Myten om bromsbelägg...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Japp som om det inte var nog att drivpaketet måste bytas... så måste även nya bromsbelägg inhandlas. Vill fortsätta att hålla hojen i mint-condition så vad gäller egentligen?!

Har hört rykten om att man ska köpa orginal för att rädda skivan och så vidare. Vad är egentligen orginal då? Har Honda en egen lite webshop?! Hade tänkt handla av Lois men inget av märkerna där säger mig något.

Vad rekomenderar ni för belägg? Vad ska man mera tänka på vid inköp samt byta av beläggen?

Priset är av mindre vikt än kvaliteten. Vill inte sabba någon bromsskiva!!!

//KaliZ
 
Orginal är ett säkert kort. Vissa belägg sliter hårdare på skivan men bromsar även bättre.
 
Det är väl bara att gå till din Hondahandlare och be om orginalbeägg. Inte måste man väl beställa delar från andra sidan jorden så fort det ska köpas nått?
 
jag har provat galfer,ebc,carbon lorrein,sbcs belägg och orginal.om man jämför hållbarhet,grepp och pris så vinner orginal.kan bara tala för yamaha men kommer nog aldrig att handla något annat än orginal.har haft folk som frågat vad jag gjort med mina bromsar för att de tar så bra jämfört med deras hojar när de provat mina oxå så det ä rett gott betyg:tummenupp
 
Blir alltid original för min del.
Håller längst och har bra bett.
Kört mest bana i år och det syns knappt någon slitning på beläggen.
17 st bandagar i år och de andra säger att jag bromsar väldigt sent:yoparty
iofs inte snabbast på banan men kör oftast i racegruppen.

Dal-Mausen
 
Var köper man orginal belägg ifrån lämpligast då.. utan att riskera få någon usel pirat-del. Den lokala firman går fetbort pga ockerpriser.

Sist jag köpte drivpaket där (var till VFR:en) kostade det 3100:-. Ingen hightech kedja. Bara ockerpriser helt enkelt! :mad:

//KaliZ
 
3160423 Var köper man orginal belägg ifrån lämpligast då.. utan att riskera få någon usel pirat-del. Den lokala firman går fetbort pga ockerpriser.

Sist jag köpte drivpaket där (var till VFR:en) kostade det 3100:-. Ingen hightech kedja. Bara ockerpriser helt enkelt! :mad:

//KaliZ
Man går till Honda och köper Hondabelägg, fränt va :-)
 
Har fått höra att man ska "köra in beläggen" när dom är ny. Köra lugna inbromsningar ibörjan och inte några toknitar. Detta för att inte riskera att få beläggen "glasade"
 
Har fått höra att man ska "köra in beläggen" när dom är ny. Köra lugna inbromsningar ibörjan och inte några toknitar. Detta för att inte riskera att få beläggen "glasade"

Det sägs det ja.. Men jag undrar i så fall; Blir det nån molekylär förändring så beläggen inte blir glasade EFTER de är inkörda fastän man tokkör?
Låter som en myt.. Snarare skulle det kunna vara så att man ska ta det försiktigt med nya belägg, dels för att de kan ha förorenad yta (om man inte skött sig vid montering) samt att skivorna inte är helt släta och beläggen då initialt har sämre anläggning mot skivan, före den är insliten. Byter man belägg på ett längre ERF? Kör man in dem med?...
 
Psst! Honda tillverkar inte bromsbelägg. :fakta
 
Möjligt att originalbeläggen till en 954 duger, men jag har haft problem med fading (banåka) med både original och carbon lorraine SBK3 på min gammelblade. Nästa byte blir det något icke-gatlegalt för att jag ska orka bromsa även under slutet av ett pass.
 
annars så kan jag rekomendera Armstrong Racing Disc Pads kört två veckor med dom på min Honda vtr nu o d e ett ruskigt bett i dom, men kan av förklarliga skäl inte säga nått om livslängden på dom..lycka till annars med orginalen...
 
Skippa Honda orginalpads det är bara nissinpads i annan förpackning till högre pris. Leta upp vem som är importör av nissin i det land du vill handla ifrån eller leta upp en handlare som säljer padsen under orginalnamnet...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top