myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich/BMW M Grand Prix of Styria

2 yammor top 3!?!
Vem såg det komma? :)
 
Jäklar vad tajt det är!

Blir väldigt intressant att se vart Dovi ska ta vägen nästa år. Känns fullt nästan överallt.
 
Last edited:
Dovi förlänger inte kontraktet med Ducati!!

Nu börjar det väl inte finnas så många styrningar kvar för 2021? Han kanske gör som Lorre & tar ett sabbatsår & tar nya tag 2022...

Eller så snyter han Crutchlow på Aprilian.

Ja, som britt i Team Aprilia verkar man ju inte rosa marknaden direkt så kanske bättre med Dovi än Cal ändå. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
 
I Q2
Alla 4 Yamaha ! :tummenupp
4 Yamaha
3 Ducati
2 KTM
2 Suzuki
1 Honda
Bra för Honda att de har Nakagami. :)

Är det 1a gången Remy Gardner toppar starten i Moto2 ?
 
Last edited:
Bra för Honda att de har Nakagami. :)

Hade det varit för några månader sedan så hade alla kollat snett på dig för att säga så, men idag instämmer jag helt! Han har blivit en av mina favoritförare på senare tid :tummenupp



Mera drama även utanför banan, denna gång Petrux vs. Aleix Esp.:
Clipboard Image.png
 
Last edited:
Nä. Bara ovan vid Red Bull Ring, och fuktigt väder, på MotoGP-hoj.
Så han har tagit det lite lugnt tror jag.

Det är väl en sanning med viss modifikation...Aprilia och KTM har ju inga så kallade ”concessions” och kan därmed i princip testa fritt så länge man håller sig till reglementet om max antal tillåtna däck (inte ett praktiskt problem).

Aprilia har ju haft det lite kämpigt med en flera månader lång ”lock down” medans KTM kunnat röra sig ganska fritt med ett stort antal testdagar både i Brno och på RBR. Med ordinarie racers såväl som testförare, så Binder lär nog ha lagt några hundra varv på RBR...

Annars lever vi ju numera i en uppochnervänd värld...Yamaha med total avsaknad av toppfart såväl som bromsar på en bana som anses kräva just det...och med flera förare som är sopslut...och alla fyra i Q2...
 
Hade det varit för några månader sedan så hade alla kollat snett på dig för att säga så, men idag instämmer jag helt! Han har blivit en av mina favoritförare på senare tid :tummenupp



Mera drama även utanför banan, denna gång Petrux vs. Aleix Esp.:
View attachment 455766

Såg ut som en ganska elak "inkörning" av Aleix framför Petrux.
Men ni som kör kan nog bedöma det bättre.
Jag trodde inte Petrux hade det i sig att visa fingret till en annan förare på det sättet så jag tror han var rätt upprörd...
 
Lite låg nivå av någon som är polisman...å andra sidan kommer ju ingen av dem att gå till historien för sina Nobelpris...
 
Det är väl en sanning med viss modifikation...Aprilia och KTM har ju inga så kallade ”concessions” och kan därmed i princip testa fritt så länge man håller sig till reglementet om max antal tillåtna däck (inte ett praktiskt problem).

Aprilia har ju haft det lite kämpigt med en flera månader lång ”lock down” medans KTM kunnat röra sig ganska fritt med ett stort antal testdagar både i Brno och på RBR. Med ordinarie racers såväl som testförare, så Binder lär nog ha lagt några hundra varv på RBR...

Fast vid privata testet i maj kunde han väl inte närvara pga restriktioner i Sydafrika? Har det varit fler tester sen dess, med MotoGP-piloterna vill säga?
 
Dovi förlänger inte kontraktet med Ducati!!

Inte förvånad. Känns lite som att Ducati har en historik av att inte sköta om sina piloter ordentligt. Stoner hade väl länge påpekat problemen med att få hojen att svänga, men eftersom han vann så sket de väl i att lyssna. Att det sen bara var han som kunde köra hojen var visst inte så viktigt. Melandri bad de gå till en hjärnskrynklare, för Stoner kunde ju köra hojen så då borde han med kunna det. Lorre fick skit för att det gick dåligt till en början, så där tappade de honom lagom till att han började prestera. Dovi har väl också fått sin del av kakan gällande offentlig kritik, så jag antar att han lackade ur till slut.

Nu börjar det väl inte finnas så många styrningar kvar för 2021? Han kanske gör som Lorre & tar ett sabbatsår & tar nya tag 2022...

Eller så snyter han Crutchlow på Aprilian.

Snor han Cals Aprilia så finns ingen britt med i cirkusen och då är frågan vad som händer med BTSports satsningar.
 
Fast vid privata testet i maj kunde han väl inte närvara pga restriktioner i Sydafrika? Har det varit fler tester sen dess, med MotoGP-piloterna vill säga?

Ja, de har testat med ordinarie förare både i Brno och på Red Bull Ring, och med testteamet i Misano. Officiell information efter som det måste anmälas i förväg, enligt reglementet.

Något som varit kraftigt ifrågasatt då vissa andra tillverkare lidit av lockdown eller reserestriktioner, något som bidragit till att en del saker frysts till 2021.
 
Inte förvånad. Känns lite som att Ducati har en historik av att inte sköta om sina piloter ordentligt. Stoner hade väl länge påpekat problemen med att få hojen att svänga, men eftersom han vann så sket de väl i att lyssna. Att det sen bara var han som kunde köra hojen var visst inte så viktigt. Melandri bad de gå till en hjärnskrynklare, för Stoner kunde ju köra hojen så då borde han med kunna det. Lorre fick skit för att det gick dåligt till en början, så där tappade de honom lagom till att han började prestera. Dovi har väl också fått sin del av kakan gällande offentlig kritik, så jag antar att han lackade ur till slut.



Snor han Cals Aprilia så finns ingen britt med i cirkusen och då är frågan vad som händer med BTSports satsningar.

Som Stoner sa, Ducati har inte råd att släppa en förare som Dovi. Nån gång måste de fatta att det inte är vindtunneln, utan föraren som vinner race.
En ganska tydlig sågning..


Om Dovi hamnar hos Aprilia eller checkar ut, det är frågan..
 
Ser hellre att Dovi drar till WorldSBK och blir den förste att kunna ta mästerskapet ifrån Rea :tummenupp
 
Tja, om jag valde förare mellan Cal och Dovi så är valet ganska lätt även om jag gillar Cal.
Men sedan har vi ju politik och pengar också.
Om Dovi blir kvar i någon cirkus hoppas jag det är i MotoGP.
 
Sjukt svårtippat! :)
Alla yammor, Rins&Mir, Dovi, Zarco, Miller, Pol känns som potentiella segrare.
Alla (utom möjligen Petronas?) är dessutom bra i blött.
I blött kommer också Petrux och Oliveira med i räkningen.
Och förstås Nakagami någonstans topp 4 och ner.

Blir bra det här! :tummenupp
 
Läste igår att Dovi hade bett sitt team att inte gå på förhandlingarna som ducati hade bjudit in till! Öppnar det dörren för Jörgens come back kanske?!
 
Läste igår att Dovi hade bett sitt team att inte gå på förhandlingarna som ducati hade bjudit in till! Öppnar det dörren för Jörgens come back kanske?!

Eller upp med en färsking från Moto2. En italienare såklart kanske..

Håller med ovanstående, om man som team kan välja mellan en som matar in feedback eller en som matar in klotade hojar till teamet så får det baseras på behovet; behöver cykeln utvecklas eller behöver mekanikerna tränas i att bygga ihop cyklar...


Tippar då;

1. Dovi
2. Rins
3. Morbidelli
 
Eller upp med en färsking från Moto2. En italienare såklart kanske..

Håller med ovanstående, om man som team kan välja mellan en som matar in feedback eller en som matar in klotade hojar till teamet så får det baseras på behovet; behöver cykeln utvecklas eller behöver mekanikerna tränas i att bygga ihop cyklar...


Tippar då;

1. Dovi
2. Rins
3. Morbidelli


Vi får se, tror dock att Jörgen ligger bra till faktiskt, dom har ju redan en ung kille i Miller:tummenupp
 
Dovi har ju dock aldrig varit en riktig toppförare. Han har ju alltid varit snäppet bakom de bästa, när han kört i samma team som dem.

Vi kan jämföra med Vinales, som har fått en del kritik här i trådarna för att han sällan rör sig uppåt i fältet, är dålig på att ta sig förbi även när han är snabbare.

Dovi är inte samma gällande omkörningar, men har en tendens att ta placeringar, och sedan tappa dem igen. Är kanske rädd att köra förbi, höja tempot för mycket, och sedan krascha. Har inte det där självförtroendet som hos en superhjälte, som de bästa har. Så han är ju i viss mån värd samma kritik som Vinales.

Ducati har nog aldrig sett honom som den självklara vinnaren.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top