När öppnar tremostaten r6 -99

Hegg

Livsnjutare
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -07
När hojen nådde 99c på mätaren så stängde jag av han , våga inte ha den på tomgång längre . I instruktionsboken står det att det är fullt normalt upp till 120 grader , men över 130c så ska man stänga av hojen direkt .
Men vattnet kokar väl vid 100 osv ? termostaten borde ju öppna och fläkten gå i gång tycker man . Har glykol blandning i som håller -15 , Har glykolen nått med kokpunkt att göra osv .. ?
 
Med trycksatt system och glykol är kokpunkten över 100c så det är lugnt....
 
Med trycksatt system och glykol är kokpunkten över 100c så det är lugnt....

Men måste inte Vattnet/Glykolen hålla en viss - temp då för att klara en viss kokpunkt ? eller hur är det egentligen , för -12 lr vad detta vattnet höll när jag mätte det är inte så mkt , men har ju hojen i varmegarage så , men tänkte till sommaren om man kör och står vid rödljus osv ?
Bilsystem är väl också trycksatta ? , dem kokar ju vid 100 väl ? :confused:
 
Last edited:
Min går igång vid 105°C

Okej, jag blev nervös i sommras då jag stog och väntade vid ett vägbygge, vände och körde en liten omväg då temp mätaren gick upp på 100grader utan att fläkten gick igång, har undrat sedan dess men inte kommit mig för att fråga. :va
 
Men när ska fläkten gå igång?

Fläkten går igång vid 105°C.
Det är ingen fara att köra så motorn går upp i temp, oftast vid långsam körning då fartvinden inte hjälper till att kyla.

Vad man däremot skall tänka på är att inte stänga av motorn då den är över 100°C utan låta motorfläkten kyla ned temperaturen först. Stänger man bara av motorn så fortsätter värmeutvecklingen inne i motorn och i det långa loppet är det inte bra för motorn.

Men måste inte Vattnet/Glykolen hålla en viss - temp då för att klara en viss kokpunkt ? eller hur är det egentligen , för -12 lr vad detta vattnet höll när jag mätte det är inte så mkt , men har ju hojen i varmegarage så , men tänkte till sommaren om man kör och står vid rödljus osv ?
Bilsystem är väl också trycksatta ? , dem kokar ju vid 100 väl ? :confused:

Glykolen höjer kokpunkten mot om du bara skulle ha vanligt vatten i kylaren och så vidare inte din kylarfläkt är trasig så kommer den att träda in runt 105°C.
 
Last edited:
Fläkten går igång vid 105°C.
Det är ingen fara att köra så motorn går upp i temp, oftast vid långsam körning då fartvinden inte hjälper till att kyla.

Vad man däremot skall tänka på är att inte stänga av motorn då den är över 100°C utan låta motorfläkten kyla ned temperaturen först. Stänger man bara av motorn så fortsätter värmeutvecklingen inne i motorn och i det långa loppet är det inte bra för motorn.



Glykolen höjer kokpunkten mot om du bara skulle ha vanligt vatten i kylaren och så vidare inte din kylarfläkt är trasig så kommer den att träda in runt 105°C.

X-up , du är guld värd !
Stängde av vid 99c , blev livrädd ju , förstod ingetting , men Där är ju inte så mkt glykol om vattnet bara håller 12 - 15 minus , Räcker det för 105 grader eller kommer den koka osv ? // en som är rädd för att smälla toppackningen .. !
 
Där är ju inte så mkt glykol om vattnet bara håller 12 - 15 minus , Räcker det för 105 grader eller kommer den koka osv ? // en som är rädd för att smälla toppackningen .. !

Man ska ha samma glykolblandning året om, glykolen skyddar inte bara mot frysning utan motverkar även korrosion.
 
Vad bubblar du om?
Inte tillräckligt glykol i vattnet om det håller 12-15 minus grader?!
Den glykolblandning dom fyller på verkstad i sverige är i stort sett alltid blandad för att klara en bit under -20.
Har du inte fyllt på mycket extra vatten så lär det vaa samma mängd glykol/vatten fortfarande.
Sen vill jag påstå att trycksättningen av systemet är det som gör den stora skillnaden i kokpunkt.
Bilsystem likt hojsystem kokar inte förrän uppåt 120 grader, precis som att vatten uppe på höga hökder kokar redan vid 70-grader, grundläggande fysik.
 
Vad bubblar du om?
Inte tillräckligt glykol i vattnet om det håller 12-15 minus grader?!
Den glykolblandning dom fyller på verkstad i sverige är i stort sett alltid blandad för att klara en bit under -20.
Har du inte fyllt på mycket extra vatten så lär det vaa samma mängd glykol/vatten fortfarande.
Sen vill jag påstå att trycksättningen av systemet är det som gör den stora skillnaden i kokpunkt.
Bilsystem likt hojsystem kokar inte förrän uppåt 120 grader, precis som att vatten uppe på höga hökder kokar redan vid 70-grader, grundläggande fysik.

Men jag har själv blandat glykol vatten ? och fick då det som fryspunkt ! Alltså inget verkstad eller dyl , det är därför jag undrar , hade det varit på verkstaden hade man bara satt ditt dem om det hänt nått :)
 
Ah, i sverige är det iofs alltid bra att blanda för -20, man vet ju aldrig om värmen i förrådet går sönder när det är svinkallt ute tex, inte värt o snåla på glykolen för att riskera spräckt motorblock.
Tror min hoj startar fläkten runt 105, går fläkten på hojen när jag ska parkera en varm dag så stänger jag av motorn och låter tändningen vara på tills fläkten stannat (runt 100 grader) innan jag stänger av tändningen.
I normala fall ska ju fläkten orka kyla motorn så den inte tar skada även om det är riktigt varmt ute.
Kolla så fläkten verkligen funkar som den ska och startar när motorn börjar bli rejält varm bara...
 
Tror min hoj startar fläkten runt 105, går fläkten på hojen när jag ska parkera en varm dag så stänger jag av motorn och låter tändningen vara på tills fläkten stannat (runt 100 grader) innan jag stänger av tändningen.
I normala fall ska ju fläkten orka kyla motorn så den inte tar skada även om det är riktigt varmt ute.
Kolla så fläkten verkligen funkar som den ska och startar när motorn börjar bli rejält varm bara...

Fast det är ju ganska meningslöst! vattenpumpen slutar ju jobba när du stänger av motorn. Då kyler ju fläktarna bara vattnet i kylet..
 
Det viktigaste är ATT man har glykol i kylsystemet. Det kan förvisso frysa så att cirlkulationen inte fungerar som den ska. MEN... det viktigaste, det blir inte sprängverkan som gör att motorblock och kylare går sönder. Så att ladda med glykol för -30 grader, för att det kanske blir det i förådet är inte nödvändigt. -10 räcker bra även om det blir kallare än så.

Glykolen har också en viktig uppgift att förhindra korrision i systemet, och smörja vattenpumpen. Så för den skull är det viktigt att ha det i. Det är därför det är viktigt att byta emallanåt också. Smörj och korrisionsskyddet försvinner, men inte frysskyddet.

Som sagt VATTEN kokar vid 100 grader. Glykol berodende på "kvalisort" betydligt högre kokpunkt. Samt att systemet är trycksatt. Då bli kokpunkten väldigt hög.

Även om vattenpumpen stannar så självcirkulerar kylvattnet i systemet. (Oftast i alla fall.)

Mats
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top