När är man körvan ?

Är inne på min 4e sässong och har rullat ganska många mil.

Känner mig som och är fortfarande kass på att köra snabbt och optimalt.

Men däremot man man ju köra kontrollerat och väldigt snabbt jämfört med övrig trafik med full koll...

Men vad är körvan liksom? förmågan att kunna köra säkert i laglig fart eller förmågan att kunna köra säkert i mc-fart. För det är ju som regel en jävla skillnad :D

Personligen använder jag normalt både fram och bakbroms efter bromsat omkull mig en enda gång när jag inte gjort det: Innan besiktning skulle jag testa bromsarna var för sig (på rak gata ingen trafik) bromsade för fullt bak, allt bra. Bromsade för fullt fram, hojen la sig på sidan.

Och upptäcker jag det går för fort i kurva bromsning enbart med bakbromsen. Det som hänt mig är att den börjar kana utåt med bakhjulet (vilket känns, lätta på bromsen lite) och hojen riktas in mot kurvan.
.
Rent teoretiskt är det lätt att se att ju lägre friktionen är mellan däck och väg (t.ex. vid regn), desto mer bromsning ska ligga på bakhjulet för kortast möjliga bromssträcka.

QUOTE]

För egen del skulle jag kunna demontera bakbromsen utan att det påverkade nånting. Brukar tvinga mig att använda den ibland för att inte oket skall ärja fast.
Att bromsa så mycket bak i en kurva att bakhjulet släpper känns på gränsen till riskabelt för mig. Föredrar nog att lägga ner mer och lita på fästet om det krävs.
Min bromsteknik i regn skiljer sig inte åt mer än att jag är mjukare i anläggningsögonblicket.

man får mer körvana när man kör mycke och på olika underlag men
det finns nog ingen som är ful lärd mc åkare man lär sej allt nått nytt :banana

Håller med dig, att köra olika hojar på olika underlag ger olika sorters färdighet.

Har man kört en del i regn/snö/blötalöv/sand-grus på väg så vet man känsligheten av försiktighet att börjar det kanna så dratar man omkul om man inte har färdiheten av att veta hur man ska göra i sitvasionen.

1500mil körde jag det första 4månaderna på moppe när man va 15on :D

Körda mil med mina år vet jag inte, men va mer aktiv för en jag e nu, har jag tur kanske det blir 100-500mil på 1år i dagens läge, fordon har la vart allt från moppe/cross/mc/bil/flygplan.

Man brukar la säja har man trillat så har man lärt sig något, eller har man aldrig gåttomkull så lär man sig aldrig.

Tror inte det har med hur mycket man kör, mer med hur mycket man pressar sig själv. En som gör 100 knäböj med 40 kilo kommer aldrig bli lika stark som en som knäböjer 100kg 10gånger... Med andra ord, träna för det du vill bli bra på istället för att åka runt och samla på mil som nå'n sorts trofé.

Om du vill köra säkert i trafiken är motorcykel fel fordon för det. Om du vill ha trafikvana bör du bli lastbilsförare. Vill du lära dig bromsa utan att vurpa, träna att bromsa så ofta du kan. Har lite svårt att förstå vad du menar med "körvana"...

Körvana är svårt att mäta eller sätta upp någon slags kvantitet på.

För ett par år sedan var första gången som det inte kändes bakvänt och konstigt att koppla med handen och växlar med foten när jag körde hoj de första gångerna på våren.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman