NÄra DÖden Upplevelse!!!

• Thread starter Thread starter granted79
  • Start date Start date

granted79

Guest
hej!
ville bara berätta om min första "riktiga nära döden upplevelse"!!
Ligger o kör nere i särö(gbg) o ska köra om 6-7 bilar på en lång raka,
så jag växlar ner o påbörjar omkörningen ha dessutom fri sikt i motsatta körfältet ,alltaså jag körde på en tvåfilig väg 90 väg var det!
iaf jag växlar ner o drar på o ligger typ i 220 km/h o plötsligt så börjar en v70 blinka o bara kastar sig ut o ska köra om,o då kommer jag som en raket o får tvärbromsa så att jag t.o.m låser bakhjulet så det e låst typ 100 meter lr nåt,
trodde att NU e det :död alltså men jag lyckas få "stopp" typ 3-4 meter från bilen som låg i 80-90 någonting.... trodde att hjärtat skulle hoppa ur bröstkorgen på mig ,men det slutade lyckligtvis bra men fan va jag var nära på o skita på mig!!
en sak e säker att jag har blivit en ERFARENHET MKT rikare kan jag säga!
nån annan som vill förtella om en likadan upplevelse??

Ta de lungt där ute, inte lätt som bilist att se en motorcyckel som kommer i 200+

Tur de gick bra

olaking skrev:
Ta de lungt där ute, inte lätt som bilist att se en motorcyckel som kommer i 200+

Tur de gick bra

nej jag vet att det inte var bilistens fel... dumt av mig o köra så fort men jag ville ju om snabbt... hi hi hi !
men man kan ju titta i backspegeln iaf o det tror jag inte han gjorde!!
men jag har lärt mig nåt nu iaf! :tummenupp

granted79 skrev:
hej!
ville bara berätta om min första "riktiga nära döden upplevelse"!!
Ligger o kör nere i särö(gbg) o ska köra om 6-7 bilar på en lång raka,
så jag växlar ner o påbörjar omkörningen ha dessutom fri sikt i motsatta körfältet ,alltaså jag körde på en tvåfilig väg 90 väg var det!
iaf jag växlar ner o drar på o ligger typ i 220 km/h o plötsligt så börjar en v70 blinka o bara kastar sig ut o ska köra om,o då kommer jag som en raket o får tvärbromsa så att jag t.o.m låser bakhjulet så det e låst typ 100 meter lr nåt,
trodde att NU e det :död alltså men jag lyckas få "stopp" typ 3-4 meter från bilen som låg i 80-90 någonting.... trodde att hjärtat skulle hoppa ur bröstkorgen på mig ,men det slutade lyckligtvis bra men fan va jag var nära på o skita på mig!!
en sak e säker att jag har blivit en ERFARENHET MKT rikare kan jag säga!
nån annan som vill förtella om en likadan upplevelse??
Man behöver inte köra 220 för att köra om 6-7 bilar, plocka några i taget så
har du bättre kontroll på vad bilisterna har för sig!
Jag vet att det låter besssermith men det är ett sätt att överleva på.

granted79 skrev:
nej jag vet att det inte var bilistens fel... dumt av mig o köra så fort men jag ville ju om snabbt... hi hi hi !
men man kan ju titta i backspegeln iaf o det tror jag inte han gjorde!!
men jag har lärt mig nåt nu iaf! :tummenupp
Många är ouppmärksamma, men fakta är att man är liten som en skit och kommer man i 200+ så syns man kanske inte den sekunden han kollar i spegeln, när han i godan ro vrider om ratten och är påväg ut så har du hunnit en jäkla bit.....
Skönt att det gick bra så du slapp ligga och ha ont :död
//Tobbe

Sånt där är aldrig roligt att uppleva. Jag räknar alltid med att bilar inte tittar i backspegeln när de vill köra om, vilket har gjort att man har överlevt ett par sådana incidenter.

BMW R90s skrev:
Man behöver inte köra 220 för att köra om 6-7 bilar, plocka några i taget så
har du bättre kontroll på vad bilisterna har för sig!
Jag vet att det låter besssermith men det är ett sätt att överleva på.

nej jag vet att jag inte behöver ligga så fort men jag var på lite köra fort humör.. :tummenupp
men jag hade alltså bara dom bilarna framför mig på en raka som e 2-3 kilometer lång o tänkte att jag tar dom samtidigt för jag hade fri sikt också.... men jág vet att hade det smällt så hade det varit mitt fel!! :tummenupp

tobbeviking skrev:
Många är ouppmärksamma, men fakta är att man är liten som en skit och kommer man i 200+ så syns man kanske inte den sekunden han kollar i spegeln, när han i godan ro vrider om ratten och är påväg ut så har du hunnit en jäkla bit.....
Skönt att det gick bra så du slapp ligga och ha ont :död
//Tobbe

ja jag vet d e ju mitt fel o jag har lärt mig en läxa nu verkligen o jag tackar nog gud för att man har någorlunda koll o hann o reagera såpass fort!! :)

Det var åtminstonde bra att du kom till den insikten att du "dummade" dig istället för att skrika(CapsLock) "IDIOTBILIST" ;)

Bilister är oberäkneliga djur. Man måste räkna med att dom svänger vänster eller kör om precis när man skall köra om!

Jag var med om något liknande förra året. Två bilar ligger efter varandra på lite två filig väg, när jag ser dom i mitten av en jätte raka. Så jag fortsätter lugnt i 150-200 och kör över på vänster sidan vägen. Precis när jag kommer i kapp kör killen längst bak ut och skall köra om. Han kör en M5:a och jag är övertygad om att han såg mig och skulle visa att han minsann kunde köra om före mig, och det kunde han också! fast efter en tvär bromsning från mig.

Värsta sorten är dom som kör halvsnabba bilar typ M3/M5 eller T4/T5 dom verkar alltid tro att dom skall ge MC:n rejält däng, och det slutar ju alltid på ett annat sätt…

frankof skrev:
Det var åtminstonde bra att du kom till den insikten att du "dummade" dig istället för att skrika(CapsLock) "IDIOTBILIST" ;)

ja men det var ju mitt fel.... o precis när det hände så blev jag inte arg o har inte blivit det idag heller för jag vet ju att jag "dummade" mig.... o största turen att vi inte krockade tycker jag nog för att det var en barnfamilj i bilen o jag skulle inte vilja ha några andra människors skador/liv på mitt samvete!

triple skrev:
Bilister är oberäkneliga djur. Man måste räkna med att dom svänger vänster eller kör om precis när man skall köra om!

Jag var med om något liknande förra året. Två bilar ligger efter varandra på lite två filig väg, när jag ser dom i mitten av en jätte raka. Så jag fortsätter lugnt i 150-200 och kör över på vänster sidan vägen. Precis när jag kommer i kapp kör killen längst bak ut och skall köra om. Han kör en M5:a och jag är övertygad om att han såg mig och skulle visa att han minsann kunde köra om före mig, och det kunde han också! fast efter en tvär bromsning från mig.

Värsta sorten är dom som kör halvsnabba bilar typ M3/M5 eller T4/T5 dom verkar alltid tro att dom skall ge MC:n rejält däng, och det slutar ju alltid på ett annat sätt…

ja man blir bara så grymt överraskad när det händer!

Volvon såg såklart dig inte... seriöst! Det är svårt att se en motorcykel bakom som kör för fort och samtidigt ska köra om väldigt vågligt.

granted79 skrev:
ja men det var ju mitt fel.... o precis när det hände så blev jag inte arg o har inte blivit det idag heller för jag vet ju att jag "dummade" mig.... o största turen att vi inte krockade tycker jag nog för att det var en barnfamilj i bilen o jag skulle inte vilja ha några andra människors skador/liv på mitt samvete!
Jag gav dig bara en komplimang för att du använde rätt sida av kroppen att tänka med (inte röven, som några ;) ) :tummenupp

Swedie skrev:
Volvon såg såklart dig inte... seriöst! Det är svårt att se en motorcykel bakom som kör för fort och samtidigt ska köra om väldigt vågligt.

seriöst jag vet att han inte såg mig!
det e ju det jag har skrivit. :)

frankof skrev:
Jag gav dig bara en komplimang för att du använde rätt sida av kroppen att tänka med (inte röven, som några ;) ) :tummenupp

ja man tackar komplimanger e alltid kul att få :)
:tungan

Tur att du klarade dig. Fick en sån där känsla av att man ska ta det lugnare hädanefter när jag körde ut i skogen och frontade ett träd för en vecka sedan. Kommer inte knäskrapa nåt mer på landsväg iaf. marginalerna är för små och när det skiter sig så svider det ordentligt. :död

Tur att du klarade dig. En nyttig erfarenhet fick du på köpet.

Det du råkade ut för är en klassiker. Om man ska köra om en bilkö är det nästan alltid någon som bryter sig ur kön och svänger ut framför. :kocko Därför är det säkrast att ALLTID köra om en i taget. Kör om en bil, kolla vad nästa tänker göra, kör om den, kolla nästa osv...

För att slippa såna upplevelser har jag börjat köra i trafiken som om jag kör tillsammans med blinda idioter (inte för att alla ÄR det, det bara verkar så ibland) och att jag är osynlig.

Under de premisserna kan man ju inte kräva något av medtrafikanterna, man anpassar sin körning därefter och förhoppningsvis lever man lite längre.

Det har funkat för mig (hittills).

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...