Myyycket orolig nu...

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
Okej, det var jag som hade fulla motorn med soppa i min -96:as gixxer 750, bytte olja (efter att jag tömt ut ca 8 liter soppa :skrämd ) tog ur stiften och körde runt så det blev tomt! körde en kvart, bytte olja+filter än en gång varpå den gick som en dröm! inte ett missljud! men NU minsann... den har stått ca 5 dagar sen jag var ute sist! när jag skulle provstarta nu efter jobbet så gjorde jag som vanligt, choke och tröck på starten! den gick runt ett varv och sen small det till rejält! ungefär som om man skulle drämma till med en slägga på en solid järnkub...
där gav jag upp och gick därifrån bara...
(provade inte att dra runt igen, vågade inte)

Är den död eller finns det något att göra, tro mig... den LÄT död
och vad kan ha hänt?!?

:notme

Vad hände efter smällen? Provade du att trycka på startknappen igen? De oljekylda kan få problem med startmotorkopplingen (generation 1) som slår och lever om, tillslut slår den loss skruven som håller startkransen och då måste man dra åt skruven med 156nm. Ja, jag har det problemet :rolleyes: Kan ju vara startmotorkopplingen som smäller på din, den kanske inte gillade bensin?

Det är inte så att en cylinder är full med soppa igen? Då blir det sk hydrolock som beter sig sådär.
Ta ur stiften och dra runt motorn med högsta växeln i (så ingen gnista tänder eventuell soppa)

Glömde säga att den samtidigt som smällen, tvärhögg, alltså slutade snurra på starten, det KAN ju vara så att en cylle är full med soppa igen men enligt Suzuki (har varit i kontakt med dom under två månader nu för div. fel) så kunde det vara soppakranen som jag nu har bytt!

Det jag tycker är mysko är hur dom kan mena att det kan rinna
igenom över 10 Liter bensin genom nålventilerna på så kort tid
som det var! borde inte dom täta mer än så??

Som det är nu så har jag lessnat på den här skiten och ska försöka häva köpet! eller byta till en annan hoj från dom!
en ny tusen kanske :p

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vad hände efter smällen? Provade du att trycka på startknappen igen? De oljekylda kan få problem med startmotorkopplingen (generation 1) som slår och lever om, tillslut slår den loss skruven som håller startkransen och då måste man dra åt skruven med 156nm. Ja, jag har det problemet :rolleyes: Kan ju vara startmotorkopplingen som smäller på din, den kanske inte gillade bensin?

Det har ju aldrig skramlat eller på något sätt låtit styggt om den förut! men tror du det skulle kunna vara så? och isf. vad kan ha tagit stryk?

att byta soppa kran är ju inte att fixa det igentliga felet (som är att nål ventilerna läcker)
okej du kan slippa att fylla cyllen genom att ha kranen stängd när du inte kör.
men felet är ju kvar!
jag rev isär mina fuggar 6 gånger innan jag fick ording på samma problem(inte roligt att ta bort å montera dom på 1100:an)
smällen som du beskriver skulle jag gissa kom från startkopplingen men inte pga dålig kunstruktion som på gen1 utan det enkla facktum att det blir tvär stopp när kolven försöker komprimera bensinen.

FIXA NÅLVENTILERNA INNAN NÅGOT GÅR SÖNDER!!

/Mattias

Har du riktig osis kan du böja vevstakar och annat billigt i motorn om man drar runt den med cylindrarna fulla av bensin.
Laga ordentligt innan det blir riktigt jobbigt.
Uppmuntrande va? :(

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...