Mystiskt gnissel - drivpaketsproblem

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Tjena!

Har försökt att finna en vettig tråd om ämnet utan framgång såvida jag inte tänker sitta hela kommande hojsäsong och läsa trådar.

Mitt problem är att jag av nån anledning har ett gnisslande ljud när jag snurrar bakhjulet (givetvis stående på depåstödet). Ljudet kommer vid ett visst läge och låter exakt likdant varje gång det återkommer.

Bakrunden.

Jag parkerade hojen i höstas. Har tvättat av den och smörjt in kedjan enl konstens alla regler. Inga problem med gnissel då. Tog lös bakhjulet för att kunna montera fälgstripes. I samma veva passade jag på att byta tillbaks till orginldrevningen. Tillbaks med hjulet med orginaldrevet och snurrade hjulet och inga missljud fanns.

En tid senare så skulle jag rengöra kedjan så det skulle bli klinisk ren från gammal skit (ja ni vet det vanliga som brukar finnas där). Valde fotogen enl tillverkarens rekomendationer. Tvätta, skrubba lätt(diskborste) och spolade av med vatten. Smörjde kedjan och snurra hjulet. Inget ljud.

Sen nån vecka senare fick jag för mig att kedjan kändes lite för slack (för mycket spel eller var det abstinensen för att få köra hoj som gjorde sig påmind?). Sagt och gjort. Sträckte kedjan och såg till att den spårar. Helt plötsligt så kommer det där gnisselljudet.

Jag blir inte klok på det. Och jag vill definitivt inte åka med en maskin som jag inte vet är ok, nojig som jag är, haha.

Jag har kollat hjullager och dom är inte glappa för 5öre. Vid en okulärbesiktning kan jag inte finna nåt som är fel. Ljudet påminner nästan om när man spänner en fjäder enormt mycket, gnisslande ljud med varierad längd på ljudet beroende på hur snabbt du snurrar hjulet. Svårt att förklara.

Det mest irriterande är inte att det är fel utan att jag inte vet vad som är fel. Känns som de enda valet jag har är att börja med att plocka bort hjulet eller skjuta fram det och kolla länk för länk. Känns osannolikt att en länk skurit när jag inte ens kört hojen 1m sen i höstas.

Avslutar som ett kärt gammalt pogramm.

Snälla bullen hjälp mig :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back