När behöver man vinterdäck i Luleå?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kanske en konstig fråga men för en 08a så kan det vara knepigt. Jag slänger på dubben i början av Nov. Gör man det så har man alltid vinterdäcken på när det behövs för första snön.
Men i Luleå?
Åker upp nu i V41 och då räknar jag med att inte behöva vinterdäck. Endast luleå.
V44 Räknar jag med att jag behöver dom. Ska även till Gällivare och Kiruna.

Är jag rätt ute? Eller när kommer vintern uppe i norr?

Kälen har ju inte satt sig än, så jag tror din planering är bra. Det är ju hyffsat varmt i backen än.

Kan inte någon Lulebo ta och svara.... :)
Jag antar att min "planering" funkar. Men självklart så kommer jag hålla lite koll på vädret innan jag drar upp.

Det har redan varit nattfrost i dom trakterna. Ta vinterdäcken om du vill vara säker, du kommer sannolikt inte behöva dom men om du behöver dom så vill du nog inte vara 100 mil ifrån dom.

Snö i oktober chockar ingen där uppe och ska du då köra bil tidigt på morgonen så är det halt.

Snö kan komma vilken dag som helst. En polare körde hem från Kiruna i Torsdags och då var de vitt på backen. Du kan säkert ha tur och klara dig ifrån snön men dock kan de vara rätt dumt att chansa...

//Lulebo

Hade inte skadat med vinterdäck när jag körde till jobbet i morse. Är det under 5 grader så blir det halt med sommardäck.
Jag byter till helgen..

Det går ju att sladda med sommardäck rätt länge. Man får tjöra lite försiktigt bara. Ta dubbdäcken bara om du vill förstöra dem på transfersträckorna. Annars är dubbfritt bra. Om du måste tjaxxa ett par däck först menar jag.

Att du ska ha dem vecka 44 känns väl ganska självklart, speciellt med tanke på att du ska så långt upp som till Kiruna, men jag skulle nog överväga att ta dem 41 också. Som tidigare sagts så kan du säkert ha tur och inte behöva dem men det är väl tveksamt om man vill chansa.

När ämnet ändå är uppe; kör alla ni som bor längre uppåt landet på dubb? När det diskuterades påstod alla som är härifrån ursprungligen att det är ett måste. Nog för att det är rejäla backar här så jag förstår tänket men blir man verkligen ensam om att köra på friktion längre uppåt landet?

Cheyen kommer från boden så jag är där en del. Har aldrig sett någon utan dubbdäck där. Med tanke på att man under 4mån kör omkring på snö i olika former är oljudet från dubben inget problem.

Cheyen kommer från boden så jag är där en del. Har aldrig sett någon utan dubbdäck där. Med tanke på att man under 4mån kör omkring på snö i olika former är oljudet från dubben inget problem.
Oljudet kan jag leva med men när jag redan har friktionsdäck som går nån vinter till känns det synd att inte köra upp dem innan man byter. Nu bor ju inte jag lika högt upp som övriga i tråden men som nyinflyttad funderar jag ändå på om man borde lyda invånarnas råd och byta.

Oljudet kan jag leva med men när jag redan har friktionsdäck som går nån vinter till känns det synd att inte köra upp dem innan man byter. Nu bor ju inte jag lika högt upp som övriga i tråden men som nyinflyttad funderar jag ändå på om man borde lyda invånarnas råd och byta.

Jag hade bytt till dubb. Men prova att köra på friktionsdäcken och lessnar du på att kasa omrking i januari så köp riktiga däck då...

Snö kan komma vilken dag som helst. En polare körde hem från Kiruna i Torsdags och då var de vitt på backen. Du kan säkert ha tur och klara dig ifrån snön men dock kan de vara rätt dumt att chansa...

//Lulebo

Tack för det svaret. Då hänger jag nog på dubben inför V41

Hade inte skadat med vinterdäck när jag körde till jobbet i morse. Är det under 5 grader så blir det halt med sommardäck.
Jag byter till helgen..

Tack för det också!

Därför jag sökte lokalt folk, dom vet. Normalt sett hänger jag på dubben första veckan i Nov här i sthlm området, åker man då norrut så borde behovet vara tidigare.

Det går ju att sladda med sommardäck rätt länge. Man får tjöra lite försiktigt bara. Ta dubbdäcken bara om du vill förstöra dem på transfersträckorna. Annars är dubbfritt bra. Om du måste tjaxxa ett par däck först menar jag.

Nä man sladdar inte sommarpuckar när det är kallt.
Är man beroende utav bilen, kör mycket mm så kör man "better safe then sorry". Samma som jag skrev i extraljus tråden.

Tack för det också!

Därför jag sökte lokalt folk, dom vet. Normalt sett hänger jag på dubben första veckan i Nov här i sthlm området, åker man då norrut så borde behovet vara tidigare.

Befinner på någon mil från Boden och det har under kvällen varit 2+ grader. På Kalax när vi landade vid lunchtiden var det snöblandat regn och 5+ grader. Hade nog valt vinterdäck om jag skulle köra upp en bil hit med tanke på att sommardäck inte är någon hit när det närmar sig dessa temperaturer.

Befinner på någon mil från Boden och det har under kvällen varit 2+ grader. På Kalax när vi landade vid lunchtiden var det snöblandat regn och 5+ grader. Hade nog valt vinterdäck om jag skulle köra upp en bil hit med tanke på att sommardäck inte är någon hit när det närmar sig dessa temperaturer.

Jag körde E4an under natten mot onsdag och redan i Skellefteå klev termometern ner under nollan första gången och det var ända ner till -2 grader på nåt ställe nära Luleå när jag passerade kring 6:00 på morgonen. Dessutom regnade det och då känner man sig inte så kaxig med sommardäck som jag fortfarande har.
Tror inte det hade frusit någonstans på marken. Kändes i alla fall inte halt någonstans på vägen men det är ju svårt veta när man ligger och kör rakt fram.

tänkte på den här tråden då jag passerade men sen glömde jag den tills du nu bumpade den igen.

Körde en hel vinter i Luleå på sommardäck,men jag är lite unik då jag både är dum i huvudet och en extremt skicklig förare på samma gång.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back