Myterna kring raceställ/gatställ!?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Är sååå nära att beställa mig ett skinnställ just nu, men har blivit lite splittrad. I rubriken ovan syfter raceställ till kategorin helställ för huvudsak bana och gatställ kan vara helställ som är billiga!

Provade senast idag två olika typer av helställ. Första ut kostar 13000kr och det andra 7995 kr. Bägge är av märket dainese.

Dyra stället (strl 52) satt bra på mig. Suveränt över axlarna dock lite pösigt vid ljumskarna när man satt på en hoj, men så är väl alla ställen att det veckar sig lite där. Stod jag upp så var jag tvungen att knäppa upp dragkedjan för att överleva. Antar det töjer sig lite. Sträckte rätt bra i vertikalled mellan axlar och grenen dessutom vilket jag kan förstå är fullt normalt. Gick upp till en 54. Satt bättre i vertikalled vilket gjorde att skydden inte satt bra... alltså 52 is tha shit!!

Billigare stället kändes som det hade mera frihetsgrader (=högre skaderisk??). Betydligt sämre passning av skydden i axlarna osv sämre finish i allmänhet så att säga. Men visst fine.. det funkar.

Nu till frågorna. Ett helställ som sitter bra skyddar säkert mkt bra om man åker omkull på bana. Nu är jag en glad amatör. Troligtvis ger ett billigt ställ mig samma skydd i dem farterna jag kör som ett dyrt. Eller vad säger ni???
Kör man gata och krockar/far i i ett träd. Så spelar det troligtvis föga roll om jag har ett raceställ eller gatställ. Eller vad säger ni???
Kom igen hjälp mig besvara dessa frågor! Likaså ska det sträcka mkt i grenen, när man står upp eller ska jag byta modell på skinnställ kanske och leta något annat? Känns lite fånigt!

GOD JUL på er!
//KaliZ
187cm @ 80kg
 
Last edited:
Eru lång & räkig är det inte omöjligt att få lägga in lite skinn som en förlängning. Kanske 600-800 spänn max hos skräddarn, hoppa över biblioteksgatan.
 
Att du skulle klara dig med ett gatställ bara för att du är amatör å inte kör lika fort som raceputtarna är rent skitsnack. Om du går omkull i 130 eller 140 är helt skit samma, du måste ha bästa möjliga skydd iaf.
 
Alltså, det är ju inte värre att vurpa på bana, snarare tvärtom, lecahav och inte massa saker ivägen. Köp det värsta du kan ha råd med, när du väl går omkull behöver du allt skydd du kan få.

I ett raceställ som sitter bra ser man ut som ringaren i notre dame så fort man klivit av hojen. Huvudsaken det passar när du sitter på cykeln, det är ju det det är gjort för.
 
Last edited:
Välkommen in i de räk-ryggarnas värld, köp ett helställ!
Superb passform och man kan oroa sig för annat istället :tummenupp
 
Japp, det förstår jag också. Mesta möjliga skydd är ju givetvis det bästa om man vurpar. MEN är raceställen genomgående bättre på alla dessa punkter? Visst passformen har ju en j-kligt stor betydelse... men tycker att man lägger i onödigt mkt stretch-mtrl i vissa. Dessa material är kanske inte helt optimala om man drar i någonting... :va

F-n att man ska ha sån räk-kropp alltså. Det sitter ju kanon upptill!!! Men hade behövt någon lite smalare runt midjan. Längdmässigt så stämmer det säkert. Sträcker i grenen och man ser ut som "ringaren" som ni skrev här ovan. :tummenupp

Inga andra åsikter? Vad jag är ute efter är ett säkert ställ och inte ett som ser snabbast ut!

//KaliZ
 
Skinnställ kan inte likställas med raketforskning direkt...

Köp det du tycker är mest prisvärt, komfortabelt, passar bäst eller av annat skäl beroende på vad du värderar högst.
 
Det ska vara tight och bra passning. I sommras när jag la mig så trots att min ställ sitter ganska tight så hade jag ett helt ställ på armen men när jag tog av mig det så blödde jag på underamen pga att jag glidit i armen på skinnstället.

Smörj stället så mjuknar det och anpassar sig bättre till din kropp. Att ha helställ på gata är sådär ur fika synpunkt men ur säkerhets synpunkt kan det nog vara bättre.

Tror det finns en regel inom RR som säger att om stället är delat skall det ha metallkedja men det kanske alla har idag?
 
Det ska vara tight och bra passning. I sommras när jag la mig så trots att min ställ sitter ganska tight så hade jag ett helt ställ på armen men när jag tog av mig det så blödde jag på underamen pga att jag glidit i armen på skinnstället.

Smörj stället så mjuknar det och anpassar sig bättre till din kropp. Att ha helställ på gata är sådär ur fika synpunkt men ur säkerhets synpunkt kan det nog vara bättre.

Tror det finns en regel inom RR som säger att om stället är delat skall det ha metallkedja men det kanske alla har idag?

Okaj en fråga där nu då. Om jag av någon anledningen toktröttnar på sporthoj. Hur är det att köra motard med att race-ställ avsett för sporthojar och inte motard hojar? Går det? Stryper man blodet till armar och ben och kanske även huve av att sitta mera upprätt??? :va
 
Okaj en fråga där nu då. Om jag av någon anledningen toktröttnar på sporthoj. Hur är det att köra motard med att race-ställ avsett för sporthojar och inte motard hojar? Går det? Stryper man blodet till armar och ben och kanske även huve av att sitta mera upprätt??? :va

Jag har åkt hela sommarn motard med mitt vanliga helställ. Både gata och bana. Hunnit bli ett par krasher och det har funkat bra. Visst det sitter inte snusktight på mig, men näst intill.

Funkat jättebra!
 
Okaj en fråga där nu då. Om jag av någon anledningen toktröttnar på sporthoj. Hur är det att köra motard med att race-ställ avsett för sporthojar och inte motard hojar? Går det? Stryper man blodet till armar och ben och kanske även huve av att sitta mera upprätt??? :va

Svarar samma som micke. Det går bra. Underhåller man stället och smörjer det så blir det mjukt och anpassar sig lite som sagt.

Sen med ett tight helställ brukar man få en redig kameltå, men det gillar tjejerna :tuttar

:fakta
 
Last edited:
Köp ett skräddarsytt så sitter det perfekt.
Pengarna är det sista du tänker på när du kasar asfalt.
 
Jag köpte ett tajt ställ, jag orkade aldrig med att det skulle anpassa sig, fick sälja. Det stramade så jag hade jobbigt att krypa ihop bakom kåpan, kändes som blodtillförseln avtog. Det var ganska ok när man stod, men när man satt på hojen var det som sagt jobbigt. Jag gick upp en storlek och glädjen kom tillbaka.

/Per
 
Är det tävling du ska köra så gäller de bättre grejorna, men för gata och om du har lite förstånd i behåll klarra du dig med billigare grejor, se till att ha ett bra ryggskydd bara.

Det finns de som har hjärnan med sig när de är ute och kör och visst kan vi dö pang bom vi med, men lite förnuft och försiktighet har räddat mig många gånger mer än det värsta skinnställ ni kan hitta, de är inte rustningar som en del tycks tro.
 
Till landsvägskörning skulle jag helt klart köpa ett delat ställ.
All stretch som är i raceställen gör att det blir ganska kallt att åka landsväg, speciellt vår och höst.
 
Okaj en fråga där nu då. Om jag av någon anledningen toktröttnar på sporthoj. Hur är det att köra motard med att race-ställ avsett för sporthojar och inte motard hojar? Går det? Stryper man blodet till armar och ben och kanske även huve av att sitta mera upprätt??? :va

Jag har kört en säsong Retta och en säsong SXV550 med mitt tudelade Berik, det funkade friskt till båda dessa, ganska olika, körställningar.
Ett tvådelat med en manlig dragkedja på mitten känner jag mig trygg med iaf, så kostar de ju bra mycket mindre.
 
Okaj nu har man slagit till. Ett styck helställ 9000kr! :näsblod Känns onödigt dyrt för dem få mil jag köra på en säsong men försöker motivera köpet på följande punkter.

- Tajt och bra passform
- Skydden sitter där dem ska. Garanterat även vid krash.
- Utrustning går upp några procentenheter efter nyår
- Snyggt

Med andra ord. Det som vägde mest var att jag "inbillar" mig att man har större chanser i ett tajt helställ än i ett bekvämt tvådelat vid en ev krash. Sedan om man då lägger 7000lök på ett helställ eller 9000lök på ett raceställ känns som det kvittar så därför blev det racestället men rejäla axelskydd!!!

Ambitionen är att aldrig testa säkerheten i det. Men skulle olyckan väl vara framme så kanske gör detta stället jobbet bättre. Det får man troligtvis aldrig reda på men iaf.

Vet inte varför jag skriver detta. Söker väl mest bekräftelse att jag gjorde rätt val :D Men knappt troligt så många lär ha några invändningar i ett sporthojsforum.

Tror färgsättningen är enligt bilden. Men är inte säker. Har inte sett det ännu!

Kör lugnt gott folk!
//KaliZ
 

Bifogat

  • skinn.jpg
    skinn.jpg
    33.1 KB · Visningar: 88
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top