 4wd.

Ptjaa, inom de närmaste veckorna börjar det bli dags. Hur mycket och hur långt tänker Du köra och har Du möjlighet att planera om resandet om det är riktigt taskiga förhållanden?

Dubbfritt funkar, som flera sagt, med drift på fyra hjul - om man är försiktig vid blixthalka till dess dubbdäcken rivit upp ytan.

Jag föredrar nog ändå dubbfritt på grund av ljudet, för tillfället går dock hushållets alla tre bilar på dubbat.

Ptjaa, inom de närmaste veckorna börjar det bli dags. Hur mycket och hur långt tänker Du köra och har Du möjlighet att planera om resandet om det är riktigt taskiga förhållanden?

Dubbfritt funkar, som flera sagt, med drift på fyra hjul - om man är försiktig vid blixthalka till dess dubbdäcken rivit upp ytan.

Jag föredrar nog ändå dubbfritt på grund av ljudet, för tillfället går dock hushållets alla tre bilar på dubbat.

Nästa vecka åker jag uppåt. Har ingen möjlighet att planera om då det är bokade kundbesök och aktiviteter. Men som det ser ut just nu så är det ju sommardäcks väder.
Kör ju på vinterdäck när det är vinter, dvs dubbat. 4wd sitter på bilen. Det är nu man skulle ha dubbfritt. 3-4 V på hösten och 3-4V på våren behöver man dubbfritt, resten vinterdäck eller sommardäck.

Jag körde E4an under natten mot onsdag och redan i Skellefteå klev termometern ner under nollan första gången och det var ända ner till -2 grader på nåt ställe nära Luleå när jag passerade kring 6:00 på morgonen. Dessutom regnade det och då känner man sig inte så kaxig med sommardäck som jag fortfarande har.
Tror inte det hade frusit någonstans på marken. Kändes i alla fall inte halt någonstans på vägen men det är ju svårt veta när man ligger och kör rakt fram.

tänkte på den här tråden då jag passerade men sen glömde jag den tills du nu bumpade den igen.

Körde ner från Boden i måndags till Skåne. Då var det förhållandevis milt i förhållande till de övriga dagarna under vistelsen där uppe vilket var tacksamt eftersom vi körde en äldre veteranbil från -71 på hemvägen. Natten till fredagen var det kallast under vår korta visit och då låg temperaturen runt nollan och man fick skrapa rutorna på bilen. De flesta dagarna låg dagstemperaturen annars på ca 5+ grader och natten 2+. Kanske 2-3 grader mildare sista två dygnen både på natten och dagen med hög luftfuktighet. Alltså hög tid för vinterdäck. Ska man ut tidiga morgnar och sena kvällar och nätter skulle jag nog starkt överväga skifte som jag skrev tidigare.

Fantastiskt trevligt att köra genom Sverige vid den här årstiden trots regn. Fina höstfärger i skog och mark.

Till trådskaparen se upp för fartkamerorna uppåt norr om Gävle och ta det lugnt på 2+1 vägarna där uppe för det är inte så långa sträckor att köra om på. Såg en olycka där någon varit övermodig på vägen ner strax innan Högakusten.

Till trådskaparen se upp för fartkamerorna uppåt norr om Gävle och ta det lugnt på 2+1 vägarna där uppe för det är inte så långa sträckor att köra om på. Såg en olycka där någon varit övermodig på vägen ner strax innan Högakusten.

Jag kör alltid efter skyltar när jag kör i tjänsten.
Sen har jag åkt denna väg nu 4ggr sedan semestern, har dock registrerat att det sitter nya kameror uppe som kom upp för ca 3v sedan.
Men tack ändå för varningen, lätt att man glömmer bort sig ibland.

Jag själv bor i Skåne, Malmö, och undrar om man kan köra hoj hela vintern och vad för typ däck man behöver. Kör mest till jobbet kl 6:30 typ och hem 16:00, jag frågar för att även om jag är van MC förare, snart 10 år och har alltid kört året runt men inte i Sverige.

Någon som kan ge mig några tips, tack :)

P.S. Kör en Suzuki sv 650 utan kåpa just nu med pirelli Rosso

Jag själv bor i Skåne, Malmö, och undrar om man kan köra hoj hela vintern och vad för typ däck man behöver. Kör mest till jobbet kl 6:30 typ och hem 16:00, jag frågar för att även om jag är van MC förare, snart 10 år och har alltid kört året runt men inte i Sverige.

Någon som kan ge mig några tips, tack :)

P.S. Kör en Suzuki sv 650 utan kåpa just nu med pirelli Rosso

Jag föreslår att du köper ett par regndäck. Dom funkar bra på skånevintar.

Nu är jag sista dygnet i Luleå. Åker hem i morgon.
Jag läste av vädret in i det sista och bestämde mej för att behålla sommardäcken på.
Nästa sväng V44 blir det garanterat vinterdäck. Gissar att 20-30% utav bilarna jag ser har vinterdäck på här uppe.

Mina åkte på idag. Kommer att bli nollgradigt vilken natt som helst och jag byter hellre för tidigt än för sent..

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!