Mystiskt motorfel med moped, HJÄLP!

ziver

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Peugeout 103 SPX
Hej,

Inte direkt någon sporthoj men likväl ett motorproblem som jag inte kan lösa själv. Sedan jag köpte min första moppe för 30 år sedan har jag alltid sett till att ha en rackare stående i garaget för fina sommardagar att kunna åka cykelväg ner till badet eller liknande. Har nu en Peugeout 103 SPX som tyvärr inte använts speciellt mycket men ändå valt att ge upp.

Så till problemet:

Igårmorse var jag ute en sväng med min Peugeout 103 SPX till affären istället för att ta bilen i det fina vädret. Den har stått ett tag men gick igång hur enkelt som helst. Åkte fram och tillbaka och jag vred av soppakranen i vanlig ordning när jag ställde den i garaget igen. Tänkte på kvällen ta en tur ner till vattnet och kickade som en galning innan jag kom på att bensinkranen var avstängd. Drog på den och mopeden beter sig ytterst märkligt. Den går igång, tänder till och går 2-3 sekunder för att sedan dö.

Idag har jag försökt felsöka utan resultat. Tog ut tändstiftet för att se att det var gnista, vilket det är (annars hade den iofs inte gått alls). Tog loss soppaslangen för att se att kran och filter fungerar vilket det gör. Ingen skit i slangen heller. Provade att sura ner den för att se så bränslet även når motorn vilket det gör.

Provade att spruta startgas vilket fick den att gå några sekunder extra för att sedan dö igen.

Vad fan är det frågan om?
 
Ledsen har inga rakt svar på problemet, men det är ju bara beta igenom del för del. Indugsgummi, kolvring, packningar . reedventilen. Förgasare lycka till :)
 
Och, bara för att man har gnista betyder det inte att gnistan är rätt. Tänder den, men går jävligt illa eller tänder bara några gånger kan det vara ett dåligt tändstift.
 
I all välmening:
REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
[...]
- För icke MC-relarade(sic!) frågor, använd OT Teknikforumet
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?114-OT-Teknikforumet
Att om första inlägg sen reg komma med en moppefråga, 50cc, på Sporthoj.com är väl knappast det optimala. :va
Hjälp i ämnet kan du säkert få i något av alla de moppefora, på svenska som finns på nätet.

Kan iaf bidra med en manual
http://projectmopedmanual.info/Manuals/Peugeot/Peugeot-103-clymer-manual.pdf
 
Tråden flyttad till OT-Teknikforumet.

/Jörgen
 
Jag gissar på skit i förgasaren. Den gick fint nyss, men efter att du möljat lite fram och tillbaka med bensinkranen så går den inte trots att det kommer soppa ur bensinkranen. Alltså är det sannolikt att skit har pluggat igen något i förgasaren. Är det automatchoke så kan det vara där skiten hamnat också.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top