När åskan slår ner...

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Så var det dags för en liten fundering: det sägs ju att man inte ska bada när det åskar eftersom vatten leder ström, men om man befinner sig under vattenytan och det slår ner nån stans över huvudet, klarar man sig eller dör man?
Borde det inte ligga massa döda fiskar och sånt överallt i sjöarna när det har åskat och slagit ner? eller känner de på sig att det kommer och simmar ner nån stans där de inte blir berörda??

Du ska inte bada när det åskar för att huvudet är högsta punkten. Där blixten slår ner.

/Badvakt

ström söker sig till en jordning med den snabbaste/minst resistans vägen. Din kropp har mer resistans än vattnet så du behöver inte oroa dig om du är under vattnet.

FreddaAbborre skrev:
2502331 Du ska inte bada när det åskar för att huvudet är högsta punkten. Där blixten slår ner.

/Badvakt

Tack!
Fast det gällde om man är under vattnet... Och det är väl inte alltid så att det slår ner i högsta punkten även om det oftast är så?!?!
Jag ska inte bada mer i år, och särskilt inte om det åskar:rolleyes:

FreddaAbborre skrev:
2502331 Du ska inte bada när det åskar för att huvudet är högsta punkten. Där blixten slår ner.

/Badvakt

Och som vi alla vet säger dom nya rönen att högsta punkten inte har någonting att göra med var åskan slår den, den slår ner väldigt slumpmässigt.

Och även om man är under vattnet så borde man väl få sig en rejäl stöt om man är nära nerslagsplatsen?

lorkan skrev:
2502363 Och som vi alla vet säger dom nya rönen att högsta punkten inte har någonting att göra med var åskan slår den, den slår ner väldigt slumpmässigt.

Så åskledaren har spelat ut sin funktion?

Thirran skrev:
2502360 Tack!
Fast det gällde om man är under vattnet... Och det är väl inte alltid så att det slår ner i högsta punkten även om det oftast är så?!?!
Jag ska inte bada mer i år, och särskilt inte om det åskar:rolleyes:

Svarade inte direkt på din fråga, men eftersom åskan slår ner i högsta punkten är det därför det sägs att man inte ska bada.

Vidare behöver ström gå genom en kropp/kroppsdel för att man ska få en stöt. När du är högsta punkten är du en ledare - strömmen går genom dig och du får en stöt.

Se olhs svar på varför du inte skulle få en stöt under vattnet.
(då skulle vattnet vara konstant strömförande, åskar alltid någonstans på jorden)

Last edited:
FreddaAbborre skrev:
2502387 Så åskledaren har spelat ut sin funktion?

Jag kan villigt erkänna att jag inte kan särskilt mycket om det, vad jag vet dock är att vad man tidigare trott inte verkar stämma. Om åskan alltid slår ner på högsta punkten, hur förklarar man tex de fall där åskan slår ner i en enda person på en fotbollsarena, eller slår ner i en fotgängare på stan. Trots att det fanns många högra punkter så slog åskan någon annanstans, trots att nedslagen var i närheten av dessa höga punkter.

lorkan skrev:
2502492 Jag kan villigt erkänna att jag inte kan särskilt mycket om det, vad jag vet dock är att vad man tidigare trott inte verkar stämma. Om åskan alltid slår ner på högsta punkten, hur förklarar man tex de fall där åskan slår ner i en enda person på en fotbollsarena, eller slår ner i en fotgängare på stan. Trots att det fanns många högra punkter så slog åskan någon annanstans, trots att nedslagen var i närheten av dessa höga punkter.

Det är sant.
Men gissar att om man kollar på statistiken så är nog höga punkter vanligaste nedslagsstället.

Ohls skrev:
2502352 ström söker sig till en jordning med den snabbaste/minst resistans vägen. Din kropp har mer resistans än vattnet så du behöver inte oroa dig om du är under vattnet.

Detta stämmer inte, det som avgör om du känner av blixten eller ej beror på avståndet till blixten.
Om du parallellkopplar två ledningar med olika resistans så får du fortfarande ström igenom den med högst resistans.
Det är bara så att det inte passerar lika mycket ström igenom dig som det omgivande vattnet.
Och i sötvatten känns det som om kroppen skulle ha lägre resistans, inte för att jag tror det har någon större betydelse.

FreddaAbborre skrev:
2502520 Det är sant.
Men gissar att om man kollar på statistiken så är nog höga punkter vanligaste nedslagsstället.

Det har du säkert rätt i, du verkar kunna det bättre än mig. ;)

PalleP skrev:
2502818

...Och i sötvatten känns det som om kroppen skulle ha lägre resistans, inte för att jag tror det har någon större betydelse.

söt vatten överhuvud taget är ju en ganska bra isolator, därimot salt vatten leder ström efter som det i salt finns er jonner eller vad det heter. det skulle väl bli överslag på alla kraft lednings stolpar så fort det regna annars...

FreddaAbborre skrev:
2502520 Det är sant.

Jupp, det är en hel del kaosteori som bestämmer var blixten slår ner. Så man får går på sannolikhet.
Kaosteori betyder att forskare inte har en aning men tror att de kan räkna på det.:)

Ett tips, om blixten slår ner i marken en bit bort se till att inte stå brett isär med benen. Strömmen går då upp i ena benet och genom kropp och hjärta:brinnerup sedan ner i andra benet.
Nu går ju strömmen på samma sätt när man står tätt också men då kan man ju få lite ben-ben överslag som sparar på hjärtat samt att du är inte utsatt för
strömmen lika länge.

Problemet är att hinna knipa ihop när blixten kommer.:tungan

När dom provfiskade lite mer seriöst i emån för några år sedan så hade dom slängt i en elkabel med ganska många volt i ån och då flöt det upp både fisk och ålar. Dom skulle tydligen bara vara avtuppade en stund och sedan kvickna till. Jag tror inte man klarar sig så bra om man badar och blixten slår ner i närheten.

På en föreläsning om just åska så räknade föreläsaren fram hur mycket spänning man skulle få genom kroppen om man stod 10 m från ett träd med ena foten 0,5 m närmare trädet än den andra. En bit över 10 000 V skulle springa uppför ena ben kittla en på pungen och springa ner i det andra, så han rekommenderade att man bara skulle ha en fot i backen när det åskar. :)

(Messerschmidt mode on)

Åskan är helt ofarlig och slår inte ner någonstans :mattias Blixtar däremot bör man akta sig för. Åskan är bara ljudet från när blixten urladdas.

(Messerschmidt mode off)

Skalman skrev:
2503168 (Messerschmidt mode on)

Åskan är helt ofarlig och slår inte ner någonstans :mattias Blixtar däremot bör man akta sig för. Åskan är bara ljudet från när blixten urladdas.

(Messerschmidt mode off)

Ah, vad pinsamt, jag har skrivit åska hela tiden. :4skrika

Freon_leon skrev:
2502862 söt vatten överhuvud taget är ju en ganska bra isolator, därimot salt vatten leder ström efter som det i salt finns er jonner eller vad det heter. det skulle väl bli överslag på alla kraft lednings stolpar så fort det regna annars...
Det är ju inte direkt så att kraftledningarna hänger spikade direkt i stolparna. Linorna sitter ju fastspända på isolatorer som förhindrar att sånt händer. Om det däremot finns en spricka i isolatorn, så kan det mycket väl hända att det blir överslag där när det regnar. :)

PalleP skrev:
2502873 Jupp, det är en hel del kaosteori som bestämmer var blixten slår ner. Så man får går på sannolikhet.

Kaosteori? Njae, ja och nej. Man vet rätt väl vilka mekanismer det är som bestämmer blixtens väg. Det är dock nästan omöjligt att i ett givet ögonblick ha sådan detaljkoll att man kan förutsäga det. På ett sätt så är det kaosteori, men lite i gränslandet är det nog ändå. Någon sort fraktal är väl blixtmönstret däremot, om jag skall gissa...

Ett tips, om blixten slår ner i marken en bit bort se till att inte stå brett isär med benen. Strömmen går då upp i ena benet och genom kropp och hjärta:brinnerup sedan ner i andra benet.
Nu går ju strömmen på samma sätt när man står tätt också men då kan man ju få lite ben-ben överslag som sparar på hjärtat samt att du är inte utsatt för strömmen lika länge.

PalleP skrev:
2502818 Detta stämmer inte, det som avgör om du känner av blixten eller ej beror på avståndet till blixten.
Om du parallellkopplar två ledningar med olika resistans så får du fortfarande ström igenom den med högst resistans.
Det är bara så att det inte passerar lika mycket ström igenom dig som det omgivande vattnet.
Och i sötvatten känns det som om kroppen skulle ha lägre resistans, inte för att jag tror det har någon större betydelse.

De två sista citaten handlar om samma sak. Det som avgör hur illa det blir är hur stort spänningsfall du har över kroppen, och framförallt över bålen (d v s genom hjärtat). Det finns mängder av mark under när man står på backen, och ännu mer vatten runtom om man ligger i spat. Spänningsfallet per sträcka från nerslaget bestäms alltså i stort av resistansen i vattnet/marken. I vatten blir det rätt blygsamt. Jämför med att tappa en transistor i badkaret. Det har det alltid varnats för och det har framställts som godnatt direkt. I praktiken så är det enda som händer att en säkring, eller i förekommande fall jordfelsbrytaren, går. Håll dock inte handen på (vatten)värmeelementet eller något annat som är jordat samtidigt. Badkaret kanske inte är lika väl jordat...

En intressant observation är att en människa som står bland en massa kor kan klara sig mer eller mindre utan att märka något, medan korna (som har längre mellan fossingarna) trillar ner döda.

Agent Apelsin skrev:
2502896 När dom provfiskade lite mer seriöst i emån för några år sedan så hade dom slängt i en elkabel med ganska många volt i ån och då flöt det upp både fisk och ålar. Dom skulle tydligen bara vara avtuppade en stund och sedan kvickna till. Jag tror inte man klarar sig så bra om man badar och blixten slår ner i närheten.

På en föreläsning om just åska så räknade föreläsaren fram hur mycket spänning man skulle få genom kroppen om man stod 10 m från ett träd med ena foten 0,5 m närmare trädet än den andra. En bit över 10 000 V skulle springa uppför ena ben kittla en på pungen och springa ner i det andra, så han rekommenderade att man bara skulle ha en fot i backen när det åskar. :)

Förutsatt att man då inte har skor med gummisula.

blacktriple skrev:
2503786 Förutsatt att man då inte har skor med gummisula.

Neeepppp, blixten har ju först lyckats hoppa ett par hundra meter genom luft som inte leder speciellt bra. Sen går det ut jordströmmar från trädet, i jord leder inte så bra. Så då är risken stor att det leder bättre uppgenom din stövel och ner genom den andra.

En tunn gummisula borde inte skydda.

tror jag

Agent Apelsin skrev:
2502896 På en föreläsning om just åska så räknade föreläsaren fram hur mycket spänning man skulle få genom kroppen om man stod 10 m från ett träd med ena foten 0,5 m närmare trädet än den andra. En bit över 10 000 V skulle springa uppför ena ben kittla en på pungen och springa ner i det andra, så han rekommenderade att man bara skulle ha en fot i backen när det åskar. :)

10.000 V? det låter mycket? jag stog ungefär 15 meter ifrån ett blixtnedslag barfota och det pillrade bara lite skönt i magen.
(visserligen vill jag minnas att jag flög upp typ 2 meter i luften...)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025