Myten om "utanförskapet"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I dessa tider är det intressant att se att vartefter London-bombarna identifierats så visar det sig att det var inga lakan-klädda, nyimporterade mördare utan mysiga muslimer och en av dem var en engagerad hjälplärare, i en till synes icke-muslimsk skola.

Har man inte matats med "fakta" om att de flesta terrorister, och framför allt självmordbombare då, är så fruktansvärt desperata och egentligen drivs de inte alls av ideologi? (Även på detta forum har ju den åsikten vädrats friskt).

Kanske är det dags att ändra problemskrivningen? Kanske inte alls problemet är att en del upplever sig leva utanför samhället? Kanske är problemet att en del hatar västerlänningar för att de är västerlänningar, men framför allt för att vi inte vänder oss mot samma Mecka som de själva gör.

Jag hade ju visserligen min uppfattning klar redan innan detta hände, så för mig förändrar det inget. Men från och med nu kanske man kan slippa höra att det är "desperation och utanförskap" som föder rasistiska mördare.

Markus skrev:
I dessa tider är det intressant att se att vartefter London-bombarna identifierats så visar det sig att det var inga lakan-klädda, nyimporterade mördare utan mysiga muslimer och en av dem var en engagerad hjälplärare, i en till synes icke-muslimsk skola.

Har man inte matats med "fakta" om att de flesta terrorister, och framför allt självmordbombare då, är så fruktansvärt desperata och egentligen drivs de inte alls av ideologi? (Även på detta forum har ju den åsikten vädrats friskt).

Kanske är det dags att ändra problemskrivningen? Kanske inte alls problemet är att en del upplever sig leva utanför samhället? Kanske är problemet att en del hatar västerlänningar för att de är västerlänningar, men framför allt för att vi inte vänder oss mot samma Mecka som de själva gör.

Jag hade ju visserligen min uppfattning klar redan innan detta hände, så för mig förändrar det inget. Men från och med nu kanske man kan slippa höra att det är "desperation och utanförskap" som föder rasistiska mördare.

Finns nog folk från alla samhällen och klasser som kan formas att få hemska värderingar och utföra vansinniga illdåd.
Jag hörde en liten historia om helt vanliga män som haft helt vanliga familjer och helt vanliga jobb som på några år formades om så att de till slut deltog i att planera och utforma anläggningar där de stoppade folk i ugnar... Och dessa elakingar hade inte ens turban eller skägg... De var dessutom blåögda och blonda...

Att det finns en hel del problem inom de muslimska leden är nog ingen nyhet för någon men det är fortfarande illavarslande att tro att alla muslimer sympatiserar med handlingar som denna... minns jag inte fel så gick Englands högsta muslimska ledare ut och fördömde attacken och dessa ledare borde väl vara mer synonyma med den musliska befolkningen än den grupp avarter som självmordsbombarna tillhörde?!

....Jag tycker inte Amerikaner är synonymt med KKK bara för att alla KKK-anhängare är Amerikaner...

london375.jpg

Markus skrev:

Vem har sagt att desperation och utanförskap är det som driver självmordsbombare? WTC var ju faktiskt flertalet från välordnade familjer, hög utbildning etc etc. Jag vet inte varifrån du får dina "fakta" men jag tycker väl snarare att det skrivits precis tvärtom, att vem som helst kan bli terrorist med rätt (fel) förutsättningar.

Håller annars med att de som genomför såna här terrordåd förmodligen har nån form av "hat mot västerlänningar" men det säger ju ingenting förutom om just de personerna.

-edit- det här måste ha varit en flamebait, eller?

korvgubbe skrev:
Finns nog folk från alla samhällen och klasser som kan formas att få hemska värderingar och utföra vansinniga illdåd.

Nu undviker du faktiskt ämnet, vilket primärt var att man inte kan skylla sådana här dåd på uranförskap, segregation, desperation eller klasskillnader - vilket ofta görs.

korvgubbe skrev:
... illavarslande att tro att alla muslimer sympatiserar med handlingar som denna...

Det tror jag inte, och det har jag inte uttalat mig om. Jag tror dock att många, många fler gör det än vad pk-media försöker göra gällande.

korvgubbe skrev:
minns jag inte fel så gick Englands högsta muslimska ledare ut och fördömde attacken och dessa ledare borde väl vara mer synonyma med den musliska befolkningen än den grupp avarter som självmordsbombarna tillhörde?!

Oavsett om han verkligen fördömer eller inte så har han ju inget annat val än att fördöma, man kan inte avgöra seriositeten i och med detta. Hade han däremot veckan innan uttryckt stöd för UK:s befrielseaktion i Irak så hade det varit trovärdigt att han sympatiserade mer med UK än med extremisterna.

Coola Ola skrev:
Vem har sagt att desperation och utanförskap är det som driver självmordsbombare?

Jag vet inte exakt vem, men så snart Israels terrorgranne börjar härja så babblar man från vänsterns håll att det beror på förtryck.
En del på forumet har idogt hävdat det också, du vet säkert ungefär vilka det är;)

Coola Ola skrev:
Vem har sagt att desperation och utanförskap är det som driver självmordsbombare? ...

Jag. Detta gällande självmordsattacker i Israel/Palestina-konflikten, tveksamt om de är av samma skrot och korn som londonbombarna.

Markus skrev:
Jag vet inte exakt vem, men så snart Israels terrorgranne börjar härja så babblar man från vänsterns håll att det beror på förtryck.
En del på forumet har idogt hävdat det också, du vet säkert ungefär vilka det är;)

Ja, i slutändan beror nog de flesta terrorbombningar på förtryck eller åtminstone en känsla av förtryck hos de som utför bombningarna. Det i sig behöver inte innebära desperation eller avsaknad av ideologi. Bombmännen själva kan ha planerat och tänkt över vad de ska göra mycket noga och kanske helt i enlighet med någon ideologi.

Palestina är dock ett specialfall då det handlar om ett ockuperat land utan andra möjligheter att slå tillbaka med våld än terrorbombningar. Precis så som judar bosatta i nuvarande Israel gjorde innan de fick sin judiska stat, för övrigt. I london var det ju inte fråga om att befria sitt land från en främmand ockupationsmakt.

t-rex skrev:
...tveksamt om de är av samma skrot och korn som londonbombarna.

Samma ideologi
Samma religion
Samma mål
Samma tillvägagångssätt

Ja, skillnaderna är verkligen inte speciellt tydliga om det finns några.

Markus skrev:

palestinska självmordsbombare har mig veterligen aldrig sprängt sig själva i syfte att upprätaa någon form av islamskt kalifat som Al Quaida... På vilket sätt skiljer palestinernas kamp sig från IRA:s? (Förutom att Irland inte är förtryckt eller avskillt från omvärlden med murar, stängsel och vaktposter...)

korvgubbe skrev:
Jag hörde en liten historia om helt vanliga män som haft helt vanliga familjer och helt vanliga jobb som på några år formades om så att de till slut deltog i att planera och utforma anläggningar där de stoppade folk i ugnar... Och dessa elakingar hade inte ens turban eller skägg... De var dessutom blåögda och blonda...

Det tog väl rätt mycket mer tid än några år (fanns ju lite andra värderingar hos gemene man på den tiden, även i Sverige), med det påbörjades ju i större skala med katolska kyrkans godkännande så det är en intressant liknelse.

sweborn skrev:
Det tog väl rätt mycket mer tid än några år (fanns ju lite andra värderingar hos gemene man på den tiden, även i Sverige), med det påbörjades ju i större skala med katolska kyrkans godkännande så det är en intressant liknelse.

På tio-15 år han man ju tydligen med en hel del..... beror på var man börjar räkna iofs men fdet var ju inte förän 1933 som farbror mustage tog makten i tyskland..

...och du tror Al Quaida träffades första gången över en fika den 9 september 2001? :rolleyes:

Menar du att vatikanen tyckte det var helt ok att kasta folk i ugnar? :va

Last edited:
Markus skrev:
Samma ideologi
Samma religion
Samma mål
Samma tillvägagångssätt

Ja, skillnaderna är verkligen inte speciellt tydliga om det finns några.

Vi kan nog redan nu, för att undvika en jättelång tråd med upprepningar från andra trådar, vara överrens om att vi inte ser på det på samma sätt.

Dock; på vilket avgörande sätt delar de ideologi och mål?

t-rex skrev:
Vi kan nog redan nu, för att undvika en jättelång tråd med upprepningar från andra trådar, vara överrens om att vi inte ser på det på samma sätt.
Det är en bra idé faktiskt, speciellt eftersom jag ska smita tidigare idag. :tummenupp

t-rex skrev:
Dock; på vilket avgörande sätt delar de ideologi och mål?

Båda vill föra heligt krig i islams namn (ideologi) och båda vill fördriva otrogna (målet).

Dagens boktips: Christoph Reuter-"Helt vanliga män"

Edit: Browning heter han, men som bonus så får ni Reutertipset också "Med livet som vapen". Vilken borde vara synnerligen intressant för tex Markus som verkar intresserad av ämnet(Obs, inga dolda pikar, sarkasm eller ironi i denna mening).

Last edited:
Nu är jag kanske lite trög men jag förstår inte att det skulle vara ett motsatsförhållande mellan "hatar alla västerlänningar" och utanförskap.
Så jag tänkte att man kanske kunde titta runt lite för det finns säkert folk som har studerat detta lite mer än oss.
Givetvis visade det sig vara så!
Två lite kul länkar kan vara:
http://www.stetson.edu/~mmcfarla/extreme.html

och
http://www.causes-of-terrorism.net/

Den senare nämner bland annat om totalismen, d.v.s. "Jag vet vad som är rätt och det finns grupper som per definition är onda!" (eller på annat sätt mindre värda!)

Det är tur att man inte möter sådana hållningar här! Det skulle ju betyda att man kognitivt fungerade väldigt likt de extrema.

Förresten är jag också enig i att om en muslim fördömmer attackerna kan man inte lita på! Hade jag inte vetat bättre så hade jag ju sagt att han tillhörde en av dem mindre värda grupperna... Det är BARA kristna som på allvar fördömer terrorism, å då räknar jag givetvis inte in trädkramande kommunister i den gruppen!

Markus skrev:
Båda vill föra heligt krig i islams namn (ideologi) och båda vill fördriva otrogna (målet).

Och vad fick Israelerna att ockupera marken och varför fördrevs palestinier från vissa områden?

För att man ansåg sig ha "ärvt" marken(ideologi) från Jakob/Abrahamm och ville återta den och för att Israels barn skulle få komma hem till sitt land(målet)?!

Last edited:
korvgubbe skrev:
På vilket sätt skiljer palestinernas kamp sig från IRA:s?

Inte alls va? :va

korvgubbe skrev:
(Förutom att Irland inte är förtryckt eller avskillt från omvärlden med murar, stängsel och vaktposter...)

5% (+- 2 %-enheter) är mur, resten är typ staket. Plus att det omgärdar inte hela Palestina. :mattias
Bara så du vet. :tummenupp

korvgubbe skrev:
Och vad fick Israelerna att ockupera marken och varför fördrevs palestinier från vissa områden?

Vilken tidsperiod pratar du om nu? ~1948?
Israelerna öppnade inte upp med att fördriva Palestinier, de fördrev de som försökte störta Israel. De som inte försökte störta Israel fick bo kvar, och gör det än i dag och lever i harmoni med Judarna.

Chris Ash skrev:
Dagens boktips: Christoph Reuter-"Helt vanliga män"

Edit: Browning heter han, men som bonus så får ni Reutertipset också "Med livet som vapen". Vilken borde vara synnerligen intressant för tex Markus som verkar intresserad av ämnet(Obs, inga dolda pikar, sarkasm eller ironi i denna mening).

Vad har de för filosofier då?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...