Myten om regndäcken...

Johan skrev:
Låter lite logiskt. Nån som kan ange arbetstemperatur för regndäck? Kan ju inte vara mer än 20-30 grader.
Speciellt inte i svenskt försommarregn med 10 i luften och vattnet.
Har svårt att tro att regndäcken kommer upp i de ca 60 grader som däckvärmarna ger.

Johan skrev:
Låter lite logiskt. Nån som kan ange arbetstemperatur för regndäck? Kan ju inte vara mer än 20-30 grader.
Speciellt inte i svenskt försommarregn med 10 i luften och vattnet.
Regndäck har en arbetstemp på ca 30 grader enligt Kisa. Blir dom varmare än 45 nån längre stund tar dom slut ganska fort. Man tjänar inget alls på att värma regndäck. När man haft värmarna på och släpper ner hojen för att köra ut till start kyler vattnet ner däcken på nolltid. Bättre att inte ha på värmarna och inte riskera att överhetta dom innan man kör ut.

OK, sammanfattar vi inläggen här så finns det inget rakt svar på min fråga utan det verkar vara en hej vild blandning av rugga upp /inte rugga upp.

För egen del kommer jag att gå på Axxess Dunloplinje, rugga upp med sandpapper/fil innan och orsaken är en rimlig förklaring från en däckhandlare.
Om detta är sant eller inte vet jag inte men det verkar rimligt och då känns det rätt för mig. "Gjutformen för däcken är för bra och det ger att däcken blir för släta och behöver ruggas en aning innan man kör, sandpapper/fil
rekommenderas då torrkörning kan ge för hög temperatur i regndäcken..."

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back