När är däcken slut?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Är precis i begynnelsen av racingkarriären(!?) och är lite fundersam när det gäller livslängden på däcken.
Har inte ambitionen att bli världsmästare denna säsongen utan ligger mest och harvar på bana för att lära känna mina och hojens begränsningar.
Rullar nu på slicks som börjar närma sig slutet. Det finns ca 2-3mm kvar om man tittar på "slitagehålen" i däcken eller vad de nu heter.
Märkte också att bakhjulet började sladda i en del böjar vid kraftigt nedlägg och ganska mycket pådrag ut ur kurvor.
Är detta ett tacken på att däcken är slut eller kan man köra tills "hålen" försvinner helt?
Hur gör ni?

Mad Moose skrev:
När de ser ut så här

:hihi :hihi
Förfasiken mycke kvar på det där ju! Det är ju god för många mil till på landsväg. ;)

Jag vet inte, jag tycker de e nyttigt att rulla runt på halkiga däck också, så jag byter när dom e slut (när hålen e borta helt) :P Det gäller bak då, fram skare vara bett. Fast än en gång så är det väl olika sporter... Men jag kan tänka mig att en del rr-killar skulle må bra av att prova sladda nån gång också...

*Edit, jag har provat åka på däck som blive "glasade" när dom vart nära slutet, det räckte med att slå av för att bakändan skulle börja komma runt... Åker man på sånna däck bör man nog byta i tid, annars blir det rent farligt.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back