När är däcket slut? Srtsmart markering.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Jag har såna problem med att se när däcket är slut. Mitt däck som sitter på är endast slitet på kanterna då det har gått 99% på bana.
Kan jag lita mig blind på markeringen eller har profilen roll också? Just nu ser däcket runt ut i mitten men på kanterna är slitaget större och det blir liksom en brantare backe där.

Om någon har en bild på ett sportigt gatdäck som är slut (som gärna gått på bana) får ni gärna visa bild.

däck.jpg

Jag tror att du gör det bra om du nöter slut helt på kanterna utanför markeringen.
Oftast sliter jag ner mest där kring markeringen, det är ju där man börjar lägga på mer o mer gas ut ur böjen.

Är däcket slut så kvittar det ju var det är slut! :fakta. Mina slicks på racemoppen är ju sällan slut på mitten, men jag byter ju iaf när dom är slut där dom används. Med gatdäcken är det ju tvärs om, dom slits ju trots allt mest på mitten, och slängs när dom är slut där.

Självklart spelar profilen roll. Slicks blir konstiga när dom är slut på sidorna och ser ut som en pyramid i profil, och gatdäck blir ju skumma när dom blir platta. I synnerhet när man är i gränsområdet mellan rund och platt blir det väldigt mysko respons från däcket, oavsett om det är ett sidoplatt slicks eller ett mittpåplatt gatdäck.

Du kan ju iofs översätta slicks till bankörda däck i ditt fall då :)

Profilen ser ju ut som ni säger, som en pyramid. Jag kör 2.00 tider på torpet med fr hög växel (ska åtgärdas i år) ur kurvorna så jag har ju inte de fetaste nerläggen fast inte de sämsta heller. Kurvhastigheten är min starka sida, inbromsning ochh utgång är mina svagaste.

Ska ut och löpträna nu men jag ska ta en bild och slänga upp på de däck som sitter på också så blir det lättare att fatta vad jag menar. =)

Nu har jag krängt av fälgen och tog en bild för att jämföra. Blir ännu tydligare när man ser hur ett nytt däck ser ut. Markeringen på höger sida börjar nästan på att bli jämn och profilen är ju inte nice längre.

däck2.jpg
Tycker jag gör helt rätt att byta inför Anderstorp den 10.e

Nu har jag krängt av fälgen och tog en bild för att jämföra. Blir ännu tydligare när man ser hur ett nytt däck ser ut. Markeringen på höger sida börjar nästan på att bli jämn och profilen är ju inte nice längre.

View attachment 357558
Tycker jag gör helt rätt att byta inför Anderstorp den 10.e

Ja det däcket ser urgröpt ut på högersidan, det är nog dags att byta det. Försök använd mer av hela däcket ser ut som du går på gas sent och hårt ur kurvorna då får man allt slitage på samma ställe. Försök gå på gas tidigare mjukt och fint så håller däcken längre och det går fortare är min erfarenhet.

Det här ERF-däcket är slut, vi valde att inte köra vidare på det :hihi

tajjer.jpg

Prova att gå upp en växel o ge på gas tidigare i kurvan för att utnyttja kantgreppet bättre, 2.00 på torpet ska inte misshandla ett däck på det viset? vilket tryck kör du?

Johansson:
Sjukt imponerad av hur du kan du se min körstil av en däckbild! =) Du beskriver exakt mina problem. Jag är för mesig med gas från apex til utgång. Väntar tills jag har hojen väldigt upprätt innan jag börjar ge gas. I år ska jag träna på att ge gas tidigare fast ändå mjukt o fint.

Draco:
Jag ligger redan en växel för högt på alla banor. Ligger på trean alla böjar utom sista på torpet. Däcktryck kör jag lite lägre än gata, ibland 2.1 istället för 2.9. Det är dock inte bara en bandag jag fått ur detta däck, snarare 7-8.

Last edited:
Fast det där däcket är ju som nytt på sidorna... :va

Ser ju knappt använt ut på kanterna. Erkänn bara att det är äkta chickenstrips ;)

Ja fasen, dels är jag nog en någorlunda fegis när det gäller ordentligt nerlägg, men framför allt är det fotot från förra sommaren då det mer eller mindre bara blev (tråkiga) transportsträckor med en stor och tung ryggsäck på ryggen. Nytt däck på vårkanten och minns inte däcket som ovanligt slitet, kanske hunnit med 150-200 mil, men så efter en körning på ca 25 mil (VBG-GBG-JKPG) kom jag hem och upptäckte däcket sådär. Blev att missa en tenta genom att stanna kvar i två dagar för däckbyte innan avfärd mot VBG igen :)

*edit* 25 mil den dagen, inte bara 25 mil på nytt däck och det såg ut sådär haha

Last edited:
Undrar om jag ska posta bild på mitt bakdäck efter 6 bandagar.... Ser fortfarande rätt bra ut ;) Regnåka sliter inte så mycket däck...

En liten fråga till: hur mycket påverkar slitage lättsvängdheten på däcket?
De sista bandagarna jag körde med detta däck var 3-4/9 på torpet förr säsongen och det gick så jäääävla dåligt. Kändes som jag stod still i kurvorna.

Om det är svårare att lägga ner med denna typen av slitage kommer jag byta mycket tidigare...

Kör du mest bana så kanske det vore idé att köra 600 alt 750 istället.. har kört alla sorter på torpet och gick bäst på 600:an. En fet highsider med 1000 satte sej i huvet på mej så därför var det lättare o köra 600 o våga vrida på mycket tidigare. en parentes....

Slitage har mycket att göra med fjädring. Så ställ in den korrekt också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT