När behöver man byta bromsskivor??

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
Jag har märkt att mina bromsskivor "glappar" en hel del jämfört med andra skivor jag kännt på. Med glappar menar jag alltså när jag håller i skivan och drar den fram och tillbaka i axialled så rör sig skivorna rätt så mycket.
Bör man byta skivorna pga detta?
Det är en Triumph Daytona -98, som har rullat 5000 mil.

Det är s.k. flytande skivor, de ska uppträda så, att de "glappar". Känner du inga vibrationer vid inbromsningar eller har dålig bromsverkan finns det ingen anledning att byta skivor.

Du skall ha glapp i axialed men ej i lángsled
Gjorde visst en liten tankevurpa. Glappet uppstår alltså i radialled. Jag kan röra skivan fram och tillbaka i rotationsriktningen.
Jag upplever inget konstigt när jag bromsar.

Gjorde visst en liten tankevurpa. Glappet uppstår alltså i radialled. Jag kan röra skivan fram och tillbaka i rotationsriktningen.
Jag upplever inget konstigt när jag bromsar.

Du skall inte kunna röra skivan i rotationsriktningen då är nitarna för slitna och då återstår antingen skivbyte eller omnitning, vilket som blir aktuellt beror på vilka skivor du har. Orginalskivor nitar man i regel inte om utan de bytes.

Du skall inte kunna röra skivan i rotationsriktningen då är nitarna för slitna och då återstår antingen skivbyte eller omnitning, vilket som blir aktuellt beror på vilka skivor du har. Orginalskivor nitar man i regel inte om utan de bytes.

OK! Tack för svaret. Blir till att byta alltså.
Några tips om vart man kan hitta lämpliga skivor? Är av estetiska skäl inne på något annat än orginal.

OK! Tack för svaret. Blir till att byta alltså.
Några tips om vart man kan hitta lämpliga skivor? Är av estetiska skäl inne på något annat än orginal.

Tre bokstäver... ISR. Riktigt fina bromsskivor med fina bromsegenskaper...
Finns ett antal GP-förare som kan intyga det. Brukar vara billigare än orginalskivor. Nitarna slits lite mer i dessa men man nitar om den för någon hundring. Snygga med.. :)

http://www.isr-brakes.se/

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...