När använda olika bromstekniker?

Baalzamon skrev:
Samt vad som gäller för dom där jäkla järnvägsbommarna.
Iaktag försiktighet!
Stanna om dem ger signal för det.
Får ej åka innan dem gått upp o det slutat blinka!
Sedan en massa om avstånd o grejjer men dem är väll som med övergångs ställen tror jag + några meter kanske.
Det e jag osäker på!

Detta e jag säker på!
När du fått kortet e det nya regler...
Hinner du under KÖR
När bommarna e på väg upp o du trängt dig klart kör så fort du kan :D

Lindén skrev:
Detta e jag säker på!
När du fått kortet e det nya regler...
Hinner du under KÖR
När bommarna e på väg upp o du trängt dig klart kör så fort du kan :D
Han jag hade på min uppkörningen ställde mig mot väggen när vi kom tillbax efter åkturen.

Han frågade varför det blev så konstigt i en korsning mitt inne i stan. Bakgrunden var att jag stod i vänster körfält och skulle svänga vänster, trafiken mitt framifrån fick oxå grönt samtidigt som mig och alla skulle in i samma körfält.

På en uppkörningen är man inte så värst kaxig (inte jag i alla fall) så jag avvaktar lite och "tränger" mig inte in bland bilarna (kan tolkas som vårdslöst när man sitter oskyddat).

Hursomhelst så menade kontrollanten att lösningen på hela situationen var att bena på ordentligt precis när de slog om till grönt :)

Han sa -Du kör väl hoj eller? :Rockbanan

Gjorde provet för nån månad sen...

blandat med trafik och mc frågor men alla trafik frågor är ur mc synpunkt.

nått jag höll på missa t ex va när skylten för omkörning förbjuden är ( den med 2 bilar) så får en bil köra om en mc en mc köra om en mc men en mc får inte köra om en bil...

aja lycka till i morrn går nog bra!

Baalzamon skrev:
Men tyvärr hade denna kille gått och dött, så nu visste han inte riktigt vad som skulle hända... Han trodde killens morsa hade tagit över ägandet, och han skulle försöka kontakta henne. Så vi får väll se hur det slutar... Synd, för jag trivdes med hojjen, jag hoppas det löser sig.

Not your average bike sale det där inte... :huvet

Ett tips kan kanske vara att använda Vägverkets sms-tjänst och kolla upp vem som står som ägare på hojen, om du har regnumret är det bara att sms:a det till 71456.

Baalzamon skrev:
Nu undrar jag, när skall man bromsa med frambromsen, bakbromsen eller båda? Det skiljer sig ju tydligen på vanlig väg, grusväg och i kurvor. Hittar ingen info om detta på nätet.
På bana: Handbromsen. Är du kaxig (eller kör motard) använder du baken för att ställa upp, men hojen har bättre balans om bakhjulet får snurra.
Vägen: Båda så länge du inte har körkort, sen kan du börja fundera på punkten ovan.
Gruset: Båda. Inget bromsar så effektivt på grus som ett låst hjul, men det är överkurs liksom bara baken för uppställ.

Sen finns det massor av specifika tillfällen när man skulle gjort si istället för så, men det är rätt ointressant när man ska ta körkort.

Last edited:
Bromsteknik ja... Blev kuggad för att jag bromsade för mycket med bakbromsen... Jag menar herregud, frambroms i feldoserad kurva på asfalt med sand ovanpå? Tydligen ska man iaf markera att man använder frambromsen, även om man inte gör det...

Jag fattar fan inte det här. Hela kvällen igår, samt idag på morgonen har jag gått igenom alla frågorna på datorn. Både Mc-frågorna samt alla bilfrågorna. Mellan 1-4 fel varje gång, alltså godkännt med god marginal. Så åker jag in och gör provet, och klarar fan inte gränsen.

Jag fick bara idiotfrågor. Säkert 4-5 frågor angående vart man får parkera vid olika klockslag samt datum. Sån skit finns ju inte ens där jag bor. Totalt ologiskt är det. Dessutom minst 5-6 frågor angående högerregeln, som är en riktig skitregel. Kör man på så små vägar så den behöver tillämpas, så löser man situationen genom ögonkontakt med mötande förare, det har aldrig varit några problem under alla år med bil. Men i provet hade dom andra åsikter :mad:

Sedan fick man ju inte veta rätta svaret på frågor som man missat heller. Som denna till exempel:

Du märker att du har nedsatt bromsförmåga fram. Vad kan vara orsaken?

a) Lågt lufttryck i däcket
b) Glappa hjullager
c) Glappa styrlager
d) Låg oljenivå i stötdämparna

Inget av dessa alternativ skulle jag ha övervägt om jag råkat ut för problemet i verkligheten. Efter mycket funderande valde jag alternativ A trotts att det inte verkade rimligt, men det visade sig ju vara fel. Jag antar att det var alternativ D? Idiotfråga anser jag i alla fall, och det fanns fler av den typen.

Sedan kom skylten för ojämn väg upp. Hur långt är det kvar till man kan förvänta sig ojämn väg? Förstår inte varför dom tar med såna frågor. I verkligheten börjar man väll spana efter ojämnheter direkt efter skylten, inte fan kör man vidare i 150m innan man börjar kolla. Det är väll bra att det finns en standard för hur långt före skylten skall stå, men jag förstår inte varför man som förare skall behöva hålla reda på det.

Nåja, jag får väll boka ett nytt prov. Tur att vintern är lång... Men jag är fan inte glad just nu

Osis men på det igen, jag fick också en löjlig mängd frågor om datumparkering samt även om man skulle ha plats för en mössa i hjälmen!

Tråkigt att höra. :( Men det är bara att bryta ihop och komma igen! Hur många rätt hade du?

Baalzamon skrev:
Du märker att du har nedsatt bromsförmåga fram. Vad kan vara orsaken?

a) Lågt lufttryck i däcket
b) Glappa hjullager
c) Glappa styrlager
d) Låg oljenivå i stötdämparna

Inget av dessa alternativ skulle jag ha övervägt om jag råkat ut för problemet i verkligheten. Efter mycket funderande valde jag alternativ A trotts att det inte verkade rimligt, men det visade sig ju vara fel. Jag antar att det var alternativ D? Idiotfråga anser jag i alla fall, och det fanns fler av den typen.
Du skulle inte övervägt något av alternativen? Vad skulle du kollat, bakbromsen?
Alt A och D påverkar helt klart din bromsning, det gör även B och C. Sen om man rakt av kan säga att alla alternativ ger nedsatt förmåga är väl kanske en tolkningsfråga...

Med tanke på din attityd angående högerregel och andra frågor är jag inte ens så säker på att du bör ha körkort, men läs på lite till och försök igen så löser det sig förr eller senare.

Halogen skrev:
Tråkigt att höra. :( Men det är bara att bryta ihop och komma igen! Hur många rätt hade du?

Det skämms jag nästan för att säga. 46 rätt av 65 är katastrofalt dåligt. Bilteorin klarades lätt på första försöket, och alla datortesten jag gjort hemma har gått skitlätt. Varför gick detta så dåligt? Jag fattar det inte, men jag antar att dom lyckades pricka in allting som jag var dålig på. Bromstekniken till exempel, eller järnvägsöverfarterna som jag också tränat på, dom nämndes inte med ett ord

Jåke skrev:
Du skulle inte övervägt något av alternativen? Vad skulle du kollat, bakbromsen?
Alt A och D påverkar helt klart din bromsning, det gör även B och C. Sen om man rakt av kan säga att alla alternativ ger nedsatt förmåga är väl kanske en tolkningsfråga...

Med tanke på din attityd angående högerregel och andra frågor är jag inte ens så säker på att du bör ha körkort, men läs på lite till och försök igen så löser det sig förr eller senare.

Du säger att alla alternativen påverkar bromsningen, det innebär ju att frågan är felkonstruerad eftersom bara ett alternativ skall vara rätt. Men visst är det så att alla grejerna påverkar bromsningen, men bara en bråkdel så mycket som tex. ett kärvande bromsok, dåliga belägg eller en varm eller blöt bromsskiva.

Och vad gäller min inställning till högerregeln, så är det faktiskt så att man inte blint skall gå efter reglerna när man kör, utan också gå efter de faktiska omständigheterna. Jag har aldrig ens varit nära någon alvarlig olycka under alla år med bilkörkort, och jag kör minst 3000 mil om året. Det anser jag säga allt om min lämplighet som förare...

bromsning

LocDog skrev:
Har för mig det står någe i stil med, fram 90%, bak 10% vid hårda inbromsningar och 60% fram, 40% bak vid normala bromsningar. Visserligen lite osäker.

Men sånt där känner man själv, jag vågar påstå att det inte finns nån som bromsar en hoj med dessa procentsatser i tanken. Olika hojar, olika tyngdpunkter, hastigheter osv. spelar in på bromstekniken.

Innan jag tog mc-kortet så hade jag bara kört cross och moppe och då gör man ju en massvis annorlunda mot när man sitter på mc:n. Tex. så fixar man inte uppställ med en sån klump som jag har som man gjorde med crossen.
Sladda man man ju göra, men man har ju ett antal kusar mer i mc:n att ha koll på :)

Och frambroms fanns nog inte på varken crossen eller moppen, visst den satt där, men den användes aldrig.

Se till att lära in ordentligt nu när du kör mc att använda frambromsen hela tiden. Effektivaste bromsen och kanon att kunna kontrollera när man krypkör i trafiken eller i tex. konbanan på VV provet. :tummenupp

Använd teoriprogrammet du hade till datorn och verkligen nöt in frågorna, mycket känns igen på provet sen. Efter några dagar kan du alla frågorna i programmet. Då borde du ha en bra grund till det riktiga provet sen. :tummenupp

bör man inte tänka på att det slits också? :confused:

Baalzamon skrev:
...men bara en bråkdel så mycket som tex. ett kärvande bromsok, dåliga belägg eller en varm eller blöt bromsskiva.

Och vad gäller min inställning till högerregeln, så är det faktiskt så att man inte blint skall gå efter reglerna när man kör, utan också gå efter de faktiska omständigheterna.
1. Sant, men det alternativet fanns inte så att tänka i den riktningen hjälper föga. Sen antar jag att de räknar med att man kollat luften i den "dagliga kontrollen" innan man åkte och därför kan det inte vara alternativ A... :va

2. Så fungerar det ju i verkliga livet vilket vi bägge vet. En uppkörning/teori har dock inte så mycket med det att göra utan där gäller att följa reglerna. Punkt.

Med det i åtanke borde det inte vara några problem nästa gång...

Jåke skrev:
1. Sant, men det alternativet fanns inte så att tänka i den riktningen hjälper föga. Sen antar jag att de räknar med att man kollat luften i den "dagliga kontrollen" innan man åkte och därför kan det inte vara alternativ

Jo, fast även kontroll av hjullager, styrlager samt stötdämpare ingår i säkerhetskontrollen. Dessutom brukar det synas om det läckt en massa olja från stötdämparna. Och sedan tror jag nog man märkt om stötdämparna är så katastrofalt dåliga långt innan det är dags att bromsa...

Baalzamon skrev:
....

Och vad gäller min inställning till högerregeln, så är det faktiskt så att man inte blint skall gå efter reglerna när man kör, utan också gå efter de faktiska omständigheterna. Jag har aldrig ens varit nära någon alvarlig olycka under alla år med bilkörkort, och jag kör minst 3000 mil om året. Det anser jag säga allt om min lämplighet som förare...

Sant till viss del. Skillnaden när du kör bil är att du sitter omsluten i ett plåtskal +airbags. På hojjen har du några millimeter skyddskläder som skyddar. Därför kanske man bör vara lite extra försiktig på hoj. Har sett många hoj-åkare som tycks tro att dom sitter i en stads-jeep på 3 ton när dom är ute å kör. Bara en tanke...

LocDog skrev:
Han sa -Du kör väl hoj eller? :Rockbanan

Så sa han till mig oxå i radion när jag hamnade bakom en tant som körde 50 på 70 väg :) Han tyckte jag avvaktade lite för länge..

Så de var bara att gasa!! :)

Dom vill gärna att man visar att det går att ta sig fram smidigare med MC än med bil.. Så va inte rädd för att köra om.

CeZar skrev:
Så sa han till mig oxå i radion när jag hamnade bakom en tant som körde 50 på 70 väg :) Han tyckte jag avvaktade lite för länge..

Så de var bara att gasa!! :)

Dom vill gärna att man visar att det går att ta sig fram smidigare med MC än med bil.. Så va inte rädd för att köra om.
Härligt...mer sånt. De som är så har uppenbarligen en skön inställning till mc åkandet.

Och nu lever man som man lärt, alltså gasar på, lanesplittar, ställer sig först i bilkön, kör i bussfilen (min körkolelärare sa att de var oki (Uppsala)) osv. :)

När jag tog kortet i höstas så var det första han gjorde var ta ut mig på en grusväg. Han kör om mig och vi ligger runt 75-80 och han vinkar att jag ska köra om han. Jag hade aldrig kört på grusväg innan så jag blev lite nervig.
Dessutom var hela vägen så gott som lösgrus med en jävligt hög kant i mitten.
Jag brände om han i alla fall. Kändes lite som han ville sätta dit en.
Jag hade i vanliga fall aldrig kört om någon som ligger i 80 knyck på en grusväg.

Pelleh skrev:
När jag tog kortet i höstas så var det första han gjorde var ta ut mig på en grusväg. Han kör om mig och vi ligger runt 75-80 och han vinkar att jag ska köra om han. Jag hade aldrig kört på grusväg innan så jag blev lite nervig.
Dessutom var hela vägen så gott som lösgrus med en jävligt hög kant i mitten.
Jag brände om han i alla fall. Kändes lite som han ville sätta dit en.
Jag hade i vanliga fall aldrig kört om någon som ligger i 80 knyck på en grusväg.
Skön snubbe...han ville testa om du kunde sparka lite på lösgruset....eller så var han väl lite sugen på att leka lite själv :)

Men som du säger, ovanligt att de tar ut en på grusväg (beror ju på vart man kör upp iofs)

*/ ?>
Back