Mystiskt skräp på insugsventil på Triumph Tiger 800

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej!

Jag kör service på tjejens Tiger 800 -14, och när jag tittade ner i insuget så låg det som oljekladdigt skräp ovanpå några insugsventiler, mest på en på ettans burk och en på treans. Det ser mer metalliskt ut på bilden än vad det verkar vara i verkligheten, och det verkar som sagt oljekladdigt. Inget annat i luftburken är dock kladdigt, det är torrt, rent och fint. Det enda mystiska är att luftfiltret såg rejält smutsigt ut på utsidan, nästan som oljekladd, men det är helt. Däremot såg det jag gissar är vevhusventilationen torr och fin ut. Det närmsta kladd jag kunde se var tunn beläggning i insugstrattarna, men det var mer som en missfärgning i plasten snarare än kladd, dvs extremt extremt lite.

IMG_3265_SH.jpg

Stiften såg fina ut, hojen går som den ska, mig veterligen, och är sånär som på ett gaffelben som har blivit inkontinent över vintern vid god vigör i övrigt. Den har fått ihop lite drygt 1300 mil sen -14, och har körts tämligen ödmjukt. Hojen har stått still i garaget sen i november, men har startats lite snabbt för att få ut olja i filter mm i samband med oljebyte vid undanställningen.

Så min fråga till SH är nog ganska uppenbar, vad är det för något som ligger på ventilerna, och vad ska jag göra åt det? :va

Det där är normalt när man fis-kör. Motorn/ventilerna blir inte varma nog att bränna bort det som spottas tillbaks vid lugn körning pga överlappet på kamaxlarna. Gör inget åt det.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti