När är man rik?

När är man rik? Och två andra frågor.

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
När är man rik i ekonomisk mening?

Innebär det att ha så stora realiserbara tillgångar att man inte behöver lönearbeta? Det är den definition jag själv lutar åt. Den som är självständig genom att inte stå i ekonomisk beroendeställning till någon/några.

En följdfråga: är du rik? Inte på upplevelser alltså, utan så som det avses i den här tråden. Har du varit i närheten av att bli rik? Vill du bli rik? Är det viktigt? Eller blir den som är rik och inte är tvungen att arbeta själsligt fattig?

Den som är ekonomiskt rik satsar ofta på materiella tillgångar. Och som mediekonsumenter får vi varje dag veta att det är viktigt att äga saker och att leva under hög materiell standard. Är detta viktigt eller överskattat? Hörde igår en professor i Göteborg tala om egendom så som tidstjuvar då allt från bilar till hus via båtar och motorcyklar fordrar underhåll och uppmärksamhet, vilket skapar stress genom upplevd brist på tid.

Är det bästa att ha gott om pengar men så få tidskrävande tillgångar som möjligt kanske? Lägenhet istället för hus, inga eller bara ett barn, hyra sommarställe istället för att äga. Hur ser det perfekta livet ut?

Last edited:
Har rå mycket flis, äga allt och ha folk som fixar med det man inte vill själv, så man kan hålla sig till det man tycker om, t.ex åka hoj, ligga på stranden och glassa m.m. =)

Har rå mycket flis...
Men om du har "rå mycket flis" har du med säkerhet människor som förvaltar dina pengar och som du behöver ha en hel del kontakt med. Du kanske oroar dig för att de inte sköter sitt jobb, att dina pengar ska försvinna eller försnillas, vilket kan leda till stress och plötsligt sitter du där och mår dåligt fast du har "rå mycket flis"...

för mig är det skillnad på att vara rik(fri, men rationell, konsumtion) och ekonomiskt oberoende(fri, irrationell, konsumtion)

jag känner mig rik som kan köpa det jag vill köpa, men självklart skulle jag kunna vara rikare.. fast till vilken nytta?

om någon vill pyttsa på mig en miljard eller hundra för att göra mig ekonomiskt oberoende så säger jag absolut inte nej.. obegränsade tillgångar ger makten att förändra

det blev lite kaka-på-kaka här, tur att inte språkpolisen hann hit innan mig..

Last edited:
Jo visst är det så, men kommer man till det stadiet så har man för lite att göra så att man börjar oroa sig, och då måste man skaffa sig ytterligare en hobby =) men jag tror det beror lite på hur och om man var rik ifrån början eller inte. jag t.ex skulle inte palla att bli ekonomiskt oberoende och sluta jobba, skulle få krupp måste ha saker att göra och ha kompisar att dela, göra sakerna med, även fast en annan kanske finnansierar det hela. så visst köper jag att man kan må dåligt fast man är rik. så det bästa är nog att vara rik fast ingen vet om det :cool:

Rik är man väl när man har ett gott och meningsfullt liv, med alla delar man behöver för att känna sig älskad, lycklig och tillfreds? Jag känner mig rik när jag kan känna nyklippt gräs lukta, höra fåglarna sjunga och känna Polkas armar om mina axlar.
Pengar är bara ett elände vi har hittat på i modern tid.

Jag känner mig rik när jag kan känna nyklippt gräs lukta, höra fåglarna sjunga...
Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin säng, och allt det där. Men det är inte vad den här tråden handlar om och det var just därför jag förtydligade med rik i ekonomisk mening i första inlägget.

När man kan leva på räntan av sina tillgångar borde man ju kunna se sig själv som rik.
Eller snarare avkastningen av sina tillgångar. Håller med.

Last edited:
Rik är man väl när man har ett gott och meningsfullt liv, med alla delar man behöver för att känna sig älskad, lycklig och tillfreds? Jag känner mig rik när jag kan känna nyklippt gräs lukta, höra fåglarna sjunga och känna Polkas armar om mina axlar.
Pengar är bara ett elände vi har hittat på i modern tid.

:rolleyes:

När är man rik i ekonomisk mening?

Lätt fråga, lätt svar:

Rik (monetärt antar jag du menar?) är man när man har råd att uppfylla alla sina drömmar.

När man sedan gjort det... ja då är man andligen fattig istället...
(så hur man är gör så skiter det sig) :hihi

När man kan leva på avkastningen av sina tillgångar är en bra definition.
Man är också rik när man slutar bry sig om vad saker kostar för man kan inte shoppa så mycket att man blir pank (ok, det går säkert om man vill men..)

Håller med, min målsätning är att vara i den situasjonen före jag är 40. Svårt, men jag tycker man skall ha höga målsätningar.

Fast, har du ett hus utan lån, rätt uppvärming, en bil som aldrig strular och går billigt, har som största intresse att laga mat hemma själv och påta i trädgårn så behöver du inte ha så värst mycket på banken för att kunna leva på avkastningen av dina tillgångar...

Personligen tycker jag att man är rik den dagen man SJÄLV tycker att man är rik. Tycker man att man är rik när man kan spendera 10 000:- / månaden på krogen så är man det, tycker man att man är fattig när man har 10 bilar som är betalda, en lyxvilla, några sommarstugor lite här och där men är missnöjd för att man inte kan köpa sitt eget privatplan med en pilot och ett slott på franska riveäran, precis som alla ens kompisar har, då är man inte rik (även fast ANDRA tycker det...)

Ungefär på samma sätt som man kan vara rik på upplevelser, något som också är väldigt olika vad folk tycker...

Allting är relativt....

Rik är man om man kan göra det man vill utan att pengarna blir en begränsande faktor..

Rik är man när man bygger streetfighter på en 1098R enbart för att jävlas med folk... :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT