När börjar uppkörningarna?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hej!

Som topic lyder, när börjar vv/transportstyrelsen med uppkörningar igen? Varierar från stad till stad men när början en stor stad som te. x Malmö?
Om det är fint väglag och så. Vad är normalt för en mindre stad? I ängeholm så slutar uppkörningarna 15 oktober, medans malmö håller på in i november..

Glöm inte att det kommer att kosta flera tusen mer att köra upp till våren! Detta med tanke på den nya säkerhetsutbildningen (liknande halkan för bilkörkort). Denna medför också att de flesta körskolor får ändra upplägg helt på sina mc-utbildningar. De flesta har ju varit inriktade på att man ska klara av teorin under vintern och skriva upp, först därefter bokar man in körlektioner. Nu kommer man inte ens få skriva upp förrän man genomfört den nya säkerhetsutbildningen, som på grund av sin natur inte går att genomföra förrän i slutet av själva körutbildningen. Är detta månne en medveten tanke från Transportstyrelsens sida, det medför ju att man måste kombinera teoretisk och praktisk utbildning på ett helt annat sätt än tidigare.

Är detta månne en medveten tanke från Transportstyrelsens sida, det medför ju att man måste kombinera teoretisk och praktisk utbildning på ett helt annat sätt än tidigare.
Känns också som att upplägget är tänkt att sätta lite press på privatister.

Det kanske finns en poäng i att teori och praktik går hand i hand...

Alla regler kommer inte till bara för att dj_vlas med oss.

Last edited:
Glöm inte att det kommer att kosta flera tusen mer att köra upp till våren! Detta med tanke på den nya säkerhetsutbildningen (liknande halkan för bilkörkort). Denna medför också att de flesta körskolor får ändra upplägg helt på sina mc-utbildningar. De flesta har ju varit inriktade på att man ska klara av teorin under vintern och skriva upp, först därefter bokar man in körlektioner. Nu kommer man inte ens få skriva upp förrän man genomfört den nya säkerhetsutbildningen, som på grund av sin natur inte går att genomföra förrän i slutet av själva körutbildningen. Är detta månne en medveten tanke från Transportstyrelsens sida, det medför ju att man måste kombinera teoretisk och praktisk utbildning på ett helt annat sätt än tidigare.

Flera tusen är lite väl mycket i marginal då riskutbildningen kostar mellan 350-700:-.

Det kanske finns en poäng i att teori och praktik går hand i hand...

Givetvis har du en god poäng här. Men samtidigt tar det hela lite längre tid vilket inte alltid är så kul. Men oas får vi förhoppningsvis lite lugnare och säkrare förare ute på vägarna.

p.s. Om Javaguru säger att det är april som gäller i Malmö är det säkert så. Helsingborg borde inte ligga särskilt långt efter tycker jag. Det går trots allt att köra redan i januari här nere, har jag hört.

Flera tusen är lite väl mycket i marginal då riskutbildningen kostar mellan 350-700:-.

Det trodde jag också fram tills igår, då jag läste på körkortsportalen att det även kommer att finnas en praktisk del av riskutbildningen (inte bara den teoretiska som tar upp alkohol och droger mm), inriktad på hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/ Kan ju möjligtvis vara bra att ha kunskaperna i bagaget men jag tror ändå att man lika gärna kan gå en (mycket billigare) SMC-kurs när man väl har körkortet i handen.

Jag körde upp i mitten av december i snö och -15grader i Örnsköldsvik för många, många år sedan :confused:Har dom blivit klenare på senare år:va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph