När är man körvan ?

25 år med A-kort i år :rolleyes:
Vet inte hur långt jag kört: Någonstans mellan 12000-40000 mil :)
Ändå en riktig nybörjare varenda vår, men jag blir snabbare och snabbare allt eftersom säsongen går.
Däremot märks det ordentlig skillnad de år jag har haft en vinterhoj, så jag har hållt igång på snön också.

Varje vår är jag icke körvan trots 15 säsonger. För oss som inte är begåvade med naturlig talang likt Motogp-förarna är körvana en färskvara. Tar 150 mil på våren innan jag slappnar av ordentligt i tekniska sektioner. Banåkning är effektivt att snabbt komma till "flytet".

Det där med banåka är verkligen någonting som alla borde göra! Varje gång jag köper mig en ny hoj drar jag ut på en banåkar dag. Bästa och säkraste sättet att lära känna den. Någonting som alla borde göra i början på året för att komma in i åkningen lite fortare :)

Att känna sig körvan är inget annat än en vanföreställning! Lite mer ödmjukhet inför sina egna "skills" gör nog alla gott :tummenupp

Själv kör jag fortfarande som en säck med skit efter 3år och några tusen mil på sadeln :huvet

Körvan är du när du inser att du inte är Körvan och har mycket att jobba på.
Hur ofta klotade Cralle / säsong?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Körvan vet jag inte om man någonsin blir. Men varje år får man börja om efter vinteruppehållet. Körvana verkar vara färskvara.

I år var första gången som avrostningen inte kändes ngt speciellt för mig men då har jag kört redan sedan i februari och tragglat körteknik varje gång jag varit ute.

Men oavsett hur van jag känt mig blir det alltid en del saker jag upptäcker när jag går ut på storbana eller en Knix när jag inte kört sådan på någon månad. Man glömmer mycket mellan gångerna :brinnerup

Är nog högst individuellt. Skulle dock vilja påstå att man är "körvan" när manövrar och undanmanövrar sitter i ryggraden och man slipper tänka för att genomföra. Ex. titta dit du ska, inte på hindret, motstyr vid undanmanöver osv...
Självklart är "körvana" inte bara förknippad med hur man framför hojen utan även riskkalykering, situationsbedömning osv osv (även om dessa naturligtvis hänger ihop).

Bromsade du enbart med framhjulet eller bromsade du också med bakhjulet?

Personligen använder jag normalt både fram och bakbroms efter bromsat omkull mig en enda gång när jag inte gjort det: Innan besiktning skulle jag testa bromsarna var för sig (på rak gata ingen trafik) bromsade för fullt bak, allt bra. Bromsade för fullt fram, hojen la sig på sidan.
Enbart frambroms använder jag endast vid lätt inbromsning eller mycket bra asfalt, hög friktion.

Och upptäcker jag det går för fort i kurva bromsning enbart med bakbromsen. Det som hänt mig är att den börjar kana utåt med bakhjulet (vilket känns, lätta på bromsen lite) och hojen riktas in mot kurvan.
.
Rent teoretiskt är det lätt att se att ju lägre friktionen är mellan däck och väg (t.ex. vid regn), desto mer bromsning ska ligga på bakhjulet för kortast möjliga bromssträcka.

Jag har bromsat med framdäck i kurva när jag hade Dunlop KR76 fram. För då kändes det när däcket började släppa. Innan det släppte. När jag senare av ekonomiska skäl bytte till ett standarddäck fram blev det en överraskning när det släppte fram oväntat för mig. Så jag har blivit försiktigare. Vågar inte längre bromsa med framhjulet i kurva. Trots att dagens sportdäck väl är väl så bra som 60-talets KR76.

Last edited:
Personligen använder jag normalt både fram och bakbroms efter bromsat omkull mig en enda gång när jag inte gjort det: Innan besiktning skulle jag testa bromsarna var för sig (på rak gata ingen trafik) bromsade för fullt bak, allt bra. Bromsade för fullt fram, hojen la sig på sidan.
Enbart frambroms endast vid lätt inbromsning eller mycket bra asfalt, hög friktion.

Hur dålig känsla i frambromsen hade du då ? Jag har aldrig lyckats låsa framhjulet på asfalt. Ninjan och motarden lyfte bakhjulet långt före framhjulet släppte och Africa Twinnen låste heller aldrig upp framhjulet, tror nästan jag lyckades med en stoppie på den oxo...

Brumsa under nedlägg kräver lite känsla, men jag är tveksam att bromsa hårt med bakbromsen i en kurva underlättar jättemycket. Risken är att man låser upp bakbromsen och lowsidar istället. Det är dock skillnad på hojjar. Sporthoj ger inte mycket med bakbroms, mest för viktfördelningen, medans en motard eller kromsläde har mer vikt på bakhjulet och faktiskt lyckas åstadkomma någon bromsverkan.

Grusåka är en annan femma ;)

Frambroms och nypa åt kräver en del teknik, och träning. Att låsa är inga problem alls (prova en ducce med monoblockbrembo fram...jisses vad aggressiva de bromsarna är på gatan), har själv provat det lite under instruktörsträning, gör man rätt och har lite feeling är det ju bara att släppa av lite på bromstrycket och börja om.

Felet många gör är att de har för mycket vikt på armarna (man håller sig fast med knäna, inte armarna) och tittar på framskärmen.

Upp med blicken, titta långt bort och ihop med knäna, avslappnade armar och lägg an bromstrycket gradvis, inte pang-på till max tryck, och glöm inte att släppa av lite på bromsen när farten sjunkit. :)

Eftersom det är lite bedömningsfråga hur mycket man kommer undan med, kan man aldrig träna bromsning för mycket... :mattias

En kompis till mig var som ca 20-åring instruktör inom FMCK dels utbildade dom 16-åringar som fick MC-kort men även äldre som skulle bli ordonnanser.

Detta året fick dom en elev som var i 50års-åldern och kört 2000 mil touring varje år de senaste 30 åren, vi kan kalla honom Sven.

Sven vägrade naturligtvis lyssna på instruktioner från ungdomar inte ens levt så längs som vad Sven kört hoj. Så Sven lyckades sällan heller med de körövningar som ingick i kursen och det hela slutade med att Sven var den enda som inte fick militärt förarbevis den sommaren.

Sven var alltså körvan räknat i mil och timmar men saknade ödmjukhet att vilja lära sig.

Det handlar alltså dels om att vilja utveckla sin åkkunskap rent tekniskt och dels om hur man kör de timmar man sitter på hojen för att träna sin körkänsla.

Rent teoretiskt är det lätt att se att ju lägre friktionen är mellan däck och väg (t.ex. vid regn), desto mer bromsning ska ligga på bakhjulet för kortast möjliga bromssträcka.
Broms med framdäck ger alltid bättre verkan än broms med bakdäck. Det är där tyngden hamnar när du trycker till (utom på Customhojar som har helt knas viktfördelning från början).

Däremot är risken att gå omkull mycket lägre när du använder bakbroms och får hjullåsning.

Men bäst teknik är att bromsa INNAN kurvan. I kurvan är det säkrast att lägga ner hårdare och GASA lätt. Då går hojen stabilast.

Last edited:
1600 mil på 5år e fan inte mycket. Sen finns det ifs de som aldrig blir bättre oxo.

man får mer körvana när man kör mycke och på olika underlag men
det finns nog ingen som är ful lärd mc åkare man lär sej allt nått nytt :banana

Att känna sig körvan är inget annat än en vanföreställning!

Håller inte med.. "körvan" i den här tråden verkar ha glidit över till att betyda att man är immun mot olyckor eller att man är förare på tävlingsnivå.

Jag har kört ett par tusen mil.. kör inte snabbast och inte bäst..
Men jag känner mig ganska van med att köra hoj.

Nuvarande hojen har jag kört 2 säsonger, och jag börjar känna mig ganska van med den också.

Så jag ser mig som en relativt van mc-förare. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att vurpa eller inte har väldigt mkt mer att lära mig.

Man behöver inte ligga på tävlingsnivå för att traggla körteknik.

Körvan anser jag att man är när man tränat bort de värsta felinstinkterna.
(Titta på "framhjulet", bromsa i kurva, släppa gasen plötsligt ngt oväntat händer etc. )

Last edited:
Håller inte med.. "körvan" i den här tråden verkar ha glidit över till att betyda att man är immun mot olyckor eller att man är förare på tävlingsnivå.

Nuvarande hojen har jag kört 2 säsonger, och jag börjar känna mig ganska van med den också.

Så jag ser mig som en relativt van mc-förare. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att vurpa eller inte har väldigt mkt mer att lära mig.

Nu tror jag iofs att körvan var ett väldigt dåligt ordval av TS, van blir man vid någonting så fort man själv föreställer sig att man gör det obehindrat. Det behöver absolut inte överrensstämma med verkligheten för alla runt omkring en...
Utan jag tror nog TS var ute efter det disskusionen har ebbat ut i, dvs. hur skicklig man är på att framföra fordonet. och så länge man inte är Rossi eller Stoner så tror jag nog att det alltid finns mer att lära sig :katt

tror inte du kan bli riktigt körvan med motorcykel när du har en lätt mc, du kan ta kurvor lättare än alla andra tunga hojar och är inte i närheten av samma accelerationer och hastigheter,

edit:
trafikvan är en annan femma

Last edited:
Svårt att säga. 'Körvan' känns som ett rätt krävande ord i mina öron. Så här tycker jag:

För att kalla sig körvan på ett fordonsslag så måste man vara inblandad i väldigt få incidenter och 'Jösses, det var nära'- situationer. För detta krävs:

1. Mognad
2. Trafikerfarenhet i allmänhet.
3. Erfarenhet av fordonet i fråga.

Om man måste sätta siffror på detta så säger jag:

1. 30 år gammal för grabbar.
2. Minst 10000 mil med bil eller motorcykel eller tungtrafik.
3. Minst 3000 mil på fordonet i fråga.

Last edited:

Reagerade också på samma sak. Körvana är ju inte att vara fullärd, utan att vara hyggligt van vid att köra hoj. Det blir du ganska snabbt om du sitter på samma typ hoj. Fullärd däremot blir du aldrig...fråga Rossis axel om du inte tror mig. Sedan kan jag lova dig att de allra flesta, även här på SH och inklusive mig själv, skiter på sig när hojen närmar sig grusbelagda vägar...då fryser man till is och den "körvana" och kompetens man så fint utövar på varm och torr asfalt är som bortblåst. Själv har jag t o m kommit på mig själv att försöka sätta ner fötterna i grusiga kurvor i över 70 blås i ren panik...som om det skulle hjälpa :död

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman