När använda olika bromstekniker?

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawa GPz750
Fick körkortstillståndet idag, och ringde på en gång för att boka teoriprov. Enda lediga tiden på länge var i morgon, så nu är det bråttom med pluggandet. Jag har inte ens hunnit skaffa någon teoribok, det enda jag har är ett kasst datorprogram med frågor.

Nu undrar jag, när skall man bromsa med frambromsen, bakbromsen eller båda? Det skiljer sig ju tydligen på vanlig väg, grusväg och i kurvor. Hittar ingen info om detta på nätet.

Baalzamon skrev:
Fick körkortstillståndet idag, och ringde på en gång för att boka teoriprov. Enda lediga tiden på länge var i morgon, så nu är det bråttom med pluggandet. Jag har inte ens hunnit skaffa någon teoribok, det enda jag har är ett kasst datorprogram med frågor.

Nu undrar jag, när skall man bromsa med frambromsen, bakbromsen eller båda? Det skiljer sig ju tydligen på vanlig väg, grusväg och i kurvor. Hittar ingen info om detta på nätet.

På asfalt bromsar man med båda. Många struntar helt i bakbromsen.
På grus använder man bakbromsen mer för att kunna ställa upp hojjen i kurvor.

Starstriker skrev:
På asfalt bromsar man med båda. Många struntar helt i bakbromsen.
På grus använder man bakbromsen mer för att kunna ställa upp hojjen i kurvor.

Låter logiskt, är det vad dom vill höra på teoriprovet?

Ut o prova!! :)

Enligt teoriboken tror jag man ska börja med att stampa på bak för att sedan trycka på frambromsen o sedan släppa av på bakbromser ju mer tyngdpunkten förskjuts framåt.

Bromsa i kurvor ska man inte göra :mattias

Ärligtalat tror jag man ska bromsa på samma sätt hur o vart man än kör fast inte lika hårt i kurvor och på grus.

Imorgon säger du? Då jävlar brinner det i knutarna. :tummenupp

I asfaltskurvor bör man helst inte bromsa alls, man bromsar innan kurvan istället. Om det blir tvunget kan man ta lite försiktigt med bakbromsen.

Halogen skrev:
Imorgon säger du? Då jävlar brinner det i knutarna. :tummenupp

Och på morgonen också, så idag har jag fullt upp :D

Ni som nyligen har gjort teoriprovet, är det bara motorcykelfrågor, eller är det allmänna trafikfrågor också? Funderar på om jag skulle plugga in frågorna från B-behörigheten också, men det sitter väll kvar hyfsat sedan jag gjorde det provet för några år sedan.

Tack för alla snabba svar förresten!

Baalzamon skrev:
Låter logiskt, är det vad dom vill höra på teoriprovet?
Har för mig det står någe i stil med, fram 90%, bak 10% vid hårda inbromsningar och 60% fram, 40% bak vid normala bromsningar. Visserligen lite osäker.

Men sånt där känner man själv, jag vågar påstå att det inte finns nån som bromsar en hoj med dessa procentsatser i tanken. Olika hojar, olika tyngdpunkter, hastigheter osv. spelar in på bromstekniken.

Innan jag tog mc-kortet så hade jag bara kört cross och moppe och då gör man ju en massvis annorlunda mot när man sitter på mc:n. Tex. så fixar man inte uppställ med en sån klump som jag har som man gjorde med crossen.
Sladda man man ju göra, men man har ju ett antal kusar mer i mc:n att ha koll på :)

Och frambroms fanns nog inte på varken crossen eller moppen, visst den satt där, men den användes aldrig.

Se till att lära in ordentligt nu när du kör mc att använda frambromsen hela tiden. Effektivaste bromsen och kanon att kunna kontrollera när man krypkör i trafiken eller i tex. konbanan på VV provet. :tummenupp

Använd teoriprogrammet du hade till datorn och verkligen nöt in frågorna, mycket känns igen på provet sen. Efter några dagar kan du alla frågorna i programmet. Då borde du ha en bra grund till det riktiga provet sen. :tummenupp

Baalzamon skrev:

Ni som nyligen har gjort teoriprovet, är det bara motorcykelfrågor, eller är det allmänna trafikfrågor också? Funderar på om jag skulle plugga in frågorna från B-behörigheten också, men det sitter väll kvar hyfsat sedan jag gjorde det provet för några år sedan.

Tog lappen i somras :banana . Provet innefattar så roliga kategorier som:
1. trafikens luriga situationer, dvs små barn, bildörrar som öppnas, konstiga backkrön, hala korsningar. Tänk på vädret i bilden!
2. Människans begränsade förmåga, ex är du kille, kör mc samtidigt som du mixtrar med mobiltelefonen på en väg med mycket trafik och lekande barn, är det då lämpligt att skicka sms även om det är fullmåne imorgon? (svaret är nej!)
3. Trafikregler i allmänhet.

Köp en cd-skivan eller är det dator prog? Det är ganska bra! Ty trafikverket är inte som andra människor i huvet :kocko

Lycka till!

Last edited:
Baalzamon skrev:

Det är många andra frågor också, vilket jag inte var speciellt förberedd på, men det gick bra iaf...lycka till, och som sagts tidigare, nöt som fan på frågorna i programmet!

Baalzamon skrev:

Det är en hel del trafikfrågor också, skulle tippa på en 1/3 eller så. Jag fick en fråga om parkering i datumzon och sån skit på mitt prov t ex. Svarade nog fel på den också, men provet gick ju igenom ändå. :banana

Ajdå, då blir det till att plugga in frågorna från B-behörigheten också då. Men men, det mesta är rätt enkelt. Men någon CD hinner jag inte köpa, provet är ju redan i morgon på morgonen.

Teoriproven här på datorn är inga problem det blir godkännt varje gång. Men det är ju ofta en annan sak när man sitter där hos vägverket...

Baalzamon skrev:

Det kommer alla typer av frågor.

Så som "Datumparkering", regler för parkering (vid enkelriktat, innan/efter korsningar/tågräls/busshållsplats osv), mösterdjup (bara mc dock), bromssträckor i olika hastigheter, några frågor om trafikskyltar, vinst i minuter om man öker från 90 till 120, indelningen av mc-typerna så som Mc obegränsad, begränsad, lätt m.m...

Baalzamon skrev:

Det e mest frågor ang skyltar o regler sedan e det frågor gällande mcn...
Typ 20% kanske.
Tror dem ej har ändrat!
O bromsa i kurvor gör man ej:fakta

O grabben lycka till :tummenupp

Hur går det med hojköpet föresten? Orkar inte leta reda på din andra tråd så jag frågar här istället.

Halogen skrev:
Hur går det med hojköpet föresten? Orkar inte leta reda på din andra tråd så jag frågar här istället.

Tja, det vet jag inte än. Vi kom överrens om ett pris som båda var nöjda med, och jag skulle återkomma med släpkärra. Säljaren skulle dessutom leta upp papprena för ägarbyte som han slarvat bort eftersom han flyttade. Men så svarade han varken på telefon eller mail efter det, så jag trodde han hade ångrat sig. Men så ringde han igår och berättade att hojen tydligen stod kvar på förra ägaren, som var en kompis till honom. Men tyvärr hade denna kille gått och dött, så nu visste han inte riktigt vad som skulle hända... Han trodde killens morsa hade tagit över ägandet, och han skulle försöka kontakta henne. Så vi får väll se hur det slutar... Synd, för jag trivdes med hojjen, jag hoppas det löser sig.

MiZou skrev:
Det är många andra frågor också, vilket jag inte var speciellt förberedd på, men det gick bra iaf...lycka till, och som sagts tidigare, nöt som fan på frågorna i programmet!

Har du samma CD skiva som jag hade så finns det typ fyra prov MC, Kör igenom dom två ggr så har du ganska bra på fötterna. Hinner du med de 8 för bil, typ trafikregler o sånt, så är det bra.

Jag kommer ihåg att det var ganska mkt trafikmärken på provet också men inte så mkt statistik, typ hur många kör ihjäl sig på mc o sånt. Lite sån skit med järnvägsbommar är bra med.

Glöm ej mc klasserna och mönster djup. Fast va fan, Skjut på provet istället. Risk för att du kastar 840:- i sjön, säsongen är snart slut ändå, Teori proven kan man väl ta hela vintern.

Och inför uppkörningen: Krypkör, krypkör, krypkör! :(
Lycka till :banana

Last edited:
Kajan skrev:
Glöm ej mc klasserna och mönster djup. Fast va fan, Skjut på provet istället. Risk för att du kastar 840:- i sjön, säsongen är snart slut ändå, Teori proven kan man väl ta hela vintern.

Nej, jag satsat i stället. Det skall nog gå att fixa. Det vore skönt att ha det avklarat, eftersom jag snart börjar jobba, och då är det värre att komma ifrån.

Tack för tips på frågor, mönsterdjupet måste jag plugga in, samt vad som gäller för dom där jäkla järnvägsbommarna.

Räcker det med 1mm mönsterdjup på mc alltså?

Baalzamon skrev:
Nej, jag satsat i stället. Det skall nog gå att fixa. Det vore skönt att ha det avklarat, eftersom jag snart börjar jobba, och då är det värre att komma ifrån.

Tack för tips på frågor, mönsterdjupet måste jag plugga in, samt vad som gäller för dom där jäkla järnvägsbommarna.

Räcker det med 1mm mönsterdjup på mc alltså?

Tror det, men jag förträngde raskt all information när provet var klart.
Hur som helst. kör så det ryker, ta teorin o sen är det :fyllisar

*/ ?>
Back