MossMan
Ny medlem
ok vad har du lärt dig då?
bromsa gör man
när?
och inte?
1. ABS är jäkligt bra

2. Bromsa innan kurvan

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ok vad har du lärt dig då?
bromsa gör man
när?
och inte?
Varje vår är jag icke körvan trots 15 säsonger. För oss som inte är begåvade med naturlig talang likt Motogp-förarna är körvana en färskvara. Tar 150 mil på våren innan jag slappnar av ordentligt i tekniska sektioner. Banåkning är effektivt att snabbt komma till "flytet".
Personligen använder jag normalt både fram och bakbroms efter bromsat omkull mig en enda gång när jag inte gjort det: Innan besiktning skulle jag testa bromsarna var för sig (på rak gata ingen trafik) bromsade för fullt bak, allt bra. Bromsade för fullt fram, hojen la sig på sidan.
Enbart frambroms endast vid lätt inbromsning eller mycket bra asfalt, hög friktion.
Broms med framdäck ger alltid bättre verkan än broms med bakdäck. Det är där tyngden hamnar när du trycker till (utom på Customhojar som har helt knas viktfördelning från början).Rent teoretiskt är det lätt att se att ju lägre friktionen är mellan däck och väg (t.ex. vid regn), desto mer bromsning ska ligga på bakhjulet för kortast möjliga bromssträcka.
Att känna sig körvan är inget annat än en vanföreställning!
Håller inte med.. "körvan" i den här tråden verkar ha glidit över till att betyda att man är immun mot olyckor eller att man är förare på tävlingsnivå.
Jag har kört ett par tusen mil.. kör inte snabbast och inte bäst..
Men jag känner mig ganska van med att köra hoj.
Nuvarande hojen har jag kört 2 säsonger, och jag börjar känna mig ganska van med den också.
Så jag ser mig som en relativt van mc-förare. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att vurpa eller inte har väldigt mkt mer att lära mig.
Håller inte med.. "körvan" i den här tråden verkar ha glidit över till att betyda att man är immun mot olyckor eller att man är förare på tävlingsnivå.
Jag har kört ett par tusen mil.. kör inte snabbast och inte bäst..
Men jag känner mig ganska van med att köra hoj.
Nuvarande hojen har jag kört 2 säsonger, och jag börjar känna mig ganska van med den också.
Så jag ser mig som en relativt van mc-förare. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer att vurpa eller inte har väldigt mkt mer att lära mig.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |