När är det rätt tid att köpa banhoj?

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Tjena,

Många utav hojjarna körs ju i någon serie och säljs väll inte förrän säsongens slut? :confused:

ser mig runt lite efter en ban/racehoj (600 el. kanske 1000) som går att rega för att t ex köra smc-kurser och gata under semestern.
(Eller kanske en gathoj som är prepad för bana och dubbla uppsättningar fälgar m m?)

WIMA's hoj var ju till salu men annonsen försvann igår. :huvet http://www.sporthoj.com/roadracing/rookie600/?do=forare&id=10


::Julleruff
 
Brukar ju säljas under lågsesong dvs efter sista tävlingen fram tills det drar igång igen i vår.

Men sedan så är det ju alltid några som säljer på grund av skador, bristande intresse eller :tuttar .

Håll ögonen öppna och sätt ut en annons så hittar du säkert något.

Lycka till / Oskar
 
Lägg en handpeng på min så får du den i toppskick, nyservad och nylackad i valfri färg efter sista ERF:et!
 
Sitter i exakt samma sits, velar fram och tillbaka och vet inte hur jag ska göra :confused:
Planerna för 2008 är att köra gata till viss del, men främst hinna med smc kurser och så många bandagar som möjligt :)
Letar runt efter en 600 rr.. Vissa talar för att köpa en bankittad hoj som är gatreggad, medan andra talar för att köpa en vanlig gathoj och sen ev. köpa kraschkåpor och lite annat smått.. Hur skulle ni ha gjort?
Till saken kanske hör att beroende på hur det går nästa år blir det förhoppningsvis förr eller senare licens och lite träning..

Grymt tacksam för svar :tummenupp
 
Sitter i exakt samma sits, velar fram och tillbaka och vet inte hur jag ska göra :confused:
Planerna för 2008 är att köra gata till viss del, men främst hinna med smc kurser och så många bandagar som möjligt :)
Letar runt efter en 600 rr.. Vissa talar för att köpa en bankittad hoj som är gatreggad, medan andra talar för att köpa en vanlig gathoj och sen ev. köpa kraschkåpor och lite annat smått.. Hur skulle ni ha gjort?
Till saken kanske hör att beroende på hur det går nästa år blir det förhoppningsvis förr eller senare licens och lite träning..

Grymt tacksam för svar :tummenupp

Men SMC kurser tillåter väl inte licensåkning! då faller rena bankittade hojen bort.
I annat fall så köp en hoj som är iordninggjord för bankörning så slipper du krånglet och kostnaden.

Vill du både köra hoj på bana och gata så köper du krachkåpor och monterar i lyset själv dessa kåpor.
Bandagar och fria träningar för licensåkare finns frän Mitten av April till mitten av av September.
 
När man har pengarna och det finns en bra hoj till salu.
På hösten brukar det finnas många hojar till salu, på våren oftast färre för de flesta köpt under hösten/vintern. Köp så ny årsmodell som man har pengar till är mitt råd, förutom skicket då såklart.
 
När man har pengarna och det finns en bra hoj till salu.
På hösten brukar det finnas många hojar till salu, på våren oftast färre för de flesta köpt under hösten/vintern. Köp så ny årsmodell som man har pengar till är mitt råd, förutom skicket då såklart.

Eller så lånar man till rubbet, som jag gjort. Men jag kanske inte är riktigt klok...å andra sidan undrar jag hur många som har råd att köpa sina hojar kontant?
 
Eller så lånar man till rubbet, som jag gjort. Men jag kanske inte är riktigt klok...å andra sidan undrar jag hur många som har råd att köpa sina hojar kontant?

Nu är jag kanske konservativ men jag hade aldrig klarat av att åka fullt ut på något som jag hade lånat pengar till, bara tanken av att stå med totalmulad hoj och lån kvar skulle ge mig mardrömmar.
 
Nu är jag kanske konservativ men jag hade aldrig klarat av att åka fullt ut på något som jag hade lånat pengar till, bara tanken av att stå med totalmulad hoj och lån kvar skulle ge mig mardrömmar.
Om du bara visste hur kul man kan ha i livet för lånade pengar :)
 
Eller så lånar man till rubbet, som jag gjort. Men jag kanske inte är riktigt klok...å andra sidan undrar jag hur många som har råd att köpa sina hojar kontant?

Även lånade pengar är pengar man har i handen ;) Skrev inte var pengarna skulle komma från ;)
 
Men SMC kurser tillåter väl inte licensåkning! då faller rena bankittade hojen bort.
I annat fall så köp en hoj som är iordninggjord för bankörning så slipper du krånglet och kostnaden.

Vill du både köra hoj på bana och gata så köper du krachkåpor och monterar i lyset själv dessa kåpor.
Bandagar och fria träningar för licensåkare finns frän Mitten av April till mitten av av September.

Jag menade inte licensköra på smc kurserna :tungan Smc kurser och "vanliga" bandagar i icke licensgrupper får bli en början.. Sen därefter bestämmer jag mig för om det blir till o fortsätta med mer sånt eller om det är läge att gå på licens :rolleyes:
När du skriver iordninggjort för bankörning, vad menar du då? Kraschkåpor, fjädring, osv..? (Helt okunnig i detta än så länge..)
Din rekommendation är alltså att köpa en gathoj och köpa till kraschkåpor, eller? :)
 
Jag menade inte licensköra på smc kurserna :tungan Smc kurser och "vanliga" bandagar i icke licensgrupper får bli en början.. Sen därefter bestämmer jag mig för om det blir till o fortsätta med mer sånt eller om det är läge att gå på licens :rolleyes:
När du skriver iordninggjort för bankörning, vad menar du då? Kraschkåpor, fjädring, osv..? (Helt okunnig i detta än så länge..)
Din rekommendation är alltså att köpa en gathoj och köpa till kraschkåpor, eller? :)

Köp en banhoj som är gatreggad.
Den är för det mesta extrautrustad med kåpor och annat och fjädringen brukar vara förbättrad. Så fort du kör allmänväg, bandagar eller SMC-kurser så ställer du bara på den och har minst trafikförsäkring (montera på lyse, blinkers regplåt vid gatakörning)

När man ska köpa.
Det finns ingen riktig säsong för det prismässigt (möjigtvis vintern), men på hösten vid säsongens slut så kommer dom flesta annonserna ut på hojar som ska säljas.
 
Last edited:
Sitter i exakt samma sits, velar fram och tillbaka och vet inte hur jag ska göra :confused:
Planerna för 2008 är att köra gata till viss del, men främst hinna med smc kurser och så många bandagar som möjligt :)
Letar runt efter en 600 rr.. Vissa talar för att köpa en bankittad hoj som är gatreggad, medan andra talar för att köpa en vanlig gathoj och sen ev. köpa kraschkåpor och lite annat smått.. Hur skulle ni ha gjort?
Till saken kanske hör att beroende på hur det går nästa år blir det förhoppningsvis förr eller senare licens och lite träning..

Grymt tacksam för svar :tummenupp

Mitt tips är att köpa en färdig race hoj och leta efter en som är regbar samt att du får med orginalkåporna (ifall du vill skruva på dom o köra gata).. Du får ofta med mkt delar då och några årsmodeller nyare för samma pengar jämfört med att köpa en gatcykel och "förstöra" värdet i den.
För omkull lägger man dom på bana förr eller senare..
Smc-kurser kan du köra med racekåpor bara cykeln är påställd och nummerskylten sitter på..
 
Back
Top