När är man körvan ?

MossMan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Hoj
RS125 -06
Nu har jag kört ca 1600 mil på tre olike cyklar och har sedan de ca 500 senaste milen ansett mig själv som körvan.
Men nu i helgen vurpade jag utanför Forsmark för att jag låste framhjulet ( märkte inte detta först efter jag blev kompis med asfalten ). Min farsa samt några andra äldre som var med vid tillfället sa att det är för att jag saknar erfarenhet.

Jag har åkt hoj i cirka fem år och som sagt avverkat ca 1600 mil.

( Btw, det var inte första gången jag vurpade. Men det var första gången jag ansåg att det var 100% mitt fel | singelolycka | )

Anser ni er körvana? ( skriv gärna hur långe eller hur långt ni har åkt )

Mvh

I Bike
för kanske 10-15 år sen sev nån att;"Jag åker hellre bakpå Cralle eller Olle Ohlsson som kör 500mil/år än nån som fraktar packväskor fram-och tillbaka till Alperna 2000il/år!"

Ganska talande...

500 mil. Ej körvan. Känner mig bekväm med cykeln men ibland "stelnar" man till. T.ex vid grushögar mitt i kurvor eller framhjulssläpp p.g.a olja eller annat. Jag är övertygad om att jag kommer att vurpa den dagen jag tror att jag kan skiten... då är jag väl ungefär halvvägs till riktig vana.

Men fullärd blir man aldrig.:)

när är du körvan?
när du lärt dig fysikens lagar ;)

låste du framhjulet i en kurva eller raktfram?

Trodde först att du menade när man man var "ett med kurvan" bonnigt körvan, hahaha

Jag läste det som körvan. Där man köper körv mä mos :D

Jag håller med bikecitatet tidigare. Körvana är nåt som kommer med tiden men olika tidigt. Inget som bara finns där när mätarn fyller tusen. Vissa kan ju trolla redan som nybörjare medans andra aldig blir särskilt skillade.

Men då har du ju förhoppningsvis vurpat klart nu, å skaffat en erfarenhet till :tummenupp

Jag har kört 5000mil på 10 år. Gör absolut färre misstag nu och känner att jag har koll på hojen när jag inte pressar.

Men körvan...nja :gnissla

2000 mil på 1,5 säsong och är helt nybörjare känns det som...

1600 mil på 5 år är absolut inte mycket. Och sedan vad det skulle betyda, körvan!?! Jag tycker att det är mycket varierande på olika situationer. Man skall alltid vara försiktig, jag har kört mc i 18 år nu och allt med jämnan kommer det situationer man inte kanske är beredd på.
Hoppas detta hjälpte lite :)

Men om det är singelolycka hur kan det då vara någon annans fel än ditt eget? har du anpassat hastigheten till underlaget? har du missbedömt kurva? har du bromsat fel?

Allt detta är körvana enligt mig när du kan anpassa dig samtliga omständigheter för att ej köra omkull.

Visst finns det omständigheter som gör att du ej kan förutse en olycka som t ex en osynlig dieselfläck. Tycker inte att man kan skylla på grus för då har du kört för fort för att ej kunnat se detta.

Jag kör hoj från någon gång i mars, även om det runt 0an tills det börjar snöa. Kör väl drygt 2000mil++ om året. Lägg till bil där jag kör minst lika mycket (ja jag spenderar större delen av mitt liv på vägarna :D)

Har kört i drygt 6 år (med A-kort) och X antal år innan på enduro/cross.

Har gått kurser med jobb och privat med totaltid/effektiv kurstid på runt 30 dagar.

Anser mig ej riktigt hundra på allt ännu trots detta....så 1600 mil på en 125a är EJ körvana...

Mitt tips till dig är att gå någon broms/kurvkurs för att nå lite högre höjder.

Last edited:
Stanna aldrig upp!

Kör man året runt, på vinterhalvåret på goa dagar. Då tycker jag mig känna körvana. De senaste vintrarna har ej inbjudit till körning, då har det försvunnit lite körvana. Själv känner jag god körvana efter en heldag på hoj. Kontra några korta kvällskörningar. Mängdträning i varierande miljöer gör gott! Toyman

Varje gång jag börjat känna mig van att köra har jag kraschat kort därpå :D så förhoppningen är väl att jag aldrig mer kommer känna så igen, således slipper jag krascha mer :fakta

Har kört motorcykel på väg i 19år (innan det på crossbana och en del på åkrar och i skogen). Kanske 12-15 utav dom åren avverkade jag minst 2500mil per år. Inkl i snitt 2-3 bandagar per år. Och kanske 8 av dom körde jag året om (bodde inne i stan). Något år var jag så aktiv att jag hade 12 heldagar på bana och några kvälls körningar.

Visst känner jag mig relativt van vid att köra hoj men fullärd är jag verkligen inte!

Att man är fullärd när man har kört totalt runt 1500mil låter helt osannolikt :)

Du vet inte var gränsen går om du aldrig vart över den. Så se vurpan som en del av din utveckling snarare än en motgång. Även den bäste kan hamna i skiten dessutom.

när är du körvan?
när du lärt dig fysikens lagar ;)

låste du framhjulet i en kurva eller raktfram?

I slutet av en " S " kurva.

Mjo, några kurser hade jag tänkt att gå.

Varje gång jag börjat känna mig van att köra har jag kraschat kort därpå :D så förhoppningen är väl att jag aldrig mer kommer känna så igen, således slipper jag krascha mer :fakta

Känns så sant just nu :)

Du vet inte var gränsen går om du aldrig vart över den. Så se vurpan som en del av din utveckling snarare än en motgång. Även den bäste kan hamna i skiten dessutom.
Helt klart att jag gör det, enda anledningen att man är lite sur är att det tar en sån jäkla tid med försäkringsbolaget. Vill juh ut och åka nu... :huvet

1600 mil på 5 år är absolut inte mycket. Och sedan vad det skulle betyda, körvan!?! Jag tycker att det är mycket varierande på olika situationer. Man skall alltid vara försiktig, jag har kört mc i 18 år nu och allt med jämnan kommer det situationer man inte kanske är beredd på.
Hoppas detta hjälpte lite :)

Hmm, tror jag har formulerat mig lite skumt. Jag har kört 1600 mil med min rs 125 ( på ca 2 år ). Jag ha kört cross/enduro( kx 125 först, sen 520sx | som jag prövade med motard kit sista sommaren | ) innan, gud vet hur många mil.

Har kvar däcken kvar btw, vill någon ha dem skicka ett pm.

Åkt hoj i fem år, och fortfarande 125:a? :va

Är 17, snart 18 ^^ Blir dock en Hornet 600 i höst ( troligen ).

Men då har du ju förhoppningsvis vurpat klart nu, å skaffat en erfarenhet till :tummenupp

Ja, kommer att sluta vurpa bara för att slippa tjaffsa med Länsförsäkringar.

Last edited:
1600 mil på 5 år är typ söndagsåka... 1000-2000 mil om året kanske man ska köra i alla tänkbara väder och underlag. Regn är nyttigt, då lär man sig köra mjukt. Grus likaså, då kan man se vad som händer när det sladdar lite osv..

Sedan kan du inte svänga innan du kört bana ett par vändor är jag ganska övertygad om.

Varje vår är jag icke körvan trots 15 säsonger. För oss som inte är begåvade med naturlig talang likt Motogp-förarna är körvana en färskvara. Tar 150 mil på våren innan jag slappnar av ordentligt i tekniska sektioner. Banåkning är effektivt att snabbt komma till "flytet".

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman