Myten om att Stockholmare är dryga

Är Stockholmare drygare än andra?

• Antal röstningar
    0
Det där är lite vanlig lokalpatriotism.
Oavsett vilken bostadsort man pratar om så brukar det sluta med att "allaandra"(tm) är idioter.
Det blir lite tydligare när det är Stockholm som diskuteras.
Detta eftersom väldigt många som bor inom storstockholm ibland anser sig vara stockholmare, ibland södertäljebor, norrtäljebor, osv.
Det brukar sluta med att "riktiga stockholmare" (eller göteborgare, malmöiter, värmlänningar, whatever) är just de som bor i samma område som personen i fråga och arbetar med samma sak. Gärna samma ålder också.

Hängde inte riktigt med i vad du tyckte att du svarade på där.

Min fråga var huruvida samma sak skulle gälla om man sorterade bort alla som var uppväxta och hade sin familj+barndomsvänner utanför sthlm, på.. Säg minst 10-15 mils avstånd..

Jag var om möjligt lokalpatriotisk för Kungsholmen, men knappast sthlm i sig (allt söder om gamla stan är smutsigt).. Men det är som så mkt annat en medvetet falsk åsikt i samma anda som "minst 6 generationer" eller nån annan jargong-aktig åsikt.

Jag hävdar dock bestämt att det är skillnad på storstadsbor och träskoprydda traktor-pulling fantaster. ;)

Jag är utböling. :D Släkten kommer från Stockholm, Västmanland och Skåne, så jag har inga generationer någonstans. Född i Sörmland, bott i Uppland och Västerbotten också, innan jag slog ner bopålarna i Dalarna. Jag kommer alltid att vara utböling. :yoparty Känns faktiskt ganska bra efter att ha läst den här tråden. Då kan jag vara bra för den jag är, och inte för var jag hör hemma. Och eftersom jag inte är skogsägare eller bonde så är jag ingen riktig lantis heller. Det finns kvalifikationskrav för det också. :)

För riktiga lantisar är jag stadsbo. För stockholmare är jag bonläpp. För folk norr om 'älven' så är jag sörlänning. Där jag bor nu tycker folk att jag snackar som en stockholmare. :gnissla Jag är utböling. :brinnerup

En äkta stockholmare är inte dryg. Desvärre finns det inte många 'äkta' stockholmare.
Resterande invånare är inflyttade lantisar som drygar sig för att de tror att de är stockholmare.
Speciellt de som bor i låt säg... Huddinge och stenhårt envisas med att säga att de bor i stockholm...

Hängde inte riktigt med i vad du tyckte att du svarade på där.

Min fråga var huruvida samma sak skulle gälla om man sorterade bort alla som var uppväxta och hade sin familj+barndomsvänner utanför sthlm, på.. Säg minst 10-15 mils avstånd..

Jag var om möjligt lokalpatriotisk för Kungsholmen, men knappast sthlm i sig (allt söder om gamla stan är smutsigt).. Men det är som så mkt annat en medvetet falsk åsikt i samma anda som "minst 6 generationer" eller nån annan jargong-aktig åsikt.

Jag hävdar dock bestämt att det är skillnad på storstadsbor och träskoprydda traktor-pulling fantaster. ;)

Jag svarade på ditt inlägg om "riktiga stockholmare".
Och du bevisar ju tesen genom att utge dig för att vara stockholmare i själ och hjärta.
Men bara om man är kungsholmare.
Man behöver inte ens bo där.
Inget fel i det.
Men diskusisionen blir lite svår när definitionerna ändras.

Visst har jag både träskor och traktorpullingintresse.
Det finns nog i stockholm också.
Dock är jag andra generationens invandrare från Stockholm.
Eller Karlskrona.
Beroende på vilken del man räknar.
Ytterligare en generation bakåt så kan jag välja på neger, jude eller tattare.
Inte konstigt att jag gärna ser mig som smålänning.

Jag svarade på ditt inlägg om "riktiga stockholmare".
Och du bevisar ju tesen genom att utge dig för att vara stockholmare i själ och hjärta.
Men bara om man är kungsholmare.
Man behöver inte ens bo där.
Inget fel i det.

Nu hittar du på alldeles själv herr Skrotnisse..

Jag sa ALDRIG att man var tvungen att "tillhöra" Kungsholmen för att vara 08a. Jag sa att min eventuella patriotism hörde dit i så fall.

Min definition av "riktig" stockholmare är som jag skrivit tidigare någon som faktiskt är uppväxt, har sin familj och sitt ursprung mm från stockholm. Alltså inte fejkade íííííííí´:n som lyses igenom av den ursprungliga värmländskan eller "åka hem" över jul. Sthlm ÄR hemma om man är "riktig" stockholmare.

Någonstans därimellan har jag som många andra också en subjektiv uppfattning av att drygheten kommer med viljan att vara "riktig" stockholmare. Och i brist på att ha familjen inom 3-4 mils avstånd från stan och barndomsminnen från picknick i Rålis (eller vilken park som nu blev bäst i den stadsdel man nu kom ifrån) så överkompenseras det med en massa antagna betingade "beteenden" som de tror och tycker att stockholmare har. Dryghet och överlägsenhet tillhör ofta dessa.

Problemet grundar sig snarare i deras egna känsla av underlägsethet, vilken förmodligen inte ens haft någon särskild grund. Baserad på att de "sett upp till" de som levt livet på ett annat sätt, kanske rest mer, har en finare garderob (men inga leksaker i garaget), äter ute ofta och har coola titlar på jobbet. För att då framstå som stockholmare måste de ju få andra att känna sig underlägsna, därav drygheten och överlägsenheten. Drag som den "riktige" stockholmaren inte alls vill identifiera sig med.

Är Jerry Williams riktig Sthlmare? Han har en mullbänk värdig valfri norrlänning iaf... :D

Jag lärde mig uttrycket stockholmare och urstockholmare, där det senare var minst 3:e generationen stockholmare från bägge sidor, och Stockholm = innerstad. Min fru är 4:e generationens "urstockholmare" från den definitionen, vilket med dryga norrländska mig kan få ett abrupt slut... :hihi

Ett barn från oss skulle dock i mina ögon definieras stockholmare, förutsatt att ungen växte upp i Stockholm. Jag är och förblir norrlänning. Svårare än så kan det väl inte bli? :confused:

PS: Det finns förresten inget drygare än skåneinvandrare som bryter på någon slags Sthlms-Malmö-gröt-dialekt. Huvva! :zpy

Stockholmare ar dryga, det ar val bevisat redan med inlaggen i den har traden?

Maste saga jag ar faktiskt lite forvanad av svaren fran ett par stockholmare i den har traden, folk jag faktiskt hade fatt uppfattningen att de var hyfsat intelligenta, for det finns fatkiskt intelligenta stockholmare!! Jag kanner flera.

Bara diskussionen om 'definering av en RIKTIG stockholmare' sager ju sitt :rofl

Jag ar UR-skaning ( :rofl ) och ganska bonne; nar jag vaxte upp drack vi hembrant, korde bade epa samt riktig traktor, gick pa logdans och tjanade extra pengar genom att hjalpa bonderna ta in ho och halm. Jag vet att jag har gjort battre ifran mig an 99.9% av all stockholmare och de flesta av dom jag vaxte upp med ar chefer eller egenforetagare, aven dom som bodde kvar i by'n.
Att stockholmare ar mer eller mindre drivna an nagon annan ar bara dravel.

Jag har bott i Skane, norra Sverige, Europa samt England och har kompisar bosatta i hela varlden, och jag har fortfarande inte hittat nagot folk som ar drygare an stockholmare (det ar fan nastan sa ni skall vara stolta over det!)

Allt detta sagt sa gillar jag stockholm och stockholmare, speciellt brewdarna! Lika sant som att stockholmare ar dom drygaste i varlden, sa ar stockholms brudar av nagon anledning de mest lattraggade pa den har planeten!

Last edited:
Alltså inte fejkade íííííííí´:n som lyses igenom av den ursprungliga värmländskan...

:lol Kul exempel du valde. :yoparty För länge sedan var jag mycket i norra Värmland, och i Norra Ny (Stöllet) så hade de precis lika fina iiiiiiiiii som på Liiidingö. Jag har bott på Lidingö oxå, så jag kan intyg att det är samma iiiii. :lol:lol:lol Just den vokalen var det mest typiska för dialekten i Norra Ny hävdade mina värmländska värdar.

Jag ar UR-skaning ( :rofl ) och ganska bonne; nar jag vaxte upp drack vi hembrant, korde bade epa samt riktig traktor, gick pa logdans och tjanade extra pengar genom att hjalpa bonderna ta in ho och halm.

Hörru din jävla urskåning, ge faan i att försöka sno alla urnorrlänningars charmerande attribut! :mad:

Jag vet att jag har gjort battre ifran mig an 99.9% av all stockholmare.

För saken skull bör väl kommenteras att det där uttalandet var urdrygt. :hihi

Det är inte dryghet, det är kulturskillnad.
Sen kan folk vara dryga utan att VARA dryga. Jag är inte dryg hela tiden, bara ibland.

Fick ett telefonsamtal nyss. Han var Stockholmare, han var rätt dryg.:rofl

Hörru din jävla urskåning, ge faan i att försöka sno alla urnorrlänningars charmerande attribut! :mad:

Man behover inte vara skaning, en kollega (fransman) var dar over helgen och sammanfattade sa har:
"not a legend how easy and hot girls are there"

För saken skull bör väl kommenteras att det där uttalandet var urdrygt. :hihi

Ja det var javligt drygt och jag kunde ha formulera det battre, men sen har jag aldrig sagt att jag inte ar dryg, har nog faktiskt uttalat motsatsen i tidigare tradar!

Men poangen var att stockholmare ar inte speciellt speciella aven om dom flesta av dom vill tro det

Last edited:
Ja det var javligt drygt och jag kunde ha formulera det battre, men sen har jag aldrig sagt att jag inte ar dryg, har nog faktiskt uttalat motsatsen i tidigare tradar!

Men poangen var att stockholmare ar inte speciellt speciella aven om dom flesta av dom vill tro det

Det du missar, är att du inte är mallen för dina barndomsvänner. Du är undantaget som skaffat dig en utbildning, gjort karriär och tom flyttat till London för att leka dryg finansvalp.

Mitt ex. var en av "er". Uppväxt i en norrländsk håla med 22,3 invånare osv.. Hon var sjuukt driven, sjukt välbetald och sjukt duktig. Det säger ändå absolut ingenting om hur folk från den orten är. Så vad är din poäng?

Det som skiljer stockholmare (och GBG:are mf.) från småstadsbor är öppenheten i att konstant utsättas för nya intryck och personer. Det betydligt högre grundkravet på vad som är "normalt" gällande karriär, och höjden på de som utgör "eliten". I stockholm är man inte ascool för att man kör BMW, inte ens om det är en M3a. F430 eller nåt så börjar det närma sig poäng i statusjakten.

För mig ger det att statussymboler helt tappat sitt värde, jag bryr mig inte. Nyinflyttade småstadsbor däremot är jäkligt snabba med att poängtera att de köpt just en BMW, eller vilken adress de bor på (ofta i andrahand, hyrt möblerat).

Så skillnaden mellan folk som bor i stockholm, och "riktiga" stockholmare.. Kanske bara kan förstås av en riktig stockholmare. ;)

Hur pratar bögar? :va

Bögar pratar (om man utgår ifrån de mer kända riksbögarna Gardell, Levengod, Torehammar, osv) tydligt och artikulerat.
I fall av fjollighet med inslag av fniss och läspning i syfte att markera sin läggning.
Ganska långt ifrån stockholmsdialekt.
Joråsåatteh...
Sörru.

Jag träffar/ pratar i telefon varje dag med folk från hela landet. Tveklöst otrevligast är Göteborgare och Skåningar Varje fall mot Stockhokmare. Hur dom är mot varandra vet jag inte. Dom har otrolig Stockholmskomplex och vill gärna påpeka så ofta som möjligt att Stockholmare är dryga. Jag var nere på en reklamation i Kristiansstad med jobbet. Jag mötte upp vår säljare i Malmö samt hennes kund, tillsammans skulle vi åka till ett reklamationsmöte med en husförening i kristiansstad. Jag fick beskedet att Malmöborna att räkna med det värsta tänkbara scenariet eftersom De mindre kommunerna i Skåne inte gillade att Malmöbor talade om för dom hur de ska göra, och att jag som Stockholmare kunde bli utkastad när som helst. Lyckligtvis lyckades vi komma överens utan tjafs. Men jag tror att de flesta mindre städer har någon typ av hat mot större städer, och eftersom Stockholm är störst så får de mest hat från folk ute på landet

Du är undantaget som skaffat dig en utbildning, gjort karriär och tom flyttat till London för att leka dryg finansvalp.

Finansvalp? HAHA. Han sitter i nåt sunkigt callcenter därnere som alla andra svennar och har höga tankar om sig själv.
Behövs varken utbildning eller karriär för det.

Det du missar, är att du inte är mallen för dina barndomsvänner. Du är undantaget som skaffat dig en utbildning, gjort karriär och tom flyttat till London för att leka dryg finansvalp.

Mitt ex. var en av "er". Uppväxt i en norrländsk håla med 22,3 invånare osv.. Hon var sjuukt driven, sjukt välbetald och sjukt duktig. Det säger ändå absolut ingenting om hur folk från den orten är. Så vad är din poäng?

Fel. Manga fran halan jag kommer ifran har varit drivna och kommit dit dom vill, kanner ingen som bara gar pa tomgang som nagon namnde tidigare. Ditt andra och tredje fel, jag har ingen egentlig utbildning och ar egentlgen inte sa javla dryg som jag later

Det som skiljer stockholmare (och GBG:are mf.) från småstadsbor är öppenheten i att konstant utsättas för nya intryck och personer. Det betydligt högre grundkravet på vad som är "normalt" gällande karriär, och höjden på de som utgör "eliten". I stockholm är man inte ascool för att man kör BMW, inte ens om det är en M3a. F430 eller nåt så börjar det närma sig poäng i statusjakten.

Du forstar alltsa inte hur drygt allt det later?
Du menar att stockholm ar en storstad?
Du tycker folk har status efter vilken bil dom kor?
Eliten..?

:rofl

För mig ger det att statussymboler helt tappat sitt värde, jag bryr mig inte. Nyinflyttade småstadsbor däremot är jäkligt snabba med att poängtera att de köpt just en BMW, eller vilken adress de bor på (ofta i andrahand, hyrt möblerat).

Det later som du egentligen bryr dig...

Så skillnaden mellan folk som bor i stockholm, och "riktiga" stockholmare.. Kanske bara kan förstås av en riktig stockholmare. ;)

Jag tror det ar ganska manga grejor som 'riktiga stockholmare' tycker och tanker, som bara 'riktiga stockholmare' forstar... :hihi

Men du ar sakert inte sa dryg som du later, kommer du till london bjuder jag pa en grogg!

Last edited:
Fel. Manga fran halan jag kommer ifran har varit drivna och kommit dit dom vill, kanner ingen som bara gar pa tomgang som nagon namnde tidigare. Ditt andra och tredje fel, jag har ingen egentlig utbildning och ar egentlgen inte sa javla dryg som jag later

Du forstar alltsa inte hur drygt allt det later?
Du menar att stockholm ar en storstad?
Du tycket folk har status efter vilken bil dom kor?
Eliten..?

:rofl

Det later som du egentligen bryr dig...

Jag tror det ar ganska manga grejor som 'riktiga stockholmare' tycker och tanker, som bara 'riktiga stockholmare' forstar... :hihi

Men du ar sakert inte sa dryg som du later, kommer du till london bjuder jag pa en grogg!

Orkar inte ens sortera ditt svar..

Du läser ju inlägg som satan läser bibeln.

1. Nej, jag bryr mig INTE om vilken bil folk kör. Eller jo, men det är mer ett allmänintresse i nyfikenhet och beteenden som gör att jag tycker det är lika fascinerande när (som en vän nära mig) någon med bra inkomst och ordnade förhållanden kör runt i en sönderrostad och rentav fallfärdig gammal Saab, som när deltidsarbetande cafébiträden kör runt i RS4or. Värderar jag folk efter vilken bil de kör? Ja, om det inte stämmer med deras övriga förutsättningar. Om någon med bra inkomst åker dyr bil och den med mindre bra inkomst åker mindre bra bil så är det same same i mina ögon. Men ytterligheterna intresserar mig.

2. Stockholm är nog en storstad ja, en väldigt liten storstad, men dock en storstad. Gbg däremot är en enormt stor småstad :D

Jag räknar inte antalet invånare, det är irrelevant. Nashville Tennessee är ett bra jämförande exempel. 500´ invånare ungefär, men med ca 1000´ personer i staden i ett jämnt flöde pga den enorma turismen. Är det mer eller mindre småstad än en "normal" stad med 1 miljon invånare?

Bortsett antalet stadsdelar, antalet invånare och andra kvantitativa meningslösa excel-fakta får du gärna förklara på vilka punkter London skiljer sig signifikant från Stockholm. Du får gärna peka på vilka likheter sthlm tvärtom har med Hillbillyville också när du är igång.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT