Myten om regndäcken...

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Rugga upp ytan, inte rugga upp...

Ja hur är det, ska nya regndäck få ett par varv på en torr bana innan det är dags för regnkörning?

Det kan jag inte tro på. Däcken funkar fantastiskt bra när de är språllans och att köra på torrt före är ju omedelbart en risk att överhetta - sabba gummit.

På tre aktiva år hörde jag aldrig någon föreslå något sånt.

Hmm, ja rugga något kanske. Men kan lika gärna göras med lite sandpapper i depån. Enbart för att få bort den där tokblanka ytan. Våt bana sliter ju inte på däcken så som torr gör.
Fast mest är det nog som allt annat, psykologigrej. Har gått ut med sproijtans nya regndäck till rejs och då kan man ju inte direkt hålla igen. Funkade kanonbra det med.

Som Johan säger, mycket är psykiskt.
De som ruggar ytan genom att köra på torrt kör endast två tre varv max, i väldigt lugnt tempo... däcket får endast ruggas, inte överhettas så att mönsterkanterna blir oskarpa.
Dock verkar det fungera alldeles utmärkt med helt sproilans regnsulor också... finns flera exempel..

Dumt prat - bara o köra (tror jag, andra som vet mer tror annat)

när jag körde regnräjset i Karlskoga så åkte jag ut på nya fina sulor, aldrig använda förut.
första gången i regn också.. men va fan, det gick ju bra!
akta sig för de vitmålade kantlinjerna dock, slippery when wet!

Vissa däck har en skyddande hinna för att däcken bättre ska klara UV-strålning, inte ska vara känsliga för luftfuktighet, mm. Dvs ett åldringsskydd.

Det hade även racingdäck, t ex slicks, förr iaf. Vet ej hur det är idag.
Den hinnan skulle man definitivt skrubba bort innan man körde ut på en bana!

Bak är lätt ... starta hojen ståendes på stödet, lägg i växel och lägg an en grov fil.
Fram tar lite längre tid, men en grov fil funkar där också.

På gata har man ju alltid sagt att man ska ta det lugnt i början med däcken för att det är vax eller något på dem som skydd. Men i racing skiter de ju i det, de betraktar ju däcken som förbrukade efter 20 minuter. Hur går det ihop? Någon nämnde att det är någon annan behandling nu, silikon eller något, som inte är halt. Det skulle ju i så fall förklara att man kan gasa direkt.

elwe skrev:
Vissa däck har en skyddande hinna för att däcken bättre ska klara UV-strålning, inte ska vara känsliga för luftfuktighet, mm. Dvs ett åldringsskydd.

Det hade även racingdäck, t ex slicks, förr iaf. Vet ej hur det är idag.
Den hinnan skulle man definitivt skrubba bort innan man körde ut på en bana!

Bak är lätt ... starta hojen ståendes på stödet, lägg i växel och lägg an en grov fil.
Fram tar lite längre tid, men en grov fil funkar där också.

Till räjs är det warmup varv och/eller sighting lap. Det du kan göra med en fil under en halvtimme tar de tre första kurvorna i kanske 1 sekund lägre fart per varv tempo hand om.

På Dunlops regndäck till Superstock 600 fick vi rekomendationen att köra in dom. Gick lika bra att rugga upp dom lite med sandpapper/fil. I värsta nödfall så kunde man med deras mjukaste blandning hoppa över inkörningen. Annars var det inte rekomenderat att köra ut på helt ouppruggade nya regndäck innan man körde race. Fast det gäller kanske bara för dom som laddar fullt och lite till direkt på första varvet.

Till Michelins regndäck har jag hört många rekomendera att köra in dom ett varv i torrt innan.

Är inte regndäck,regndäck :confused: Å i så fall så behövs det väl inget
"extraarbete" innan dom funkar,eller :va

Rolle Rotax skrev:
Till räjs är det warmup varv och/eller sighting lap. Det du kan göra med en fil under en halvtimme tar de tre första kurvorna i kanske 1 sekund lägre fart per varv tempo hand om.

Vem har snackat om en halvtimme??
Det tar sekunder med roterande bakdäck och ett par minuter för ett fram.
Efter det behöver man inte bry sig om att de är nya.
"1 sekund lägre fart per varv tempo"; Yeah, Right ... det gör ingen skillnad whatsoever. Det vet du också .. eller hur?

Neutral skrev:
På gata har man ju alltid sagt att man ska ta det lugnt i början med däcken för att det är vax eller något på dem som skydd. Men i racing skiter de ju i det, de betraktar ju däcken som förbrukade efter 20 minuter. Hur går det ihop? Någon nämnde att det är någon annan behandling nu, silikon eller något, som inte är halt. Det skulle ju i så fall förklara att man kan gasa direkt.

bränner man iväg på slicks utan däckvärmare är de lite hala 1:a varvet åtminstone..
med däckvärmare behöver man inte bry sig om sånt :yoparty

Regn är skoj!

De dunlop jag körde på i sommar åkte jag ut direkt i det våta på. Har aldrig kört med dem igen och haft lika bra fäste (i regn dvs).

Däck är ju allmänt så att de tappar lite efter första uppvärmningen. För mig är det inte nog mycket för att motivera att åka på nya däck hela tiden men, den regeln gäller iaf även regndäck, och som jag förstår på vissa speciellt mycket på regndäck.

Gustav O skrev:
Nyare Dunlop KR ska inte ha däckvärmare i varje fall.
Vad är anledningen till det? Jag menar greppet måste ju förändras om de går från "rumstemperatur" till arbetstemperatur, även om den kanske inte är 80 grader

Olof Eriksson skrev:
Vad är anledningen till det? Jag menar greppet måste ju förändras om de går från "rumstemperatur" till arbetstemperatur, även om den kanske inte är 80 grader
Vet ej exakt varför men antagligen så blir däcken överhettade med däckvärmare kontra att köras i regn som de ju är gjorda för.

Gustav O skrev:
Vet ej exakt varför men antagligen så blir däcken överhettade med däckvärmare kontra att köras i regn som de ju är gjorda för.
Låter lite logiskt. Nån som kan ange arbetstemperatur för regndäck? Kan ju inte vara mer än 20-30 grader.
Speciellt inte i svenskt försommarregn med 10 i luften och vattnet.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back