När anser man att en MC har gått långt?? Nyfiken!

En åttiotalsmotor vägde nog 50% mer än dagens motorer, jag tror inte det kommer finnas så många % mångmilare kvar längre.

Effekt/vikt är det enda kunderna bryr sig om,
då försvinner livslängd.

Svar på frågan:
Motard =2000mil
Sporthoj = 4000mil
Tourer = 6000mil

Enligt min subjektiva åsikt, men den brukar stämma med priserna på blocket.
 
Jag skulle vilja påstå att problemet är grundat på 80-90talet då varenda j-vel fuskade med mätarna och ingen cykel "hade gått mer än max 2-3000 mil".

Och via fler ägare där var o en körde periodvis utan mätarvajer tappades kollen helt och den verkliga sträckan var både 2 och 3 ggr längre i verkligheten.

Jag vet inte hur det funkar med dagens system men om dom inte är lika lätta att lura kommer vi snart att få inse att "inte våga köpa tröskeln" kommer att höjas med många tusen mil:tummenupp
 
För ca 2 år sedan bänkade jag hojen helt original (förutom ett slipon för utseendets skull).

Jag fick då 95 hk på bakhjulet och den skulle haft 105 hk i motorn när den var ny. Vilket betyder att den inte tappat något alls på de 12-13 åren som den rullat på vägarna (ca 5500 mil då) :tummenupp
 
Jag skulle vilja påstå att problemet är grundat på 80-90talet då varenda j-vel fuskade med mätarna och ingen cykel "hade gått mer än max 2-3000 mil".

Och via fler ägare där var o en körde periodvis utan mätarvajer tappades kollen helt och den verkliga sträckan var både 2 och 3 ggr längre i verkligheten.

Jag vet inte hur det funkar med dagens system men om dom inte är lika lätta att lura kommer vi snart att få inse att "inte våga köpa tröskeln" kommer att höjas med många tusen mil:tummenupp

Sjukt vanligt, även idag.
Men jag undrar hur många som inser det...
 
Min GSX1100 har snart slagit över på mätaren (10 000mil). Går som en klocka, men då har jag meckat rätt mycket med den för att få den så.

En välservad hoj går upp emot 20 000mil.

Exakt! Eller över 20 k också kanske. Fast jag tror nog att topp och ventiler mår bra av någon åtgärd långt innan dess även om de går i a f.

Jag har haft isär en Suzuki GS1000-motor som gått 4500 och där fanns inget märkbart slitage. Jag lämnade in toppen till Sangberg racing för portning och han tyckte den såg ut som ny.

Har också totalt plockat isär och satt ihop en Honda CB750 som hade 6600mil på mätaren. Slipade ventiler och brotschade säten + nya packningar. Det var det enda. Resten var gott och väl in om toleranserna.

När jag en tid jobbade på dåvarande Honda-importören kom jag i kontakt med en oerhört duktig mekaniker som heter Kenneth Sand. Han sa att han haft isär satt ihop bottendelen på en CB750 som gått 16000 mil utan att byta en pryl. Allt lång inom toleranserna.

Jag tror att moderna hojar går jättelångt. De jag växte upp med, engelska sextiotalare, behövde helrenoveras vid 2000 mil så där.

En gång i tiden så ansågs en bil vars mätare passerat 10000 mil som helt död. I dag är det ingenting. Vi kommer att upptäcka samma med hojarna om vi bara kör lite fler mil per år och servar dem väl. Nu finns det ju inga hojar ute på annons som har gått mer än 5000 mil. Knappt några i a f.
 
Last edited:
Det tråkiga är att jag inte lär bli av med hojen, det är ju inte mycket värd på marknaden. Men å andra sidan, vem gör sig av med en pålitlig och trofast vän...........

Varför skulle du vilja göra dig av med den?? Skitfin ju... köp en till och ta ut den där på goa vägar en solig söndag t ex :tummenupp
 
Varför skulle du vilja göra dig av med den?? Skitfin ju... köp en till och ta ut den där på goa vägar en solig söndag t ex :tummenupp

Nä, du har rätt. Problemet är att jag bara har plats för en hoj. Men nu hoppas jag kunna bygga ett garage och då blir det mer plats......:tummenupp
 
Per definition tycker jag:
En MC har gått för långt när reparationen är dyrare än att införskaffa en likvördig i fungerande skick.
 
Per definition tycker jag:
En MC har gått för långt när reparationen är dyrare än att införskaffa en likvördig i fungerande skick.

Ja det låter ju förnuftigt men nja, det vore ju som om en hoj är en vanlig pryl vilken som helst.
Mina kollegor, lärarkompisar, hävdar att jag sa så här när de frågade om min första dotters födsel var kul. Jag var med exakt hela tiden och svarade: "Det var kul men det var ju inte lika kul som att skaffa ny hoj." Enligt dem alltså. Jag minns inte att jag sagt så.

Därför haltar ditt annars mycket rationella svar!:D
 
Med den nya typen av motorcyklister som inte ens kan spänna eller smörja sin egen kedja kommer detta problem bli allt vanligare :gnissla

Nu är jag inte med här...:va "nya typen av motorcyklister". Hur många typer finns det och vad kan resp. "typ".

Jag gör ett antagande alla "gamla" motorcyklister, d.v.s. dom som är 35 år eller äldre (eller var går gränsen?) kan smörja och spänna SIN EGEN KEDJA. Innebär det då att dom inte kan spänna någon annans kedja?

Utveckla gärna detta, jag är idel ädel öra:tummenupp
 
Oljor och motorer blir bara bättre och bättre. Anledningen till att det inte finns hojar som gått längre än 4000 mil på blocket är att de flesta är skruvade eller fuskade på annat sätt.
Så är det.
 
Jag har en Honda Fireblade -92 som i dagsläget har gått närmare 12.000 mil. Jag har under tiden jag ägt den (sedan år 2000) regelbundet bytt olja och oljefilter, luftfilter och tändstift. Motorn verkar gå fint och även om man får förmoda att det inte är samma klipp i hojen som när var den ny så är det bra ax i den vid omkörningar. Det ska tilläggas att jag inte har misshandlat hojen à la wheelies tur och retur Malmö.

Det är nog mer HUR man kör än antalet mil som är viktigt.

Det tråkiga är att jag inte lär bli av med hojen, det är ju inte mycket värd på marknaden. Men å andra sidan, vem gör sig av med en pålitlig och trofast vän...........

Bra där Janne :). Min Kawa har gått drygt 6100 nu och går jättefint, men visst kostar det lite i slitdelar. Tycker det är lite kul att en gammal (-02) sporthoj som gått så mycket, fortfarande har orginalkåpor i fint skick och bara några smårepor.

Jag vill byta till nyare hoj av helt andra skäl än att min gått mycket. D v s modernare och lättare etc.
 
När en hoj gått mer än 2000 mil så tycker jag den börjat gå för långt. Då tycker jag att det är dags att byta hoj. Inte för att motorn skulle vara slut, utan för att den blir bara svårare att sälja ju mer den gått.

\Masonit

Så du byter hoj efter ca 2 säsonger?. Eller kör du väldigt lite?
 
Nu är jag inte med här...:va "nya typen av motorcyklister". Hur många typer finns det och vad kan resp. "typ".

Jag gör ett antagande alla "gamla" motorcyklister, d.v.s. dom som är 35 år eller äldre (eller var går gränsen?) kan smörja och spänna SIN EGEN KEDJA. Innebär det då att dom inte kan spänna någon annans kedja?

Utveckla gärna detta, jag är idel ädel öra:tummenupp

Det luktar en underlig form av ironi om ditt inlägg vilket betyder om jag svarar på dina "frågor" så kommer du att granska det ordagrant för att sedan vända på steken med ytterligare frågor för att försöka få mig att framstå som en idiot och hoppas någon klappar dig på axeln. Är dock inte intresserad av ditt lockbete. Det är kul iallafall att du lusläst mitt inlägg :tummenupp
 
Det luktar en underlig form av ironi om ditt inlägg vilket betyder om jag svarar på dina "frågor" så kommer du att granska det ordagrant för att sedan vända på steken med ytterligare frågor för att försöka få mig att framstå som en idiot och hoppas någon klappar dig på axeln. Är dock inte intresserad av ditt lockbete. Det är kul iallafall att du lusläst mitt inlägg :tummenupp

Ja, kanske lite ironi:) Men jag är fortfarande undrande med vad som menas med den nya typen av förare. Jag ska vara helt seriös nu. Har det dykt upp en ny sorts förare som är mindre teknikkunniga än "den gamla" sorten. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att jag ska låta "trovärdig". Så här kanske "- Utveckla ditt påstående"
 
Familje-klenoden, -En Yamaha TT600 -82 som farsan kørt till och från jobbet i ca 15 år a 8 mil/dag nær det inte varit snø/minusgrader/storm. Den har lætt gått øver 30000 mil, sækert 40000 också. Dock har den varit nere i molekyler X antal gånger och bytt kolv tvåsiffrigt. Dock i "fint" skick utan trasig sadel osv. men det ær ju pga underhåll och lackering av ram några ggr osv. Tyværr så køpte farsan ny hoj 2006 så sen dess har den mest stått, men det hænder att jag plockar ut den några ggr/sæsong før att køra lite grusvægar.

så jag skulle nog sæga inte under 20.000 mil, då ær den ju knappt inkørd ;-)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top