Myten om svininfuensan - nu har biverkningarna kommit

Det enda som var rätt säkert när det begav sig var att vaccinet var säkert. Ingen visste hur farlig influensan skulle bli.

Har haft möjligheten att jobba tätt ihop med infektionsavd med de som jobbar som smittskyddsöverläkare etc och jag tror inte att de går på den lätta finten från läkemedelsbolagen eller från Aftonbladet. Ett tag var läget väldigt ovisst om vad som skulle hända, men där det ända säkra var att vaccinet var väl testat för att användas.

Hela världen gick ju på den finten så de behöver ju inte känna sig ensamma..

Är det osäkert läge och ena sidan pumpar in pr-pengar så är utgången rätt lätt att förespå.

Hur kan du påstå att det var så tvärsäkert när vaccinet inte ens var testat när det såldes? :va

Hela världen gick ju på den finten så de behöver ju inte känna sig ensamma..

Är det osäkert läge och ena sidan pumpar in pr-pengar så är utgången rätt lätt att förespå.

Hur kan du påstå att det var så tvärsäkert när vaccinet inte ens var testat när det såldes? :va

Du, har du aldrig tänkt på att kanske vaccinet redan fanns klart för försäljning, men att det inte fanns en marknad för det?

Så dom skapade en.:foliehatt

En studie på runt 500 pers i varierande åldrar gjordes innan det släpptes.

Du, har du aldrig tänkt på att kanske vaccinet redan fanns klart för försäljning, men att det inte fanns en marknad för det?

Så dom skapade en.:foliehatt

En studie på runt 500 pers i varierande åldrar gjordes innan det släpptes.

Kommer ihåg att tidningarna skrev att studien (som hela tiden blev framflyttad) skulle göras efter vaccineringen.

Men det kanske var den Europeiska? :va

Det enda som var rätt säkert när det begav sig var att vaccinet var säkert. Ingen visste hur farlig influensan skulle bli.

Har haft möjligheten att jobba tätt ihop med infektionsavd med de som jobbar som smittskyddsöverläkare etc och jag tror inte att de går på den lätta finten från läkemedelsbolagen eller från Aftonbladet. Ett tag var läget väldigt ovisst om vad som skulle hända, men där det ända säkra var att vaccinet var väl testat för att användas.

En vanlig kommentar man hör är att "en vanlig influensa dödar fler". Visserligen sant, men den vanliga brukar bara förkorta livet för de redan gamla och riktigt sköra människorna. Den nya varianten kan tom drabba en som fortfarande kan köra hoj eller ligga...

Skulle vara intressant att se vilka som avstår grundvaccineringen för sina barn pga riskerna. Det borde ju vara en del foliehattar som anser det som onödigt. Den frågan ska dock bara besvaras av folk som är föräldrar, eftersom innan barnen är födda så brukar man ha en massa bra svar. När man har barn så är det slut på visdomen....

Japp, spanska sjukan inträffade tex inte..... Men det är klart att det är extremt enkelt att sitta och skrika "hysteri" efteråt när man vet hur det gick. Jag hade fö inte tänkt vaccinera mig, men fick flunsan innan i vilket fall, den var faktiskt jäkligt elak, först var den som en ovanligt mild influensa i några dagar men sen satt det länge djupt ner i lungor och luftrör och det tog nog sex-sju veckor att bli helt frisk. Men jag gissar att symptomen varierade kraftigt.

Vaccinet var enligt vad jag läste från flera källor inte helt testat enligt den standard som normalt tillämpas för läkemedel, och det var ju jäkligt märkligt hur det mörkades kring det samt med friskrivningar från ansvar.

Jag tillhör ingen riskgrupp och har ingen omkring mig som tillhör en riskgrupp. Därför var min bedömning att i min livssituation var det en större risk att ta det än att avstå.

Hade jag däremot haft småbarn hemma, eller om jag hade umgåtts med äldre eller svaga personer, hade jag tagit sprutan.

Man får göra sin egen bedömning. Statens, sjukvårdens och medias uppgift, är att ge oss bästa tänkbara beslutsunderlag, samt att stötta dem som av olika orsaker inte kan anses vara fullt beslutsförmögna. Där tycker jag de nämnda instanserna gjorde ett jävligt dåligt jobb. Detta även om man räknar bort kvällstidningarna, där ett riktigt jävla uselt journalistiskt arbete faktiskt är vad man kan förvänta sig, varför man får skylla sig själv om man läser dem och tror på vad som skrivs.

Sen fick jag skiten också, enligt vad de trodde på sjukvårdsupplysningen efter ett förhör om symptombilden. För mig var den lindrigare än de flesta andra influensor, bortsett från att man hostade satan. När man vaknar av att man hostar så det knakar i revbenen är det lite jobbigt, liksom... :)

Last edited:
Nästan alla jag känner som tog vaccin blev lätt sjuka i 2-3 dagar efteråt.

Jag som inte tog det var frisk hela tiden, men det är ju en medveten riskbedömning, jag hade ju kunnat bli sjuk i flera veckor istället.

OK detta vill jag säga till alla er som tar "narkolepsi-epidemin" som bevis för att vaccinet var farligt:

* Något statistiskt säkerställt samband har ännu ej kunnat påvisas.

Eftersom den förra svininfluensa/vaccin-tråden myllrade av felaktiga/vetenskapligt inkorrekta påståenden så känns det som vi bör avhandla eventuella frågor här och nu innan ytterligare någon svagsint stackare börjar virka sej en foliehatt p.g.a. "fakta" baserat på hörsägen.
Så passa på att fråga en expert (mej). Kör på bara!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8