När är det dags att byta bromsbelägg?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Dum fråga kanske, men fortsätt läs......
Servade hojen för två år sedan - fick en kommentar om bakre belägg som ansågs slitna. OK, jag byter själv och köpte belägg - lyfte ut beläggen och kollade....... bara ca 1-1,5 nedslitna dvs 5mm kvar per sida. Naturligtvis bytte jag inte.
Nu var det dags för nästa service - fick en kommentar igen. Lugnt, jag har belägg hemma så det fixar jag. Lyfte ut beläggen - jo, något mindre än hälften är kvar och ca två mm innan de slitsade spåren är borta. Nu passar jag väl på att byta när prylarna är nere, men vad har ni andra för erfarenhet, får man kommentar från verkstäderna för att de skall kunna säga att de påpekat detta om man nu slarvar med bytet.
Och när byter ni själva?

Och när byter ni själva?
Verkstäder går ju runt på... service. Byter gör man själv när det börjar låta illa, besiktningen klagar eller om man inte har annat att göra under vinterhalvåret än att kolla bromsbeläggen. Det finns alltid en morgondag, tills man dör pga att bromsarna inte funkar på bästa krokvägen när Älge ställer sig i vägen.

Såvida man inte skall köra på semester eller bana med hojen utan bara vanliga dagsutflykter så är det ju lugn att slita ner beläggen rejält.

1mm säger väl provningen ifrån på, iaf i teorin (om jag inte missminner mig). Tror mina bakbelägg var fullständigt nedslitna när jag hade den på storservice senast

Jag skulle byta drivpaket vanligt verkstaden. Det höll 2000 mil till typ. De lever på att serva hojen.

Om du kör på bana så ligg steget före. I annat fall följ bara ordinarie serviceschema och rekommendationer.

Om du kör på bana så ligg steget före. I annat fall följ bara ordinarie serviceschema och rekommendationer.
Nu blir det nog "steget före" eftersom jag har plockat ner allt o haft belägg liggande i mer än ett år. Men av svaren kan man sluta sig till att - har man koll så kan man sträcka ut bytet till slitagevarnaren/spåret närmar sig "slutet"

Jag skulle aldrig byta ett belägg som är mer än 2mm och aldrig låta det bli under 1mm. Servar själv och kan därför ha mindre marginaler. Kör bara på vanlig väg.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT