När bör jag börja söka jobb?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag pluggar utomlands och kommer landa i Sverige igen den 1:a september. Såvida jetlag och allt annat sånt har lagt sig borde jag kunna börja jobba den 6:e så när är rätt tid att börja skicka ut CV och hur är bästa sättet att gå tillväga?

Om man börjar för tidigt är det ju lätt att man blir bortglömd men för sent så är ju risken att det dröjer ett tag innan man får nåt. Så när är perfekt tid?

Jag arbetar utomlands och har gjort sa de sista aren.

Har skickat in ansokan och lagt till nagon rad i slutet "just nu utomlands pa arbete, ater i Sverige den 6:e september". Det har inte varit nagot problem, nagon gang har det blivit en telefonintervju innan man traffat arbetsgivaren/rekryteraren personligt.

Jag bytte arbetsgivare sist jag var hemma, den tjansten sokte jag 4 veckor innan jag skulle aka hem. Ar det en tjanst som ska tillsattas snart sa hamnar du saklart i underlage gentemot andra sokande.

Mitt rad blir, sok det du ar intresserad utav och namn i ansokan nar ni kan traffas ansikte mot ansikte.

Skicka i god tid, skitbra ursäkt för att ringa och snacka sedan när du är hemma. "Hej, skickade in en ansökan när jag var utomlands. Tänkte bara säga att nu är jag hemma och finns anträffbar..." Då får de samtidigt en påminnelse om att det fanns en ansökan, och var du intressant lär du inte vara bortglömd. Vi upptäckte att man får många sökanden just nu, men också att det inte var så himla lätt att hitta rätt sökanden så de som stack ut som tänkbara kom man ihåg. Iofs för rätt smala tjänster.

börja direkt. varför vänta? Om det är en arbetsgivare som vill anställa dig kan ni komma överens om när du ska börja.

min 2c.

Det låter som att jag kanske bör fila lite på mitt CV ordentligt nu då. Tack!

Har ni andra tips och åsikter så fyll gärna på vidare... ;) Hur gör man för att bli ihågkommen på ett bra sätt? t.ex.?

Skicka ditt CV som t.ex. vit text på ett blått papper! :)
Självklart nämner du sporthoj.com också ;)

eller diamanter! skicka med en drös diamanter i kuvertet :hihi

*edit* var meningen som inlägg efter Lugn, men var för slö....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park